Vragen over een psychiatrische inrichting

Hai, ik schrijf een verhaal en de moeder zit in een psychiatrische inrichting. Het is duidelijk dat ze niet meer beter wordt en dat haar situatie alleen nog maar kan verslechteren.

Mijn vragen zijn:

Wat zijn de regels in een psychiatrische inrichting? ( ik heb al wat opgezocht en het is dus bij elke inrichting anders is, maar wat zijn een beetje de basisregels? )

Kan het zo zijn dat je je hele leven lang in een inrichting blijft of word je na een tijdje gewoon weggestuurd omdat je ‘hopeloos’ bent?

Hoe is het daarbinnen? Zijn er veel verwarde mensen die een beetje rondschuifelen of is het echt zoals een gewoon ziekenhuis en zijn er maar een paar mensen die echt niet helemaal goed bij hun hoofd zijn?

Alvast bedankt voor de antwoorden :blush:

Ik weet er zelf niet super veel van, maar ik denk dat jij een beetje een verouderd beeld hebt. Mijn eigen moeder zit ook tijdelijk in een instelling dus weet wel iets. Ze zeggen daar tegen haar dat je het als werk moet zien, je kleed je gewoon, geen pantoffels etc. en gewoon doen wat je normaal ook zou doen. Levenslang in een instelling zitten lijkt mij ook niet echt iets meer van deze tijd, ik denk dat je gewoon naar huis mag maar dan altijd hulp zult krijgen. Een soort ambulant denk ik.
Ik weet niet in hoeverre dit met jouw verhaal klopt en wat voor diagnose zij heeft. Ik denk niet dat het tegenwoordig nog mogelijk is om iemand achter slot en grendel te hebben voor een langere periode.

Bedankt voor je antwoord! Ja, ze echt niet goed bij haar hoofd en er is niemand die thuis voor haar kan zorgen, want haar dochter heeft dat geweigerd en ik weet eigenlijk niet of ik wel wil dat er iemand daar thuis is bij hen. Zou het erg zijn als ik de ‘verouderde’ versie gebruik voor mijn verhaal?

Nou dat maakt je verhaal niet realistisch of geloofwaardig he. Tenzij je dan het verhaal laat afspelen in die tijd.

Er is een docu geweest met Anita Witzier. Zou die eens kijken als ik jou was.

Hey!
Ik studeer psychologie en ben met mijn klas 3 dagen naar een psychiatrische instelling geweest en ik kan je vertellen dat het echt niet is wat je ervan zou verwachten. Het is er heel rustig en de patiënten worden er niet "patiënt"genoemd, ze worden bewoners genoemd. ze mogen er gewoon rondlopen maar er zijn overal werknemers die op de bewoners letten. Het lijkt gewoon op een bejaarde tehuis en het ziet er heel normaal uit wel wordt er gezorgd voor zo min mogelijk prikkels ( felle kleuren, harde geluiden,…) . Er zijn zeker mensen die er nooit meer buiten komen omdat ze gewoon in de dagdagelijkse maatschappij niet kunnen functioneren.

Ahh bedankt! Dus die blijven voor altijd in die inrichting? Oke, bewoners, dat zal ik onthouden!

Ik loop stage in de psychiatrie en zoals hierboven ook al gezegd wordt is het totaal anders dan mensen verwachten. Verder worden de mensen inderdaad bewoners genoemd. Bij ons zijn de regels gewoon dat de mensen hun therapieen volgen en de afspraken na komen. Je zult nooit zomaar aan je lot overgelaten worden als je eenmaal met ontslag mag wordt er voor die tijd meestal nog dingen in werking gezet zoals ambulante begeleiding of eventueel dagbesteding. Er zijn idd mensen die jarenlang in een psychiatrische instelling blijven maar daar moet je niet zo snel vanuit gaan. Ieder mens is anders met een ander ziektebeeld dus het heeft geen zin om dat met elkaar te vergelijken