Vragen over aids

Een vriendin en ik hebben vrijdag een presentatie over aids. Maar we hebben een paar vragen over aids, ik hoop dat misschien iemand van jullie hier antwoord op kan geven:
-Op veel sites staat dat aids steeds een andere vorm aanneemt, wat wordt hiermee bedoeld?

• Wordt er in ontwikkelingslanden ook aan drugs inspuiten gedaan, ipv alleen lijm snuiven en kauwen op cocabladeren etc?
  • Hoe zit het met het medicijngebruik? Het is sowieso te duur voor hen om deze medicijnen te kunnen betalen, maar doen ze in ontwikkelingslanden ook onderzoek naar medicijnen? En hoe zit het met doktoren.

Ik hoop echt dat jullie hiermee kunnen helpen ;o
Dingen zoals zoek op google heb ik niks aan, maar wel links van bepaalde sites.
Alvast bedankt :slightly_smiling_face:

AIDS neemt een andere vorm aan, omdat het virus HIV steeds muteert. Dat betekent dat er nog steeds geen goed medicijn is om het virus tegen te gaan, omdat het virus steeds anders is. dat is trouwens met griep ook zo.

Ja, ook in ontwikkelingslanden wordt er aan drugs gedaan met injectienaalden. Maar de grootste oorzaak bij verspreiding van aids is daar toch echt wel onbeschermde seks.

In ontwikkelingslanden doen ze volgens mij wel onderzoek naar medicijnen, maar dat wordt voornamelijk gedaan (volgens mij) in westerse landen. Mensen kunnen wel aidsremmers krijgen, maar dit is inderdaad niet voor iedereen betaalbaar. Er zijn echter wel fondsen die zich inzetten voor het verspreiden van medicijnen. Veel doktoren kunnen wel HIV bestemming vaststellen en remmers toeschrijven, maar er bestaat in veel landen een taboe op het besmet zijn met HIV. Daarom gaan er weinig mensen naar de dokter.

Oh, correctie. Aids is volgens mij wel steeds dezelfde ziekte, maar het virus HIV (die aids veroorzaakt) verandert steeds.

Oh, twee goede sites:

Zoek even op www.wikipedia.nl . Daar staat genoeg betrouwbare informatie op.
www.stopaidsnow.nl bevat ook veel informatie.

Dit heeft niet echt te maken met jou vragen, maar ik moest een keer voor een werkstuk over aids iets opzoeken over de hoeren in nairobi… die schijnen immuun te zijn voor aids, misschien heb je daar iets aan?:grinning:

Verder, dat aids steeds een andere vorm aanneemt bedoelen ze denk ik mee dat het met HIV begint en daarna AIDS wordt… het is een soort van immuunziekte, het tast je immuunsysteem aan waardoor je dood gaat aan de complicaties en niet aan de ziekte zelf.

Verder kan ik je niet echt helpen ben ik bang, succes!

dankjulliewel, ik heb wel veel aan de informatie gehad, alleen snap ik dat van dat vorm veranderen nog steeds niet helemaal:O
hoe kan het van vorm veranderen? wat verandert er dan aan het virus?

Heb je biologie? Anders word het vrij moeilijk om uit te leggen.

In ieder geval gebeurt het dat er veranderingen optreden in het erfelijk materiaal van organismen in hun DNA en RNA. Hoewel het HIV virus geen organisme is, heeft het wel erfelijk materiaal in de vorm van RNA. Het HIV virus gebruikt gastheercellen waarbij het virus dus zijn RNA kopieert naar DNA. Bij het kopieëren of vermenigvuldigen van RNA en DNA kunnen er ‘foutjes’ optreden, dat zijn mutaties. Het HIV virus staat erom bekend dat het heel snel muteert. Het is dus moeilijk te behandelen met medicijnen omdat het virus zo snel muteert; dan zou je bij wijze van spreken voor elke mutatie een ander medicijn moeten ontwikkelen (wat echt niet mogelijk is).