vragen die je kunt verwachten bij een mondeling nederlands.

kenmerken jaren '60
taboe doorbrekend, seks, dood, homoseksualiteit.

kenmerken jaren '70
vervolg taboe doorbreken.

existentialisme
Is een literaire filsofische stroming in de 20e eeuw. Gebeurde na de tweede wereld oorlog. Mensen zochten naar zin van het bestaan, na al die gruwelijk heden die ze gezien hadden. Mensen zijn verantwoordelijk voor eigen bestaan, en moeten hun eigen absurde en zinlose bestaan zin geven.

postmodernisme
als een boek van de volgende postmoderne kenmerken bevat is het postmodernistische.

electicisme: de grenzen tussen lectuur en literatuur vervagen. Denk hier bij aan verhalen waar zo wel realisme als fantasie in zit.

intertekstualiteit: In het boek word verwezen naar andere boeken, schrijvers, tv programma’s etc.

ik heb mijn mondeling over 3 weken en wij zijn vorige week ook pas begonnen met deze begrippen.
Dus het is misschien wel fijn als je de boeken nog moet lezen dat je al een paar vragen in je hoofd hebt of bepaalde stromingen zodat je er extra op kunt letten tijdens het lezen.

Ik had dat zelf wel fijn gevonden als ik dit allemaal al wist voor dat ik begonnen was met lezen.

Ik had veel wat hierboven al is gezegd.

Maar ook verder veel over het boek en welke motieven de hoofdpersoon had enz.
wat de lerares ook deed was hele lastige vragen stellen aan degene die altijd lastig waren in de les. En de lievertjes (ik dus) kregen de gewone makkelijke vragen die je kon weten als je de boeken had gelezen.
Best wel lullig maar ik zou het ook wel doen als lerares. Steeds de les verzieken en dan makkelijke vragen zodat ze het halen? Mooi niet :stuck_out_tongue:

Wat is de ondertitel van het boek en waar slaat deze ondertitel op?

• aan wie is het boek opgedragen?
  • heeft het boek een doel?
  • hebben personages in het boek een speaking name?

zal ik in de begin post alle vragen zetten?

Ik heb gehoord dat een van onze Nederlands leraressen dan iets zegt van oja dat was uit 1900 toch? En dan antwoorden de meeste leerlingen natuurlijk ja, maar dan is het een heel verkeerd jaartal en ben je dus de lul

Het lijkt me sowieso wel handig als je het thema weet, uit welk perspectief het boek is geschreven, wat je van het boek vindt, waar het boek over gaat, wie de hoofdpersoon is, welke biografische gegevens van de schrijver relevant zijn, welke wendingen in het verhaal van belang zijn, wat je mooiste fragment uit het boek vindt en welk van de gelezen boeken je het leukst vindt en waarom. En de bovengenoemde eisen, maar ik weet niet waarom je een postmodernistisch kenmerk zou moeten noemen. Niet elk boek is toch postmodernistisch? Of begrijp ik iets verkeerd?

Je moet gewoon heel veel secundaire literatuur doorlezen, dat scheelt al veel.
Ik had mijn mondeling gisteren (6,3 gehaald).
Mijn docent ging bij het boek ‘De donkere kamer van Damokles’ allerlij dingen vragen over het existentialisme en de Vijftigers. Alleen ik had literatuurgeschiedenis niet echt geleerd dus dat ging niet echt goed :frowning_face:
En verder ging hij bij twee boeken vragen naar de hoofdpersonen en hun ontwikkeling.
En bij ‘Eilandgasten’ vroeg ze naar de samenhang van het boek en of je het zou kunnnen beschouwen als een verhalenbundel.

wij hebben proefmondelingen gehad en daar vragen docenten vaak net zoals Sparklepop zij vragen die helemaal niet van toepassing zijn op jou boek om te kijken of je het boek wel gelezen hebt.
daarom dus deze vragen, dan kan je ze toepassen (of kijken of je ze kunt toepassen) op je boeken.

Oh, wow, dat is echt heel lullig (vooral dat van Sparklepop). Ik zal trouwens eens een keer vragen aan mijn vader en zus wat er precies gevraagd wordt (vader geeft Nederlands, zus heeft het mondeling al gehad) :slightly_smiling_face:

Ja volgens mij krijg ik het ook zo ongeveer

oooh wij kregen van onze leraar een blad met welke vragen wij kunnen verwachten :’)
volgens mij mag hij dan geen andere vragen stellen.
ik zal dat papier eens opzoeken

Ik zit in 5havo en wij hebben hem pas gehad.
Hoop voor je dat je de boeken gelezen hebt, dat helpt enorm, sommigen hadden geen van die boeken gelezen, echt heel dom.

-Je moet sowieso motieven en de thema’s kennen van de boeken.
-zijn er overeenkomsten tussen de karakter van de hoofdpersoon van de ene boek met het andere?
-perspectief kennen
-titelverklaring
-volgens mij ook de tijd en plaats

verder weet ik niet meer
ik kreeg heel weinig vragen, omdat ze mij mag denk ik haha :stuck_out_tongue:

Zelf vorig jaar gehad

• Waarom was dit boek zo schokkend ? (bijvoorbeeld bij Harry Mulisch dat hij openlijk over seks praat, en dat was nieuw in die tijd)
  • Heeft het verhaal iets met de levensstijl van de schrijver te maken.
  • Waar slaat de titel op.
  • Wat heeft (een bepaald voorwerp) voor rol in dit boek?
  • Waar staat de kleur rood voor in dit boek? (volgens mij was dat van sonny boy ofzoiets)

Verder kan ik me er niet veel meer van herinneren. Is ook al weer 'n jaar geleden, en had een onvoldoende haha.

ik heb zelf mijn mondeling gehad! hij ging wel goed:) maar ik kreeg van die makkelijke vragen die ik niet verwacht had, had liever de moeilijke gehad die kende ik tenminste!

• waarom werd dit boek niet uitgegeven als boekenweekgeschenk (vierde man)
    *bestaat het boek uit delen? wat gebeurd er per deel?
  • wie zijn de hoofdpersonen?
  • wat vond je van het boek?
  • wat betekend de titel?

ik heb al van veel mensen gehoord dat ze een onvoldoende hadden, maar dat zijn vooral mensen die hun boeken niet gelezen hadden. Ik zou dus echt als je een mondeling hebt de boeken lezen!

Welke boeken heb je op je lijst?

Want bij mij vroegen ze ook veel inhoudelijk. Over relaties tussen personages enzo, diepere lagen in het verhaal, blablabla…

Tip: maak een schema met per titel de auteur (en evt. pseudoniem), jaar van uitgave, de stroming, het genre, de hoofdpersonen, de belangrijkste motieven en andere belangrijke opmerkingen… Dan heb je het allemaal bij elkaar staan en kan je het van tevoren nog even doornemen!

Oja, en mij werd ook gevraagd:

• Wat vond je nou van dit boek?
  • Wat vond je beter, dit of dat boek en waarom?
  • Geef een vergelijking tussen dit en dat boek. Bijvoorbeeld 2 boeken van dezelfde stroming, of die bijv. allebei over de WO II gaan.