vragen die je kunt verwachten bij een mondeling nederlands.

hallo (:
Zoals vele van jullie ga ik dit jaar ook examen doen en daar horen de nodige mondelingen bij.
Dus ik dacht misschien is het handig als iedereen hier vragen neer zet die ze zelf gehad hebben of al gehoord hebben, zodat iedereen zich goed kan voor bereiden op zijn mondelingen!

Deze vragen heb ik al gehoord van mijn docent Nederlands:
*Tot welke stroming behoort (naam schrijver) en waarom?
*noem mogelijke autobiografische elementen
*waarom is dit werk typerend (naam schrijver)?
*waarom is het boek typerent jaren '70?
*noem enkele postmoderne kenmerken van het verhaal

• welk motief kwam steeds terug?

(denk dat zoiets gevraagd kan worden, heb zelf geen examen gehad ofzo)

Geweldig topic meis. Die gaat bij m’n favorieten, bedankt (:

ik heb er nog een paar opgezocht!

* Waaraan kun je zien dat het boek typerend is voor een bepaalde tijd?
* verklaar de titel

Handig!

*is er in het boek sprake van intertekstualiteit?

Welk niveau eigenlijk?

wat ik post is havo niveau!
maar iedereen kan gewoon posten wat hij weet, mavo havo vwo!

Dan hoop ik dat je dit in 5havo leert (wat het allemaal is)? :’)

Huh mijn leraar zei: Als je nog goed weet waar je boeken uit de 4e en de 5e over gaan en je verslagen nog een keer goed doorleest dan haal je wel een voldoende

haha ja dit leer je in 5 havo (:

oo syperdryy wij moeten echt begrippen kennen! Alleen een samenvatting kennen is bij ons niet genoeg.

Haha ik heb van sommige begrippen hierboven echt nog nooit gehoord :’) shit nu ben ik bang dat wij dat ook opeens moeten weten

ronde/vlakke hoofdpersoon / type
open/gesloten einde

zal ik de uitleg van de begrippen geven?

graag

ik heb laatst dat mondeling nog gehad, zit in vwo6. ik kreeg gewoon vooral vragen over de karakters in het boek, waarom ze bepaalde dingen deden, hoe de tekst geschreven was, wat ik er van vond etc.

Same here, en ik heb m’n mondeling begin april.
Maargoed, als we de begrippen nooit gehad hebben lijkt het me stug dat ze erom gaan vragen?

^Idd. Heb ik ook. Begin april en sommige ken ‘k dus ook niet :’) Wss is dat gewoon bij elke leraar anders.

Heb mijn mondeling allang gehad…

Maar even denken wat voor vragen ik kreeg:

1. Verklaar de titel.
  2. Wat vond je het beste boek uit je schrijversproject?

Vragen over boeken specifiek:
3. Waaruit blijkt dat Mariken van Nieumeghen een mirakelspel is?
4. De schrijver van Mariken van Nieumeghen is onbekend, toch zijn er enkele dingen waaruit je kunt afleiden waar de schrijver vandaan komt. Noem deze.
5. In Turks Fruit speelt de pop een belangrijke rol. Hoe zie je die terugkomen?
6. Wat heeft de relatie tussen de moeder en Olga voor gevolgen voor Olga? (Turks Fruit)
7. Hoe heten de drie klonen in de Engelenmaker en waar verwijzen deze namen naar?
8. Met wie identificeert de hoofdpersoon in de Engelenmaker zich en waar blijkt dit uit?

Vragen over stromingen:

1. Welke stroming was er in het begin van de 20e eeuw?
  2. Welke stroming kwam er voor die stroming?
  3. Noem een aantal kenmerken van die stroming.
  4. Het vastliggen van het lot heeft te maken met 3 dingen. Noem die.
  5. Welk boek in je lijst heeft te maken met het naturalisme en hoe zie je de kenmerken daarvan in het boek terug?

Ik kreeg niet al deze vragen op mijn mondeling, een aantal kreeg ik op mijn proefmondeling, maar daar heb je misschien wel wat aan.

Maar mensen: Het belangrijkste is niet de vragen die gesteld worden. Het gaat erom dat jij zoveel mogelijk uit jezelf verteld!!