Vragen biologie en scheikunde

Hoihoi,

Op dit moment volg ik een aantal thuiscursussen op VWO niveau, waaronder biologie en scheikunde. Ik zit bij beide vakken een beetje vast en heb geen docent voor vragen. Vandaar dat ik het hier even probeer.

Met biologie zit ik vast in een hoofdstuk met genetica. Het gaat over allelen die gekoppeld zijn en hun relatieve afstand. Hoe bereken je de relatieve afstanden van allelen als er geen getallen gegeven zijn? Er is alleen een tabel gegeven met de genotypen die uit een kruising zijn ontstaan. En hoe kom je erachter welke allelen in combinatie het minst voorkomen?

Bij scheikunde snap ik niet hoe ik zulke opgaven uitreken:
Bij een test van een benzinemotor wordt 1,00 L onzuiver octaan (702 g) verbrand. Er wordt 1,84 kg CO2 gevormd. Bereken de opbrengst aan koolstofdioxide.
Het hoofdstuk gaat over reactiesnelheid.

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen, alvast bedankt!

Je eerste vraag zal je waarschijnlijk met q en p moeten gaan berekenen (de wet van Hardy Weinberg). Dat gaat dan in procenten. Als je gaat googlen op Hardy Weinberg kom je er waarschijnlijk wel uit.

Je vraag over scheikunde moet je zorgen dat je eerst je reactieformule kloppend hebt. Hoewel nu ik de vraag nog een keer lees ik die nogal vaag vind, want je weet al dat je 1,84kg koolstofdioxide als opbrengst hebt. Of willen ze de hoeveelheid Mol hebben?

Bij een test van een benzinemotor wordt 1,00 L onzuiver octaan (702 g) verbrand. Er wordt 1,84 kg CO2 gevormd. Bereken de opbrengst aan koolstofdioxide.

Octaan = C8H18

Verbranding van octaan reactievergelijking=
2C8H18 + 2502 → 16CO2 + 18H20

Mol octaan = massa/molmassa
Mol = 702 gram/ 114,23 g/mol (molaire massa van octaan)
6.145 mol octaan

molverhouding octaan en koolstofdioxide
2:16 => 1:8
6.145 mol octaan = 49.16 mol koolstofdioxide

mol koolstofdioxide = massa /molmassa
49.16 mol koolstofdioxide = massa/ 44,01 g/mol
massa = 44,01 molmassa x 49,16 mol = 2163.5316 gram c02

opbrengst = deel/geheel x 100
er wordt 1840 gram co2 gevormd
(1840/2163,5316) x 100 = 85%

ik weet niet of dit zo klopt (vooral dat laatste stukje met de opbrengst snap ik niet) maar ik zou het zelf zo doen denk ik haha

je bio vraag snap ik niet sorry haha

Voor de eerste vraag, thanks. Ik zal even zoeken op internet!

Voor de tweede vraag heb ik de reactievergelijking al kloppend gemaakt, maar toen kwam ik er nog steeds niet uit. Ze willen inderdaad weten hoeveel koolstofdioxide je eruit krijgt, maar je weet verder niet hoeveel gram O2 je hebt, alleen van octaan.

Je maakt gebruik van de molverhouding tussen octaan en CO2, zoals 7am ook heeft gedaan.

Ja ik had mijn reactie al getypt voordat 7am reageerde :stuck_out_tongue: Ik denk dat dat wel klopt.
Bedankt!

Dit vind ik inderdaad vaag. Nu ik erover nadenk vraag ik me af of je niet de hoeveelheid H2O moet uitrekenen op de manier hoe dit hierboven staat. Dan weet je wat de totale opbrengst is en dan weet je ook hoeveel die 1,84kg daarvan is. Dan weet je dus het percentage CO2 van de gehele opbrengst.

Ik merk wel dat het lang geleden is dat ik dit heb moeten doen haha

-weg-

Vraag een doe je met behulp van mapping. je kijkt naar het totaal aantal nakomelingen. degene die het meest voorkomt is dan de gene zonder crossingovers. Het genotype dat het minst voorkomt heeft waarschijnlijk een DCO( double cross over) ondergaan. aan de hand hiervan kun je afstanden bereken. Dus de wet van Hardy Weinberg is hier niet van belang.