Vraagje scheikunde: chromatografie

Hee,
Ik heb donderdag herkansingen en ik herkans onder andere scheikunde. Het gaat dus over chromatografie (en nog wat andere onderwerpjes) en ze hebben het steeds over de stationaire en de mobiele fase. Kan iemand mij vertellen wat die fases precies inhouden? Ik snap er helemaal niks van. Alvast heel erg bedankt!

x.

Als je kijkt naar vloeistofchromatografie is de stationaire fase de fase die in het apparaat zit zegmaar en de mobiele fase is/zijn dan de stof(fen) die je erdoor heen leidt, waar je dus de analyse van wilt uitvoeren

Dacht ik(A)

Je moet een chromatogram (gas chromatogram/ high performance liquid chromatogram etc.) zien als een buis. Aan de wand aan de binnenkant zit de stationaire fase en in het midden een mobiele fase.
De stationaire fase is een vaste/vloeistof, die afhankelijk van je stof die je door de chromatograaf wil laten lopen polair of apolair is (polair=kan waterstofbruggen vormen, meestal anorganische laag, apolair=kan geen waterstofbruggen vormen, meestal organische laag). Als je een polair stofje hebt dat je door de chromatograaf wil laten lopen hebt, stel je de stationaire fase in op polair. Je stofje lost dan op in de stationaire fase en grotere moleculen doen er dan langer over om bij de detector te komen dan kleinere moleculen (hangt overigens ook af van de affiniteit met de stationaire fase). De mobiele fase is meestal een gas (soms een vloeistof) en dit voert je stofje mee naar de detector.
Omdat sommige delen van je stofje langer in de stationaire fase blijven hangen dan andere, komen ze gescheiden van elkaar bij de detector, op verschillende tijden.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijkheid schept?