Vraagje over Studeren in het buitenland

Ik wil misschien als ik mijn middelbare school heb afgemaakt in het buitenland studeren (het duurt nog even maar ben gewoon nieuwsgierig) , hierbij dus mijn vragen.

1. Kan je ook een voltijd studie in het buitenland (buiten Europa) doen? (of is dit niet normaal/veel voorkomend?)
  2. Hoe vind je mensen die je hiermee kunnen helpen/begeleiden?
  3. Wat kun je met je buitenlandse Diploma in Nederland?

Ik had op internet gezocht maar vond niet de gewenste antwoorden.

Alvast Bedankt!

Uiteraard kan dat, alleen dan moet je wel bakken met geld hebben :slightly_smiling_face: Studeren in Nederland is al duur, laat staan in het buitenland (en al hélémáál buiten Europa). Zelf moet ik volgend jaar ook een semester in het buitenland studeren, maar het is allemaal een stuk ingewikkelder (en duurder) dan dat je zou denken.
Waar ik vooral tegenaan liep was de taal. Je kan wel denken ‘ach ik heb mijn vwo diploma dus mijn Engels zal wel op een aardig niveau zitten’, ja, dus niet. Uiteraard ken ik jou verder niet, kan prima zijn dat je tweetalig ben opgevoegd, maar voor de meeste universiteiten moet je toch nog de hoognodige testen afleggen. Zo vragen ze bijvoorbeeld bijna altijd een minimum TOEFL score van 550 of IELTS score van 6.5, wat overeenkomt met tenminste niveau C1 (liever C2), wat in academische taal betekent dat je bijna vlekkeloos Engels kan spreken, verstaan, schrijven en lezen. Leuke bijkomst is dat zo’n testje 110 euries kost en dan hebben we het nog niet over de cursuskosten gehad. Faal je, mag je pas over 3 maanden terugkomen.
Dan hebben we het nog niet gehad over de tuition fees, die, althans naar mijn inzichten, voor jou al free-mover makkelijk kunnen oplopen tot een paar duizend dollar per jaar. Als je gewoon eerst in Nederland gaat studeren en dan een semester bij een partner, betaal je gewoon collegegeld aan je Nederlandse universiteit, waardoor je hoe dan ook goedkoper uit bent. In het geval van HBO kun je ook een stage overwegen.
Vaccinaties, visum, verblijf, vliegticket, etc. moeten ook allemaal betaald worden. Dure grap.
Wel weet ik dat een oud-klasgenootje van mij in Schotland is gaan studeren omdat je daar zo weinig collegegeld hoeft te betalen of i.d. Maar opnieuw, zij is wel cum laude geslaagd en heeft vele Engelse testen moeten doorstaan (en haar Engels was behoorlijk goed, 8.5 average).
Wat betreft je diploma zou ik me nergens zorgen over maken, maar als je toch in Nederland wil gaan werken zou ik hier ook gaan studeren en de vakanties bewaren voor het reizen :slightly_smiling_face:
Begeleiding is er niet. Je zal als free-mover alles zelf moeten regelen, i.e. contact opnemen met universiteit, huisvesting, etc.

Er is een groot topic voor studeren in het buitenland