Vraagje over school geld

Hoii, ik ben geslaagd en ga nu aan een opleiding dierenartsassistente beginnen (of nouja, na de zomervakantie uiteraard)

Alleen heb ik even een vraag, er word gezegd dat je je school pas geld schuldig bent vanaf 18 jaar (ik word 18 op 22 maart 2013 dus voor het eerste jaar zou het voor mij niet gelden) Maar!!! Word hier nou mee bedoelt dat je helemaal niks hoeft te betalen, of dat jij zelf het niet hoeft te doen maar dat het wel moet gebeuren door bijv. je ouders?Hopelijk is het een beetje duidelijk, snap er niks van namelijk.

Je moet gewoon betalen. Maar vanaf je 18de krijg je studiefinanciering.
Of jij het zelf moet betalen of je ouders zul je met hun moeten overleggen, officieel zijn ze tot je 21 financieel verantwoordelijk voor je. Maar laat hun financiële situatie dat bijv. niet toe dan gaat het over…

vanaf je 18e moet je lesgeld betalen. En dan krijg je ook stufi.
Tot die tijd hoef je geen lesgeld te betalen maar moet je wel je reiskosten en boeken en schoolkosten etc betalen.
En misschien dat je ouders dat betalen dan? Of jij…

Het beste kan je duo anders even mailen over het lesgeld en hoeveel je dan moet betalen.

onder de 18 kan je gewoon stufi aanvragen. dit moet je haast wel doen omdat je met alleen kinderbijslag collegegeld+boeken etc niet redt. (of jouw ouders moeten veel geld hebben)

Als je onder de 18 stufi aanvraagt, krijg je dat pas begin oktober (komt omdat het kwartaal van de kinderbijslag nog 'afgemaakt’moet worden)

Op de site van duo staat dat je voor die tussenperiode ook een tegemoetkoming aan kan vragen

nee hoor het is een mbo opleiding en pas in maart is ze 18. Daarnaast krijg je tegemoedkoming scholieren pas als je nog op de middelbare zit en dan 18 bent. Nu dus gewoon stufi tot je 18 wordt, daarna je stufi.

Wanneer gaat het in?
Studiefinanciering gaat in vanaf het kwartaal na je 18e verjaardag. Tot die tijd loopt de kinderbijslag door. We betalen studiefinanciering aan het eind van elke maand uit. Rond de 24e van september krijg je dus je geld voor september.

Ben je achttien geworden ná 1 augustus 2011? Dan hoef je voor het studiejaar 2011-2012 geen lesgeld te betalen.

dit zal dan worden 2012 en het nieuwe schooljaar.

Je hoeft het eerste jaar inderdaad nog geen collegegeld te betalen
Dit omdat je nog leerplichtig bent.
Het tweede jaar moet je dan wel gaan betalen

Ze gaat mbo doen. Dan heb je nog geen recht op studiefinanciering onder je 18e.
Verder weet ik het fijne er niet van.

oh, had niet door dat het een mbo opleiding was :blush:
nee, dan klopt mijn verhaal niet