Vraagje over Frans..

Ik heb morgen repetitie, en ik had een vraagje. Ik moet weten wanneer ik de passé composé en wanneer ik de imparfait moet gebruiken. Nou weet ik het wel ongeveer, imparfait toestand, beschrijving, oorzaak, reden, duurde langer in de tijd. Passé composé, reeks handelingen, afgesloten handeling, éénmalige handeling blablabla.

Maar nu heb ik dus een oefening en daar staat: Quand j’étais à Paris, je voulais/ai voulu voir le musée d’Orsay.
Je moet dus kiezen uit voulais of ai voulu, dus ik wilde naar dat museum of ik heb naar dat museum gewild. In het Nederlands zou ik het wel weten, maar in het Frans… het is namelijk geen oorzaak, is willen een afgesloten handeling? Duurde willen langer in de tijd? alvast bedankt ;p

ik denk imparfait, dus je voulais, want het is geen langdurige handeling volgens mij.

Ik zou imparfait kiezen bij deze. Klinkt ook wat beter namelijk x]

ah bedankt. enchanted, een langdurige handeling dat is imparfait
maar ja ik weet het ook niet ik vind passé composé hier ook beetje vreemd klinken

haha oh? maar ik doe dat altijd op gevoel dus ik ken die regeltjes niet uit het hoofd. :slightly_smiling_face:

Oké, wat ik eerst lulde klopte helemaal niet. Haha, ik las te snel.

Maar je moet het een beetje op gevoel doen! In het Nederlands zeg je niet: ‘ik heb naar het museum gewild’, maar: ‘ik wilde naar het museum’. Ik heb… = passé composé, en ik wilde = imparfait
Dus dan gebruik je imparfait!

het moet de imparfait zijn, want die oefening heb ik vandaag ook gehad :slightly_smiling_face:

ik ben eigenlijk helemaal niet goed in frans, maar ik denk de imparfait, want daarboven schrijf je ‘toestand’ in parijs zijn vind ik een toestand. bovendien staat er quand, dat is een tijdsbepaling, dus het lijkt me dan een ovt