vraagje kruizen/mollen na sluiten in notenbalk (gitaar)

als je na de sleutel in bladmuziek 4 kruizen of mollen hebt staan. Moet je dan de noten die daar bij horen hoger/lager spelen of moet je dan een ander schema spelen? in mijn boekje staan dan schema’s die ook bij die 4 kruizen passen . Dus ik snap het eve nietmeer
ik leer het me zelf daarom kan ikhetniet aan een leraar vragen :wink:

? ik snap je niet echt helemaal x’D je moet dan gewoon elke noot spelen met die kruis of mol… dus als er bijvoorbeeld een kruis bij de g staat… dan moet je die spelen op alle toonhoogtes tenzij er zo een tekentje bij staat dat het niet hoeft…

oke lekker duidelijk ben ik weer x’D

Als het vlak na de Gsleutel staat geldt dit voor heel het stuk, tenzij er een teken staat dat het niet moet. Is het een toevallig voorteken, telt het alleen voor de maat waarin deze staat.

Die schemas die je bedoelt zijn waarschijnlijk toonladders, bij vier kruizen staat het stuk in de noot E.

oooh en dan moet je het stuk in toon ladder e spelen?
dankje ! dat was mijn vraag kwam alleen eve niet op het word toonladder

ofnouja hoe ze zijn aangegevenin toonladder e?

wat bedoel je met ‘na de sluiten’ ? :S

Ja, wat MevrouwCactus zegt.
Als het net na de sleutel staat, moet je dat hele stuk met 4 kruizen spelen.
Staat het voor een noot ergens in een maat, dan speel je die hele maat met die 4 kruizen. (al is dat wel onwaarschijnlijk :stuck_out_tongue: )

Maar je ‘na de sluiten’ snap ik ook niet helemaal…

sleutel xD typfout

misschien moest dat ‘sluiten’ ‘sleutel’ zijn :stuck_out_tongue:

maargoed inderdaad dat wat Cactus zegt

Ja het stuk is gewoon in toonladder e, maar je speelt gewoon de noten als ze er staan alleen dan met fis, cis, gis, dis.

Oke, ja dan moet je dus die 4 kruizen overal spelen.
Dat wordt dan de Fis, Cis, Gis, Dis als ik het goed heb :stuck_out_tongue:

alle noten in het hele stuk?
dit was de laatse vraag sorry :blush:

Yes ik had het goed! (a)

oke ik snap het dankjewel:D

Ja, alle g/f/c/d noten speel je dan met een kruis ervoor. In het hele stuk dus. :slightly_smiling_face:

Ik vind het sowieso al frappant dat je noten leest voor gitaar spelen, of speel je klassiek?

Af en toe is de muziektheorie die je krijgt bij muziek toch wel fijnx]

ja maar de lessen zien hier heel duur dus ik dacht voor dat geld leerik het me zelf wel. 30 euro per half uur kwam het op neer

en euhm hoebedoel je noten voor gitaar? dat is toch wel zo handig? hoe do ejij het dan alleen de akoorden ofzo?

ik doe klassiek, maar ook popliedjes tot hoever ik nu bendan :stuck_out_tongue:

^je kan ook op zoek gaan naar een student die wat bij wil verdienen :grin:

misschien dat er een conservatorium in de buurt zit, of gewoon iemand zoeken die goed gitaar kan spelen