Vraagje: Foto's anders op camera en computer

Heeee hallo!
Ik heb al een poosje een Canon Powershot SX10 IS, maar ik heb een beetje een probleempje. Telkens als ik foto’s ga maken, ben ik eerst een kwartier bezig totdat ik alle instellingen perfect heb, zodat de foto’s precies worden zoals ik wil… Maar als ik ze vervolgens op de computer zet is het licht heel anders! Ligt dit aan de camera of kan ik hier wat aan doen?
Alvast bedankt!

ik zou ze op de computer gewoon een beetje bewerken zodat je hetzelfde effect krijgt, maar het is zoiezo altijd dat het op het camaraschermpje anders is dan op de computer!

op de pc bewerken is veel handiger!

straks maak je een foto en is ie eigenlijk zonder effecten enzo veel leuker. als je hem normaal maakt en op de pc bewerkt heb je veel meer mogelijkheden én dan heb je de ‘originele’ foto.

ik zou voortaan dus gewoon op pc bewerken :slightly_smiling_face:

Dat werkt niet, het word gewoon niet hetzelfde. ):

Het gaat niet over ‘effecten’, maar lichtval en dergelijke.

Als je ze op een andere pc zet met een ander beeldscherm, is het dan nog steeds zo? Dan ligt het aan je camera. Als het dan niet meer zo is, ligt het aan je beeldscherm. Is je beeldscherm niet te licht of te donker?
Misschien heb je hier wat aan:
http://members.quicknet.nl/jr.vogel/scherm/scherm.htm

Je schermpje van je digitale camera is zo en zo niet betrouwbaar. Je moet daar alleen naar kijken of het een leuk plaatje is. Of je een goede belichting hebt en of het klopt moet je bekijken met de info. Heb je dat niet op je digitale camera dan moet je dat toch echt op je pc bekijken. Het kan natuurlijk ook gedeeltelijk aan je scherm liggen.

Oeioei, dit gaat een helse uitleg worden…
De foto’s die op je schermpje van je camera worden weergegeven, zijn al ‘bewerkt’ door jouw camera zelf om ze ‘mooier’ te doen lijken, en als je ze dan op je computer zet, zien ze er nog anders uit.
Voor het beste resultaat moet je al je instellingen(contrast, verzadiging, …) op je camera zelf op het minste zetten, enkel je scherpte tussen het midden en het meeste(verschil merk je wel :slightly_smiling_face: ).
Wanneer je dan de foto’s op je computer zet kan je ze bewerken hoe je ze zelf wil. Ik wilde zeggen dat je gewoon je foto’s in RAW moet maken, maar die optie heeft een sx10 is niet. Jpeg foto’s die uit je camera komen zijn of je het nu wil of niet bewerkt door de camera en om het gewenste effect te verkrijgen, is het beste de camera zo min mogelijk bewerkingen te laten uitvoeren en ze zelf achteraf op de computer te doen, met photoshop of lightroom :slightly_smiling_face: