Vraagje aan WO-studenten

Mwah, het hangt ook gewoon heel erg af van hoe je zelf bent, hoe makkelijk je leert etc. Ik ervaar het in ieder geval niet als enorm zwaar.

Mijn vriend doet bedrijfskunde aan de VU (echt aan te raden, prachtige opleiding met een super studievereniging waar je heel veel kunt leren als je daar actief bij gaat omdat zij niet alleen maar feesten maar het meer gaat om dingen organiseren etc. Werkgevers vinden het geweldig als je zo iets gedaan hebt.)

Hij heeft op woensdag en vrijdag vrij, en verder meestal maar halve dagen school. Ook worden een aantal colleges opgenomen zodat hij die thuis zou kunnen kijken als hij zou willen.

Op woensdag en de halve dagen doet hij huiswerk etc. op vrijdag werkt hij. Hij woont op kamers in Amstelveen, waar de kamers een stuk goedkoper zijn dan in Amsterdam en hij komt rond. Zijn ouders betalen wel zijn studievereniging, boeken, collegegeld en leggen de huur bij bij zijn stufi. (Ik geloof dat je 250 euro krijgt en zijn huur 300 euro in de maand is, met eigen badkamer)

Edit: Ik weet niet hoe veel jij op de middelbare school moest doen voor school, maar hij best veel. Dus als jij nou heel goed was en weinig hoefde te leren heb je misschien wel meer vrij.

Ja dat lijkt mij idd ook wennen. Ik kook bijna nooit, ik was nooit, ik doe alleen mijn eigen kamer… dus dat zal heel anders worden! Maar de tijd die je daarvoor gebruikt, staat natuurlijk wel tegenover de reistijd. Dus ik neem aan dat dat elkaar (redelijk) opheft.

Oo dat is wel fijn dat hij zoveel vrij heeft! Dan kan je je tijd zelf indelen en dus ook een baantje erbij doen! Ja, dat zijn de dingen die mijn ouders ook zouden betalen. Ook met stufi bij de huur doen, dus dat is ongeveer gelijk aan elkaar.

Ik hoef eigenlijk helemaal niet zoveel te doen. Ik leer redelijk makkelijk en heb best wel economisch inzicht. Dus als ik een economische studie doe is het fijn dat ik inzicht heb, hoewel ik er dan waarschijnlijk meer tijd aan moet besteden. maar dat zie ik dan wel:P

Ik heb per week iets van 18 uur college. Maar zoals gezegd, ik doe een talenstudie, dus best veel contacturen nodig. Rechtenstudenten hebben in sommige steden maar iets van 6 uur per week college. Maarja, misschien dat je, als je een baantje vindt, met je werkgever kan overleggen over je colleges als ze op vreemde uren zitten?

Maar 18 uur is toch ook niet zoveel:p? dan heb je zegmaar nog 2 dagen vrij (hoewel je natuurlijk nog wel huiswerk hebt…). 6 uur is wel erg weinig, maar ik ben ook niet van plan om zo’n soort studie te gaan doen.

ja dat zou idd kunnen. Want in die steden zoeken ze meestal ook studenten als werknemer, dus dan moeten ze weten dat de werktijden van tijd tot tijd veranderen!

Mijn vriend heeft gewoon elke dag van kwart voor 9 tot half 6 les. Verschilt dat niet per uni? Mijn vriend zit dan op TU/e, maar mensen die ik ken, die op het Radboud zitten, hebben maximaal 4 dagen per week les.

18 uur is best veel op universitair niveau. En in een ideaal rooster zou je twee dagen vrij hebben ja. Nu is het vaak zo dat je van 11 tot 13 les hebt, en dan van 15 tot 17 (bijvoorbeeld) weer. Nou. Dat helpt ook niet echt mee als je wilt werken ;p

oeh, da’s idd niet handig nee! Naja, dan zou ik in die tijd maar huiswerk doen ofzo:p

Geloof me, dat heb je genoeg :’) Veel zelfstudie.

je bent 15
ben je nu al klaar met je vwo o.O?
zoiezo 15 en op kamers is dat niet verboden?

euh ik ben nog niet klaar. als ik 17 ben iuk klaar en ik neem aan dat dat niet verboden is. Als ik op mavo zou zitten & ik zou moeten studeren zou ik wel op 15-jarige leeftijd klaar zijn, zou toch niet verboden zijn hoor ik?

Toch er bij gaan werken. Als dat overdag niet lukt ivm colleges of werkgroepen dan toch maar 's avonds en/of op zaterdag. En daarnaast kun je altijd nog bijlenen bij de IB, je zegt dat je dat liever niet wilt, maar als je er echt niet uitkomt is dit toch de enige oplossing.

Het is zwaar… veel werken en uni. Je kunt er van uit gaan dat je geen verplichte lessen hebt. Maar het is niet te doen.

Ja dat geloof ik wel dat het zwaar is. Zoiezo dat ik naar alle lessen zou willen gaan, ook al zijn ze niet verplicht. Dat lijkt me gewoon beter voor je studie. Hopen dat mijn studie dus niet zoveel contacturen heeft… dan zal het misschienw el meevallen

Hoe zit je nu dan met je tijd? Als je tijd over hebt zou ik nú al gaan werken, dan heb je tenminste al wat gespaard als je op kamers gaat.

Ik hoorde ook altijd veel van die verhalen, oa van mijn buurjongen die in groningen iets economisch doet en idd maar 2dagen/week les heeft. Maar ik vond het zelf daarin nogal tegenvallen, ik heb zo rond de 18 contacturen per week, veel gaten in het rooster natuurlijk ook. Doordeweeks heb ik niet echt tijd om te werken, hooguit 1 middag en 1 avond, maar dan moet je nog wel werk hebben waar dat kan. En dan wordt de rest allemaal nog meer plannen en inpassen.

Als ik jou was zou ik gewoon nog even wachten en als je dan een beetje gewend bent aan je studie kan je kijken of je nog tijd overhebt. Het is iig wel handig om een redelijke reserve te hebben voor als je gaat studeren, dus daar kan je nu al beter wel voor gaan werken. En dan inderdaad vragen op open dagen hoeveel tijd de studie kost, dat verschilt per studie en per universiteit. Want ookal heb je geen contactuur, als je veel projecten hebt waarbij je moet samenwerken ben je ook veel tijd op de uni.

Ja dat is waar! Dat ga ik ook zeker doen, dan kies ik gewoon de uni die mij het meeste aanspreekt end ie ook het gunstigste is.

Ik werk zoiezo al iedere zaterdag. Sinds ik me aan het verdiepen ben in de uni en op kamers gaan, ben ik zoiezo echt al veel meer gaan sparen. Ik heb het nu bijvoorbeeld hartstikke goed, dus nu vind ik dat ik 't nu wel iets minder goed mag hebben zodat ik op de uni niet op een houtje hoef te bijten:p

Wat is niet te doen?

Hey verschilt per opleiding. Ik studeer bachelor psychologie aan de RuG en had maximaal 2 uurtjes verplicht les in de week en 6-8 uur niet-verplicht (ging ik nooit heen want persoonlijk heb ik er niet zoveel aan).

Ik heb 40 uur per week gewerkt in m’n eerste jaar. Moet zeggen dat dat wel echt heel veel was. 16-20 uur kan makkelijk!