Vraagje aan WO-studenten

Hee,
ik heb dus een vraagje. Ik wil namelijk als ik mijn VWO diploma heb naar de universiteit en daarna op kamers. Nu zat ik me dus te bedenken hoe ik dat zou willen betalen (ik weet van de stufi, maar dat is niet genoeg om alles te betalen). Ik heb van allerlei mensen gehoord dat je waarschijnlijk dus maar 3 dagen les hebt in de week, dan zou je dus de andere 2 dagen kunnen werken.

Dat zou natuurlijk hartstikke mooi zijn, maar ik hoorde dus van mijn neef dat hij gewoon van half 9 tot half 6 iedere schooldag op school zit. Dan zou ik dus geen mogelijkheid hebben om mijn kamer & de kosten eromheen te financiëren. Hoe zit dat bij jullie? Hoeveel dagen per week hebben jullie les? En hoe betalen jullie je kamer (als je dat hebt)?

er is op de universiteit zeker niet zoiets als bbl?

voglens mij zeg ik nu iets heel doms. :open_mouth:

euh, dat zegt mij echt helemaal niets:P

Ik heb meestal mijn hele dag vol zitten, werken is voor mij doordeweeks neit haalbaar. Ga asjeblieft bij de studie die jij wil doen even meelopen en vraag dan dit soort dingen, want dit verschilt erg per studie en per persoon.
Ik heb de mazzel dat mijn ouders voor me gespaard hebben, dus mijn kamer + collegegeld etc. wordt betaald van mijn stufi en dat geld.

En nee er is absoluut niet zoiets als bbl op de universiteit.

(inmiddels ben ik HBO-studente, maar heb 2 jaar uni gedaan en mijn huidige studie wordt waarschijnlijk voor mijn afstuderen nog een WO-studie)

het verschilt per opleiding hoeveel je naar school/college moet. Bij geneeskunde moest ik zo goed als elke dag, de ene keer heel lang, de andere keer maar 2 uurtjes. Je zou sowieso in de avonduren wel kunnen werken, dan heeft zo goed als niemand geen college. En in het weekend natuurlijk.
Daarnaast als je ouders niet zoveel verdienen kan je een aanvullende beurs krijgen (moet je op ib-groep site even berekenen). Daarnaast kan je bij de ib-groep ook lenen. (dat is alleen niet meer zo goedkoop als vroeger)

hoe ik het zelf doe: mijn ouders betalen mijn kamer, studie en verzekering, ik houd alleen mijn basisbeurs en zorgtoeslag om van te leven (zo’n 320 euro per maand). Redelijk luxe dus voor een studente. Maar mijn ouders hebben liever dat ik bij wijze van spreke 1 avond per week uitga ipv 2 avonden werken, die willen dat ik die tijd in studeren steek.

Je kunt toch wel deeltijd studeren?

Bij mijn studie valt het reuze mee, ik weet niet precies hoe de lesdagen in elkaar zitten omdat ik een gecombineerde studie doe met HBO, maar 5 dagen in de week naar school van 9 tot 6 komt bij mijn studie volgens mij niet voor. Het verschilt ook per periode, het is maar net hoeveel en welke vakken je hebt, maar volgens mij heb je vast wel 1 vrije dag en de andere dagen hoef je ook zeker niet de hele dag naar school. Maar je moet natuurlijk ook nog studeren…
Ik zit niet op kamers dus daar kan ik verder niks over zeggen.

Bedantk voor de reacties!

Ik krijg zoiezo geen aanvullende beurs, daar verdienen mijn ouders teveel voor. Maar het is zegmaar meer dat ik ook (onnodig?) op kamers wil… Dus omdat het niet per sé wil, zeggen mijn ouders nu dat ze mij niet volop financiëel willen steunen want dat vinden ze onnodig.

Ik ben zoiezo van plan een economische studie te gaan doen, gewoon iets in die richting. In Tilburg bij voorlichting zeiden ze dat je gewoon 3 dagen les had en dat de rest was om te leren, maar je gebruikte die tijd nooit allemaal dus kon je gewoon gaan werken. Maar het scheelt dus per studie.

Ik denk dat ik zoiezo niet in de avonduurtjes zou willen werken, want ten 1e ga ik op kamers om uit te gaan & ten tweede heb ik dan bijna geen tijd meer om te leren.

Wat ga je precies studeren dan? >w<
Want ik doe bijvoorbeeld een talenstudie, en heb echt heel erg verknipt rooster, steeds net 's middags, op tijden zodat je eigenlijk toch niks meer aan je dag hebt enzo.
Voor mij is het trouwens zo dat ik aan StuFi precies genoeg heb om m’n huur te betalen~ Maar het ligt eraan waar/hoe je gaat wonen.

Dat weet ik nog niet. Ik ben nog een beetje aan het oriënteren zegmaar:p. Ik wil dus iets economisch, zit te denken aan bedrijfskunde of fiscale economie of iets. Oh da’s wel vervelend! Maar hoeveel heb je ongeveer vrij?

Ja klopt, dat had ik ook al gelezen. Maarja, dan wil je verder natuurlijk uit, moet je nog eten/kleren en allerlei verzekeringen betalen enzo. Dus daar is nog geld voor nodig!

je gaat toch niet 4 avonden per week uit?! En als je overdag zo veel vrij bent, kan je dan leren. Voor de meeste studies staat 40/42 uur per week studeren, dus dat zou je in principe dan gewoon overdag moeten kunnen doen. En veel mensen halen die 40 uur never :wink:
Maar het is dus kiezen. op kamers en werken of thuis blijven wonen, niet werken en minder uitgaan.

Neee tuurlijk ga je geen 4 avonden per week uit, dat is een beetje veel van het goede! Ja daar vroeg ik het ook voor, als ik overdag (regelmatig) vrij ben, is het goed. Maar als ik dus iedere dag van 9 tot 6 op school zit en dan óók nog zou moeten gaan werken zou ik dus geen tijd meer hebben voor mijn studie.

Ja, ik zou zeker kiezen voor op kamers & werken als dat goed te combineren is met een studie

Ik doe geneeskunde en heb echt elke week een ander rooster, dus overdag werken is dan niet echt een optie, of je moet een flexibele baan kunnen vinden.
En verder is mijn stufi nog niet genoeg om mn huur te betalen, maar de rest krijg ik van mn ouders. Je kan het dan ook bijlenen, dat doen best veel mensen… En je moet je daar niet echt heel erg door af laten schrikken, het is een best redelijk lening.

Tsja, lenen daar ben ik niet zo voor. Zeker niet als het niet noodzakelijk is, dus dán zou ik gewoon iedere dag naar huis gaan denk…

Ik heb ongeveer 8 contacturen per week, dus ik kan daarnaast makkelijk 2 volle dagen werken.
Verder betalen mijn ouders mijn collegegeld en werkt mijn vriend fulltime, dus ik heb het vrij makkelijk.

Ja, snap ik hoor. Ik hoef gelukkig ook niet te lenen. Maar het kán wel. En sowieso, ik ben echt fan van op kamers zitten. Je leven wordt echt zó ontzettend verrijkt. (Ligt er natuurlijk ook wel een beetje aan hoe je het zelf invult, maar een ervaring is het zeker!)

Tsja het ligt erg aan welke studie je wilt doen. Bij sociale wetenschappen (psychologie, pedagogiek etc) heb je vaak maar 8 contacturen per week. Maar doe je geneeskunde of iets met wiskunde of economisch, dan maak je echt hele dagen.
Maar houd er wel rekening mee dat als je voltijd studie doet, maar slechts 8 contacturen hebt, dat de rest dan dus zelfstudie is :wink:
Ik heb zelf ook maar 8 contacturen maar ik red het niet om er een baantje bij te hebben.

Ik wil volgend jaar WO doen, maar heb het wel al uitgezocht want ik moet dan op kamers.
Bij de opleiding die ik wil doen, zit je niet hele dagen lang dus heb je tijd om te werken. Daarnaast studiefinanciering+ een studielening.

Maargoed, om dat definitief zo te besluiten ga ik nu eerst maar eens kijken wat voor coalitie er gevormd gaat worden.

Ik lees hier over uitgaan…Je moet juist meer aan je studie denken dan dat!
Een vriendin van mij studeert, woont op kamers en dat is veel werk hoor! Natuurlijk kan je ook wel leuke dingen erbij doen, maar ik denk niet echt supervaak. Het lijkt me ook erg wennen om alles zelf te doen, na een lange studiedag koken, kleding wassen enz. Ik weet niet hoeveel je thuis moet doen?
Ik zal persoonlijk als het kan liever thuis blijven!!