Vraagje aan mensen met verstand van rechten

Ik wist niet goed in welke cathegorie ik dit moest plaatsen

Ik heb wat vragen aan mensen die rechten studeren of veel van het wetboek weten. Heb gezocht op internet maar kan niet echt antwoord op mijn vragen vinden.

Mijn ouders zijn al 16 jaar gescheiden en afgelopen maand ben ik achtien geworden, nou heeft mijn vader mij in een mail gemeld dat hij weigert nog langer alimentatie te betalen, tenzij ik contact met hem zoek. (dit contact heb ik al heel veel jaren niet meer gehad) mijn eerste vraag is of hij dit kan maken?

De reden dat ik geen contact met mijn vader heb is omdat hij al sinds de scheiding van mijn ouders probeert om op welke manier dan ook een negatieve invloed op mijn leven uit te oefenen. ik ben dit echt ongelooflijk zat en ik vroeg me af of, nu ik achtien ben ik mijn vader kan dwingen af te zien van zijn vaderschap?

hoop dat er iemand is die hier een antwoord op weet!

up?

Je bent toch niet verplicht contact met hem te hebben? Je zegt zegt zelf dat hij geen alimentatie meer wilt betalen als je geen contact zoekt.
Ik snap namelijk niet echt wat je nu wilt? Je vraagt namelijk 2 dingen. 1 Of hij het kan maken om geen alimentatie meer te betalen. En 2 of je je vader kan dwingen af te zien van zijn vaderschap.
Als jij geen contact meer met hem wilt is dat je eigen keuze. Je bent meerderjarig dus je mag zelf weten of je wel of geen contact wilt hebben met hem.
Maar je kan dan natuurlijk niet van hem verwachten dat hij dan nog alimentatie gaat betalen…

Geen idee. Mijn ouders zijn toevallig ook gescheiden. Maar ben nog minderjarig dus mijn vader betaald nog wel alimentatie. Maar, mij zou het logisch lijken dat je vader tot je 21e zou moeten betalen, omdat je dan wettelijk gezien ’ volwassen ’ bent. Maar misschien heeft je vader dit wel beter uitgezocht, en is het wel tot een 18e levensjaar. Maar laat je moeder niet zomaar akkoord gaan, zoek het eerst goed met zijn 2en uit.

Nou het probleem is dat ik volgend jaar ga studeren en mij eigen inkomen + het inkomen van mijn moeder niet voldoende is om dit voor elkaar te krijgen…
mijn vader zou hiervoor dus volgens mij alimentatie moeten betalen.

maar aangezien hij dit weigert vraag ik mij af of het sowieso mogelijk is om het afstand te laten doen van zijn ouderschap, zodat ik al dit gezeur niet meer heb (dit is niet de eerste keer namelijk!) en eventueel een andere bijdrage van de regering kan aanvragen.

Je kan bij IB-groep wel iets regelen ofzo als 1 van je ouders niet wilt betalen… Maar dat schijnt een heel gedoe te zijn.
Mijn moeder is overleden en ik moest heel veel formulieren + de overlijdensakte enzo opsturen naar de IB-groep voordat ik aanvullende studiefinanciering kreeg.

Maar ik snap wel dat je vader geen alimentatie meer wilt betalen als jij geen contact wilt. Zou anders een beetje erg krom zijn vind je niet? Je wilt hem niet zien, maar wel geld van hem, nogal oneerlijk als je het mij vraagt.

Nou ik vind eigenlijk van niet want hij heeft toch heel lang geleden besloten om mij op de wereld te zetten, en vervolgens van mijn moeder te scheiden. ik kan er niks aan doen dan ik nog maar 1 ouder heb, en zou toch op de een of andere manier voor zorgen dat ik iets van m’n leven kan maken.

waarom heb ik dan omdat mijn ouders gescheiden zijn minder recht om te studeren dan iemand die twee ouders heeft die beide kunnen mee betalen aan die studie

Je hebt helemaal niet minder recht om te studeren? Maar JIJ wilt je vader niet zien. Maar verwacht dan wel dat hij ff lekker je school gaat betalen. Terwijl hij dus blijkbaar wel contact met je wilt.
En je hebt gewoon nog steeds 2 ouders. Je vader wilt blijkbaar wel contact met je, maar jij wilt dus geen contact. Dan veroorzaak je het zelf dat je maar ‘1 ouder’ (je hebt er nog steeds 2, je vader is niet dood) hebt.
Er zijn genoeg mensen waarvan geen van de ouders wat betalen. En die studeren ook gewoon, dus dat je ouders gescheiden zijn maakt het nog niet meteen dat je dan niet kan studeren.

Hij kan dat niet maken nee. Naar de advocaat.
Edit: heeft je moeder een nieuwe vriend? Want dan kan je op grond van (haalt cursus boven) het bezit van staat
hem als je wettige vader aanstellen. Maar sowieso denk ik dat je moeder die alimentatie wel kan gebruiken?
Edit Edit: met dien verstande dat je Belg bent :confused: Ik weet niet hoe het zit in Nederland

Je kunt altijd naar een advocaat gaan, meestal is een eerste/adviserend gesprek gratis. Daarna kun je altijd kijken hoe je verder wil. Succes!

Naja zoals je misschien wel na kunt gaan als ik zeg dat ik het niet erg zou vinden doen als mijn vader afstand zou doen van zijn vaderschap, hebben zijn er in onze familie verschrikkelijke dingen voorgevallen die ik hier niet ga noemen. dat is de reden dat ik geen contact met hem wil en dat weet hij heel goed.

ook is deze reactie van hem niet omdat hij contact met mij wil, maar omdat hij wil afzien van zijn plicht tot alimentatie, en op die manier probeert het mij zo moeilijk mogelijk te maken. (dat geloof je misschien niet maar ik heb zo mijn redenen om dat aan te nemen)

als hij zou afzien van zijn vaderschap zou ik meer studiefinanciering krijgen waardoor ik (met een gigantische lening) alsnog zou kunnen gaan studeren.

Hangt ervan af hoe het is overeengekomen in het contract.

Ik hoop voor jou dat als een man jou bezwangert en jullie daarna scheiden hij ook alimentatie aan je zal betalen… Als alleenstaande moeder redt je het anders niet.

Kunnen ze dat niet nakijken? Kan me niet meer herinneren hoe wij dat hebben gedaan, voor zover ik weet hebben we toen niks opgestuurd.
(heb ik dan nu geld misgelopen? Fuuuuck)

Ze is 18, dus meerderjarig. Die tijd hiervoor heeft hij dus gewoon al die tijd alimentatie betaald.
Maar als vader heb je ook het recht om je kind te zien. En als je dan je kind niet te zien krijgt kan ik begrijpen dat je als vader geen alimentatie meer wilt betalen als het kind 18 is geworden.

blijkbaar kunnen ze dat niet. Ik moest echt al die formulieren opsturen en het was allemaal een heel erg gedoe.

tot je 12e is een kind verplicht om zijn ouders te bezoeken daarna is de keus aan het kind. die keus was voor mij dus overduidelijk. maar dit betekent toch niet dat ik niet evenveel recht heb op het geld dat ik nodig heb om te gaan studeren. daarom zijn er voor mij dus 2 opties, of hij betaalt die alimentatie, of hij doet afstand van zijn vaderschap. (en ik weet niet of dit laatste kan)

Ik zou naar zo’n rechtenhulpding gaan. Weet niet precies hoe het heet en waar het is, sorry for that. Maar er zijn van die mensen die jongeren gratis helpen met rechterlijke dingen. Dus als je iets niet snapt wat met de wet te maken heeft of met bepaalde rechten, kan je daar zo binnen lopen en geholpen worden.

Mijn vader betaalt mijn alimentatie tot mijn 21e en betaalt deels mijn studies.
Blijkbaar zijn er problemen dat ze hem niet wil zien. Dat moet hij maar begrijpen, het is niet haar schuld dat haar ouders gescheiden zijn. Zij moet daar niet onder lijden.

Ik hoefde niks op te sturen, moest alleen de gegevens en dergelijke goed noteren (overlijdensdatum e.d.) Dus weet niet in welk jaartal jij je studiefinanciering aan hebt gevraagd?

Terug naar het topic. Tot je 18e is het sowieso kinderalimentatie, en daar komt een vader niet erg snel onderuit.

Van 18 tot 21 is alimentatie voor jongmeerderjarigen. Vanaf dat moment kan de ouder proberen om (eindelijk) eens onder de alimentatieplicht uit te komen.

Hij heeft dit in een e-mail aan jou gemeld toch? Hier zou je dus netjes op moeten reageren dat je het daar niet mee eens bent.

Als jij (‘het kind’) het namelijk niet eens bent met hem (‘de ouder’), dan moet hij het aankaarten bij de rechtbank. Hier zou hij sowieso al een nette brief met het liefst een beetje een nette reden (bijvoorbeeld hij gaat met pensioen en heeft het geld dus niet meer, jij werkt en beschikt over voldoende financiële middelen…) moeten hebben.

Als hij dit zou doen krijg je een brief binnen van de rechtbank waar dus ook staat dat hij wil stoppen met het betalen van alimentatie, en om welke reden. Dan moet je reageren binnen (ik geloof 14 dagen) als je het niet eens bent ermee, anders stem je automatisch toe. Dus dan moet je een brief schrijven waarom jij vindt dat hij wel nog zou moeten betalen. Waarschijnlijk volgt er dan een kleine rechtzaak. Een advocaat zou in principe niet nodig zijn, maar een goede voorbereiding met de reden waarom hij wel door zou moeten betalen is wel nodig.

Zelf heb ik voor al het bovenstaande niet meer de moeite genomen.