Vraag over wiskunde (gelijkstellen???)

Hallo jongens en meisjes.

Ik heb donderdag een toets, en daarvoor moet ik wat berekeningen uitvoeren. Ik snap alleen echt niet wat de bedoeling is.

Ik heb bijvoorbeeld deze formule:
(.58)(q) + (.95)(1 − q) = (.93)(q) + (.70)(1 − q).

Het is de bedoeling dat ik q uitreken. Volgens het boek: q = .42.
Ik snap alleen echt niet hoe dit werkt? Iets met de q’s aan één kant zetten ofzo? Kan iemand me helpen :frowning_face::frowning_face::frowning_face:.
Als iemand ook kan benoemen wat dit nou precies is zou dat me ook heel erg helpen, dan kan ik verder googlen.

.58q + .95 - .95q = .93q + .70 - .70q
.58q - .95 q - .93q + .70q = .70 - .95
-.60q= -.25
q = .42

snap je het?

wacht
je moet inderdaad de q’s de ene kant van de = teken zetten. de q’s aan de ene kant en de ‘normale’ aan de andere kant.
vervolgens alles van elkaar optellen en aftrekken. en op het eind nog gedeeld door doen :’). ik kan dit echt niet uitleggen maar misschien snap je het met hoe ik het uitgewerkt heb

Algebraische vergelijkingen oplossen, vb:

Ja. Dat klopt. Je moet proberen de qtjes aan 1 kant te krijgen, en de ‘cijfers’ dus aan de andere kant.

Dus als je dit hebt:
(.58)(q) + (.95)(1 − q) = (.93)(q) + (.70)(1 − q)
ga je eerst de haken wegwerken. Anders kun je het natuurlijk moeilijk berekenen.

dus als je dat in stappen gaat doen:

1: werk de haken weg (dit doe je door te vermenigvuldigen)
0,58q + 0,95 - 0,95q = 0,93q + 0,70 - 0,70q

2: Tel de dingen die je op kunt tellen op (de qtjes dus met de qtjes en de cijfers met de cijfers. Je kunt een qtje niet met een cijfer optellen)

-0,37q + 0,95 = 0,23q + 0,70

3: Breng de ‘qtjes’ naar dezelfde kant. Het zelfde geldt voor de cijfers.
0,25 = 0,6q

4: Nu kun je q gemakkelijk uitrekenen:
q = 0,4166666666666

afgerond 0,42.

Ik hoop dat dit helpt. Ik vind het zelf ook lastig uit te leggen waarom het nu op deze manier moet.

Wij hebben altijd LLGR geleerd. Letters Links Getallen Rechts.

In principe maakt het niet uit aan welke kant je de getallen of letters zet. Het gaat erom dat ze aan de andere kant van elkaar t.o.v. het = teken moeten zijn.

Precies, als je de keuze hebt om ze stug aan de linkerkant te zetten maar dan met min getallen oid, kan je ze beter even naar rechts zetten en eventueel even omdraaien als je dat prettiger vindt (ik doe dat wel, gewoon omdat letters links er zo dik in gebakken zit bij mij)

@Tournesol, thanks, door al die stappen snap ik het!
@Isfet bedankt voor die video :slightly_smiling_face:

Dit kan eigenlijk in het Algemene wiskunde vragen topic

:bowing_man:

Haha hier moest ik wel om lachen.
Sorry…

Hahahaha :slightly_smiling_face: