Vraag over vriendje

Hoihoi,

Ik weet niet of ik hier goed zit, maar ik probeer het toch:

Ik heb sinds 2 maanden een heel lief en leuk vriendje, we zijn erg gelukkig samen (allebei 15).
Nu zit hij met een ding, hij heeft 2 schijven onder zijn tepels en wil daar van af… maar hij heeft een probleem: hij is doodsbang voor dokters. Ik heb na wat gemompel hem kunnen overhalen, maar de dokter is nu op vakantie… het is lekker weer buiten en gaan dus naar het strand, maar hij schaamt zich er nogal voor… Heeft iemand enig idee hoe hij het kan verminderen (zelf)?

Alvast bedankt!!
Romagirl :wink:

2 schijven?

Beide tepel 1, sorry, foutje :flushed:

Ik snap het niet zo goed… schijven?

Dit: gynaecomastie / http://nl.wikipedia.org/wiki/Gynecomastie

Oh soort manboobs dus (excuseer mijn grove woordkeuze) volgens mij kan dat alleen operatief worden verwijderd (Ik weet het niet zeker!)

Haha je komt in de buurt, maar dit krijgen de meeste jongens als de hormonen gaan werken heb ik gelezen…
het zou weg moeten gaan of je kan het zelf minder maken, maar hoe.

Nee, en denk niet dat dit helpt :hammer:

Zoals het Wiki-artikel al zegt: lijkt het mij écht beter als hij naar de huisarts gaat…waarom durft hij niet? Ik lees dat het mogelijk is om het klierweefsel te verwijderen, dat kan je niet thuis even simpel doen.

Hoe oud is hij? Ik las dat het tijdens de puberteit wel weggaat, maar ik denk dat een huisarts daar beter uitleg+behandeling over kan geven.

Oh hm dat wist ik niet. Er zijn namelijk ook mannen die dat gewoon altijd hebben, volwassen mannen dus. Niet om jou of je vriend bang te maken hoor. Hier kan je inderdaad het beste de huisarts voor bellen, maar die is dus op vakantie. Hebben jullie geen dagwaarneming in jullie stad/dorp? Daar moet ik altijd heen bellen als mijn huisarts op vakantie is.

Borstspieren trainen? Ik weet natuurlijk niet hoe erg het is, maar niemand kijkt naar je op het strand oid. Iedereen is al genoeg onzeker over zijn eigen lichaam, hij moet zich er niks van proberen aan te trekken. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan maar toch; probeer hem te laten relativeren.
En als de dokter terug is afspraak maken, misschien kan je met hem meegaan? Het is de arts zijn baan, dit heeft hij echt al vaker gezien. Hij gaat je niet zomaar uitlachen ofzo haha :stuck_out_tongue:
Het zal ook wel aan de pubertijd liggen, die onzekerheid. Maar wel vervelend voor jullie, succes.

Mijn vader heeft dat ook gehad. Hij is er inderdaad aan geopereerd. Maar misschien is dat bij je vriend niet nodig? Als hij naar de huisarts gaat is het toch juist fijn om te horen dat er niets aan de hand is, of wel maar dat je weet wat het is.

Als je huisarts op vakantie is, is er toch een vervangende huisarts?
Bij mij altijd wel dan

Mijn vriend heeft dit ook gehad toen hij jonger was, maar dat werd vanzelf weer minder (net zoals bij vrouwen, wij krijgen ze ook en na verloop van tijd voelen ze niet meer aan als harde schijfjes). Het verschijnsel zelf is van wat ik weet normaal, aangezien mannen ook kleine hoeveelheden klierweefsel krijgen in hun borstgebied. Het komt ook wel eens voor dat het meer klierweefsel is dan bij de gemiddelde man. Dan kan het operatief verwijderd worden. Ik weet niet hoe erg het is bij jouw vriend, maar als hij nog jong is dan kunnen die schijfjes bij het ouder worden minder aanwezig worden.

Dank voor alle reacties, de vervangende arts is ook niet aanwezig?! :flushed: Na de vakantie gaat hij maar eens naar de dokter! :wink:

dit gaat meestal vanzelf weg toch?
vorig jaar op vakantie had een jongen van 15 dat ook en paar jongens noemde m larventepel, best sneu, gelukkig kon hij er zelf om lachen
maaar het is nu weg dus wie weet?

Ik las dat dat in de puberteit inderdaad wegtrekt. Bij sommige niet en dan blijft het zitten.

Vaak hebben jongens dit ook met veel overgewicht. Maar dat is dus nu niet het geval denk ik…
Ik weet het niet, wens jullie iniedergeval veel succes. Ik snap dat ie zich onzeker voelt.

waarschijnlijk zegt de dokter ook dat het vanzelf wegtrekt en zal adviseren tot zijn 18e te wachten met opereren. Ik denk dat je in de tussentijd niet veel kunt doen (I’m not sure, dat zul je even moeten googlen). Je vriend kan wel een hemd aanhouden op het strand?

Hee dat heeft mijn vriend ook, maar dan maar bij een borst.
Hij heeft er geen moeite mee gelukkig, maar zo extreem is het ook niet.
Snap wel dat het vervelend kan zijn. Idd naar de huisarts. Die snapt het vast wel :slightly_smiling_face:
En op het strand vind ik het persoonlijk niet raar als je een shirt aanhoudt in het water ofzo, omdat ik doodsbang ben om te verbranden. Dus ik loop ook altijd vrolijk met een shirt over het strand te banjeren, dus dat kan een oplossing zijn.

Door af te vallen en gezonder te gaan eten kan je het verminderen. hij kan beter naar de dokter gaan en kijken wat hij eraan kan doen. als ze te groot zijn kunnen ze alleen operatief verwijderd worden. Ik hoop dat je er wat aan hebt :wink: