Vraag over nacht

Als er staat, op de nacht van bv. 13 september bedoelen ze dan de nacht nadat 12 september is geweest of de nacht nadat 13 september is geweest? Hele domme vraag misschien maar ik heb altijd problemen hiermee.

ik dacht dan altijd de nacht na 13 september maar eigenlijk weet ik dit ook niet zeker, haha… ben benieuwd wie dit wel weet

De nacht na 13 september (denk ik)

Na 00.00 is het 13 september en om 00.00 begint de nacht. Dus ik neem aan dat het de nacht na de 12e is.

Volgensmij was het dan nadat 13 september is geweest

van 12 naar 13 september is het de ochtend van 13 september, en daarna de nacht, lijkt me?

Maar staat t er echt zo dan?
Want meestal staat er toch “in de nacht van 12sept op 13sept”, bijvoorbeeld

Ja dat dacht ik ook ja

En 13 september begint toch om 0:00 dan is het nog nacht.
En op een ander tijdstip is het geen nacht meer op 13 september

Dat is de nacht van 13 tot 14 september. Logischerwijs volgt de nacht gewoon op de dag

Om verwarring te voorkomen wordt vaak wel inderdaad ’ in de nacht van 13 op 14’ gezegd, veel duidelijker op die manier

Nee exact, dan is het al de 14e.

Dit dus.

Dagindeling:
00.00 - 05.59 = nacht
06.00 - 11.59 = ochtend
12.00 - 17.59 = middag
18.00 - 23.59 = avond

Dus de nacht ná 13sept klopt niet, dan is het namelijk al 14sept. Er is maar 1 nacht die bij 13sept hoort en dat is diegene die om 00.00 na 12sept begint… Lijkt me logisch. Vergeet niet dat een dag bégint met een nacht.

Dat bedoelde ik dus net ook.
En heb het ook nog nagekeken en dit klopt dus.

Zo’n beredenering klinkt logisch maar hoeft niet per sé zo te zijn.
Men zegt ‘na dag komt nacht’ en niet ‘na nacht komt dag’.
Volgensmij is het toch echt gewoon de nacht na 13 september hoor…

Dit zegt Wiki

Bij welke dag hoort de nacht?

Een precieze definitie van “nacht” is in het Nederlandse taalgebied niet aan te geven. Volgens het woordenboek Van Dale wordt een nacht genoemd naar de voorafgaande dag, bijvoorbeeld zaterdagnacht betekent de vroege zondagmorgen. Daarentegen komt het omgekeerde in het dagelijkse spraakgebruik ook voor. Deze onduidelijkheid wordt ondervangen door te spreken van “in de nacht van dag x op dag y”.

In het jodendom begint de nieuwe dag op het moment dat de avond valt. De sjabbat begint daarom op vrijdagavond bij zonsondergang. Deze interpretatie - afkomstig uit het scheppingsverhaal uit het al eerder genoemde Bijbelboek Genesis waarin de morgen/dag volgt op de avond/nacht in plaats van andersom - is door het christendom slechts in beperkte mate overgenomen. Dit komt onder meer tot uiting in de avond van 24 december die reeds de “Kerstavond” wordt genoemd.

De nacht na de dag van 13 september is hoe de meeste mensen het gebruiken als ze zeggen de nacht van 13 september. Technisch gezien niet helemaal juist natuurlijk, maar dat bedoelen veel mensen er mee.

Dus met andere woorden uit de wiki tekst: Het is de nacht NA de dag, maar men gebruikt ook het omgekeerde: De nacht/ochtend vóór de dag.
Dat maak ik eruit op iig

Ja meningen zijn verdeeld.

Tenzij ze het duidelijk zeggen bv in de nacht van maandag op dinsdag.
Staat ook wel eens in een nieuwsbericht om verwarring te voorkomen.