moslim zijn wordt toch overgedragen via de man?
Bijvoorbeeld als een christen trouwt met een man die moslim is uit turkije.
En zijn hun kinderen zijn dan toch moslim?
Ik heb geen idee…?
Sorry (A)
Moslim zijn wordt niet overgedragen, je bent het of niet, je kiest er zelf voor.
ik bedoel meer met geboorte zich maar met opvoeding
dat doe je met zn twee, dus dan kies je er voor of je NL opvoeding of moslimse opvoeding doet. Lijkt mij.
Geen idee. Weet alleen dat het bij het Joodse geloof door de moeder wordt overgedragen.
volgens mij kan je dat per pasgeboren kind bepalen
mensen uit NL kunnen ook moslim zijn :’)
Dat is alleen als je Joods bent, dat wordt overgedragen via de moeder. Het is geen volk of afkomst, maar geloof.
^ Indd. Meestal als een moslim(man) met een niet-moslimse vrouw trouwt, wordt de vrouw ook moslim en dus ook de kinderen. Maar het kan ook andersom gebeuren.
ja dat vn joods zijn wist ik, dat bedoelde ik op die manier
Moslim zijn is geen cultuur, traditie of opvoeding; dus je bent het of niet.
oeps, foutje
@ pickpocket niet via de vader dus, ik dacht dat ik zoiets gelezen had
Je moet je inschrijven bij de kerk, dus ik denk dat het ook zo werkt bij de moskee. Je wordt niet als christen of moslim geboren, dat word je gemaakt. Daar kiezen je ouders samen voor. Het is niet zo dat het automatisch moslim wordt als zijn vader moslim is en zijn moeder christen.
Joods’heid’(?) is niet alleen een geloof maar ook een volk of cultuur. Je kunt dus Joods zijn van volk, omdat je moeder Joods is maar er totaal niet in geloven. Een volk zoals bijv. Nederlanders of Romeinen… zoiets (Dat is iets anders dan dat je ouders Christen zijn en jij niet gelooft… Christenen zijn ook geen volk.)
Moslim’heid’(?) is (denk ik) alleen een geloof.
Als de vader vroom heeft geleefd, geeft hij automatisch zijn Islamitische gewoontes (dus vasten, halal eten; de kleinere dingetjes) over aan het kind. Als je dat bedoeld met Islamitisch opvoeden… dan wel ja. Het valt mij wel op dat stelletjes waarbij de vader moslim, het kind Islamitisch wordt en bij stelletjes waarbij de moeder een moslim is, het kind neutraal (zonder geloof) wordt opgevoed. Volgens mij zijn de Islamitische mannen wat strenger hierin…
Nou ik zie dat echt anders. Mijn oom is met een niet-moslim getrouwd. Zij gaat naar haar famillie en daar drinken hun en mijn neefjes van 3 drinken perongeluk mee! Ze eet bv. Mc-BACon ofso en die kinderen eten mee, dat varkensvlees. Ik vind dat je moeder juist alles overdraagt, want zij voed je als het ware op.
^
Ligt ook maar net aan hoe je gezin in elkaar zit. Bij mij waren het ook altijd meer mijn moeders regels, omdat mijn vader vroeger veel op reis was voor werk… maar ik ken echt gezinnen waar de man echt de baas is over alles.
^ja dat hangt er vanaf, maar ik denk niet dat vrouwen van deze tijd hun kinderen gaan opvoeden op een andere manier, omdat de man dat wou xD