Vraag over het Christendom

Hoi meiden. (:

Ik heb twee vragen over het Christendom, en ik neem aan dat hier wel een paar Christenen zitten.

Ik zat vandaag in de mis, en de Bisschop was er ook. Nu droeg hij onder zijn ‘mijter’ (sorry als dit heel discriminerend overkomt!), een soort keppeltje. Waarom is dit?

Dat was mijn eerste vraag, nu is mijn volgende vraag, waar ik écht helemaal niks van snap:

Het Christendom zegt: ‘Voor God is iedereen gelijk, rijk of arm, man of vrouw, het maakt niet uit, God accepteert iedereen’
Maar waarom mogen vrouwen dan geen pastoor worden? Dat is toch enorm racistisch, terwijl dit juist niet bij het Christendom hoort…

Ik hoop dat ik hier antwoord op kan krijgen, maar zo niet, dan is dat ook niet erg. :slightly_smiling_face:
Dan ga ik naar mijn levensbeschouwing docente, en als zij het niet weet, dan schrijf ik desnoods een brief naar de Bisschop.

Ik heb hier al met mijn moeder over gediscussieerd, maar zij weet het ook niet.

Dit gaat vooral over het katholicisme.
Ik ben zelf protestants, dus ik heb geen idee.

Bij ons in de kerk draagt niemand een ‘mijter’ en mogen vrouwen ook leidinggevende functies vervullen.

Okee, nutteloze post =’)

geen idee, ik ben niet gelovig.
Ik zou het indd aan je levolerares vragen.

ik ben ook protestants, dus ik kan je ook niet echt helpen.

al mogen vrouwen ook niet in alle protestantse kerken dominee worden. Ik vind dat zelf echt een stomme regel om dezelfde reden als jij zegt…

emmiejxemm, wat is Katholicisme? :flushed:
Haha nee, alleen de Bisschop en de Paus dragen een ‘mijter’, de pastoor ook niet ofzo. (:

Ik weet niet hoe het bij het Christendom zit, maar de meeste religies vinden dat vrouwen en mannen evenwaardig zijn, maar niet gelijk. Er gelden dan voor beide geslachten andere regels.

^Dat zijn de katholieken. Weetjewel, eerst had je de katholieken, toen kreeg je de reformatie, en toen had je de katholieken en protestanten.

Katholicisme is een moeilijk woord voor het katholieke geloof.
Je hebt binnen het Christendom twee belangrijke stromingen; protestanten en katholieken. Je hebt wel meer stromingen, maar die zijn kleiner…
Zeg ik het zo goed? Damn, ik moet beter mijn huiswerk doen! :blush:

Oh haha, logisch!
Cherryblossoms, ik ga niet vaak naar de kerk, maar mijn moeder moest de mis zingen bij het nationaal jongerenkoren festival, en dan vind ik het vaak wel leuk om mee te gaan. :slightly_smiling_face:
Maar anyway, heeft iemand antwoord op mijn vragen?

Ja, dat kan wel kloppen. (:
Je hebt ook nog de Anglicanen en nog één.

Gokje: maar misschien omdat Jezus een man was en zij als het ware het werk van Jezus voortzetten?

Geen idee. Waarom priesters etc niet getrouwd mogen zijn snap ik ook niet. -.-’
Echt zo dom.

Dat zou heel goed kunnen, omdat de paus ook een soort van “opvolger” is van Jezus…

Dat is zodat niks hun afleidt van hun heilige ambt…

Terwijl de beste leiders (ook in de kerk) heel veel steun krijgen van hun vrouw, waardoor ze hun werk beter doen.

Merveille, dat zou inderdaad heel goed kunnen ja!
Maar dan vind ik het nog steeds raar, aangezien het wél racisme is.
En dat wat DRIPDROP zegt, vat ik ook niet.

ik ben katholiek en zou je wel willen helpen, maar ik kan niet zo goed antwoord geven… :-S
ik ben niet zo gelovig…

van die keppel onder de mijter, dat vind ik maar vreemd… weet ook niet wat het is

en dat vrouwen geen pastoor mogen zijn, nou ja dat begrijp ik ook niet
ik vind het ook niet echt eerlijk

godsdienst is ingewikkeld!

dus best aan je lerares vragen!

En toch vind ik het dom. -.- Gaan ze het ff met hun nichtjes of neefjes doen.

emmiejxemm, dat slaat echt nergens op haha! ( niet jou argument, maar wat dat argument zegt, omdat ik het wel geloof :stuck_out_tongue_winking_eye: )

Ik dacht, dat die keppel is, omdat Jezus een Jood was, en hij heeft het geloof ‘voortgebracht’, dus is de Bisschop (en pastoor ofzo) zelf ook een beetje Jood of zo?

1e vraag:
Het keppeltje wordt een zucchetto genoemd. Het dragen van een zucchetto is uit praktische redenen ontstaan; om het hoofd van de geestelijk warm te houden in de vaak koude en vochtige kerken. Hieruit is een traditie ontstaan.

De kleur van een zucchetto geeft de rang van de drager aan. De zucchetto van de paus is wit, die van de kardinalen rood of scarlet, van de bisschoppen viooltje. Priesters kunnen een zwarte zucchetto dragen, hoewel dit in de praktijk niet vaak voorkomt.

Het heeft dus niet echt een religieuze reden.

Tweede vraag;
De predikant concludeert dat man en vrouw geschapen zijn naar het beeld van God en gelijk van waarde zijn, echter niet gelijk in rangorde. "De man heeft de leiding en is de eerstverantwoordelijke."Vrouwen hebben vele taken en kwaliteiten, maar “degenen die verantwoordelijk zijn om de zaken in goede banen te leiden, zijn allemaal mannen,” stelt hij.
Dus wel gelijk van waarde, maar niet gelijk in rangorde. Dat stukje hierboven is van dominee Wilschut. :wink: