Vraag over fotografie-tarieven voor een beginnende fotograaf!

Hi allemaal,

Ik heb meerdere websites van jullie Girlsceners bekeken, maar kom er nog niet echt wijs uit… Ik fotografeer nu al een tijdje, maar pas sinds kort echt veel + van andere mensen. Nu krijg ik van alle kanten aanvragen van mensen, maar ik heb totaal geen idee wat ik moet vragen.

Ik heb dan wel:
Canon EOS 5D MkII
Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM
Nikon Nikkor 50mm f/1.4 AI

Maar ik heb verder geen studio(-apparatuur) of iets. Voor voorbeelden van hoe ik fotografeer:
http://www.studioyasmin.nl/gallery-category/portfolio/#photography

Hoeveel zouden jullie vragen? Per uur? Per dag? Ik heb zelf geen idee.

Niemand? :flushed:

Denk dat hier weinig meiden zitten die echt betaald fotograferen. Maar de tip die ik ooit heb meegekregen: begin niet te laag met je tarieven. Dan nemen mensen je niet echt serieus. Ik ben ooit terecht gekomen op een site van een meisje die het volgende erop had staan: Ik maak foto’s van een persoon voor 5eu, met twee personen 10eu. Dan denk ik al bij mezelf; wtf? Dan schat je jezelf heel laag in. Snap je m’n punt? Het is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van hoeveel ervaring je al hebt, en of je ten alle tijden kwaliteit kunt garanderen, maar ik zou beginnen bij 40 a 50 euro denk ik?

Je apparatuur zegt vrij weinig over hoe jij presteert als fotograaf dus wat dat betreft vind ik dat je eerder je foto’s moet laten spreken dan ‘alleen’ vermelden wat je apparatuur is. Ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik je foto’s ook niet heel interessant vind. Die set met die donkere jongen is ‘tof’ maar verder vind ik er niet veel flitsend werk tussen zitten. Ik zou voorlopig gewoon lekker op TFP (Time For Print/CD) basis blijven werken en niet meteen tarieven gaan opstellen.

Dit wilde ik ook nog zeggen ja :stuck_out_tongue: apparatuur is totaal NIET belangrijk. Het staat misschien professioneel dat je een 5D in je bezit hebt maar uit eigen ervaring weet ik dat dit totaal niet uitmaakt. Ik heb afgelopen zomer gefotografeerd op een festival. Ik stond daar met m’n simpele canon 450D terwijl er ook een fotograaf aanwezig was van de krant. Ik dacht echt OH my hij gaat zoveel beter zijn dan ik want hij had een huge ass camera met opzetflitser, alles. Uiteindelijk vond het festival zijn foto’s flut (veel ruis, lelijk geflitst, onflatteus) en werden mijn foto’s gebruikt op de website van het festival.

Wat Itasimisete zegt, eerst wat meer ervaring opdoen met verschillende soorten shoots op TFP/TFCD basis, zodat je kunt laten zien dat je wat te bieden hebt als fotograaf. Met alleen een 5D ben je er niet. Mensen huren je in op basis van je portfolio. (Ja, je hebt ze er ook bij die zeggen: “Jij hebt toch zo’n flitsende spiegelcamera? Kun jij niet dit of dat voor me fotograferen, hoeveel vraag je daarvoor?”, maar dat soort mensen vinden je eigenlijk bijna altijd te duur omdat ze je dus voor je apparatuur willen en niet voor je fotografie).

Oke, thanks voor jullie reacties allemaal!

Mijn apparatuur erbij zetten was meer aanvullende informatie, snap ook wel dat ik daar niet mijn prijs op moet afstemmen, haha :slightly_smiling_face: Ik ga wat met jullie adviezen doen! Dankjulliewel.

Ik vind fotograferen ook heel leuk. Ik wil graag een nieuwe camera kopen. Weet iemand misschien een goede (niet té dure) camera?

Voor dat soort vragen is een algemeen topic.

okee dankjewel!