vraag over economie

dit zal vast ergens anders thuishoren, maar ik heb even snel antwoord nodig (ivm proefwerk economie morgen :frowning_face: ) en ik hoop dat hier meer mensen kijken!
maar het gaat dus over economie:

• kan iemand het verschil tussen winst en overwinst uitleggen?
  • kan iemand het verschil tussen een diepte- en een breedte-investering uitleggen?

beide dnigen staan heel vaag in mijn boek uitgelegd en kan het ook niet echt duidelijk op internet vinden…
alsjebliefttt iemand?

Breedte-investering: Investering waarbij je bijvoorbeeld een nieuwe machine koopt, maar de productie per machine/werknemer gelijk blijft. Je gaat dus meer produceren, maar de productiekosten per product blijven gelijk.
Diepte-investering: Het aantal mensen per machine wordt bijvoorbeeld minder en je blijft wel hetzelfde produceren. Dan is de productie dus goedkoper geworden.

/

Geen idee! Bel/sms/stuur iets op facebook of hyves naar een klasgenoot?

Bij een diepte investering investeer je echt in iets wat de arbeidsproductiviteit verhoogd waardoor er minder mensen nodig zijn om hetzelfde aantal te produceren (en er dus mensen ontslagen worden).
Bij een breedte investering wordt er eenzelfde machine bij gekocht maar om die te besturen is weer een arbeider nodig dus bij een breedte-investering wordt geen arbeid vervangen maar blijft het aantal machines/arbeiders in balans zegmaar.

Het is best lastig uit te leggen, denk niet dat je er veel mee opschiet haha :stuck_out_tongue:

Jawel jullie hebben me hiermee wel geholpen, dankjewel! :slightly_smiling_face:

Het is inderdaad best lastig om uit te leggen! Winst & Overwinst weet ik niet…

Is winst niet gewoon de omzet die je maakt?
& overwinst wat je nog overhebt van de winst nadat de belastingen enzo eraf zijn?

Heb eigenlijk geen idee haha :blush:

Winst is NIET omzet die je maakt. Omzet = afzet x prijs.
Verder weet ik het ook niet zo goed haha :slightly_smiling_face:
Winst is Totale opbrengst (dus omzet) - totale kosten (bestaande uit variabele kosten en vaste kosten)