Vraag over Consent

In hoeverre moet je iemand vertrouwen die in het verleden een meisje heeft gezoend zonder dat zij daar consent voor gaf, waarna zij hem op zijn vereniging heeft aangeklaagd?

De jongen schaamt zich er heel erg voor en voelt zich enorm schuldig. Het gebeurde toen hij vervelend dronken was. Hoewel dit niet een goed excuus is, kan ik ergens wel begrijpen dat in zo’n situatie andermans grenzen minder goed aan kan voelen.

De een zegt dat je zulke mensen niet kan vertrouwen. De ander zegt dat je vooral moet kijken naar hoe diegene op dit moment is.

Wat vinden jullie?

Ik denk dat laatste. Ik bedoel, het is niet leuk en niet goed dat het is gebeurd, maar als hij inziet dat hij fout is geweest en het niet weer is gebeurd, dan prima toch. Als je niemand kan vertrouwen die ooit een fout heeft gemaakt, dan kun je bijna niemand vertrouwen. Niemand is foutloos en/of perfect

Zo te lezen heeft hij er erg spijt van. Tegenwoordig is het inderdaad helemaal in om mensen te ‘cancellen’, ik vind dat persoonlijk erg zwart-wit denken. No man is without sin. Niemand is perfect. Zolang hij er maar van heeft geleerd en het in het heden niet meer gebeurd, dan zou ik hem vertrouwen.

Ik zou vooral naar je gevoel luisteren. Voelt het goed dan zal ik hem een kans geven. Wel voelt het misschien fijner als je gaat praten over hoe hij normaal dronken is, en misschien de eerste keer als hij bij jou dronken word vragen of iemand anders ook aanwezig is. Als er dan iets mis gaat kan de ander je helpen. Maar ik denk dat het niet nog eens zal gebeuren aangezien hij er spijt van heeft en er zelf mee is gekomen.

Ik hoop dat mijn advies iets helpt.

Ik zou er moeite mee hebben. Ook omdat er genoeg leuke jongens zijn die dit niet doen.

Hem cancellen, nee. Ik weet verder vrijwel niks erover dus kan ook niet oordelen en iedereen mag zijn eigen beslissing maken of het een probleem is. Persoonlijk zou ik het niet doen denk ik.

ik zou een jongen wel vertrouwen in dit geval