vraag over biologie

hee ik snap iets niet over biologie, want wat is het verschil nou tussen een uitwendige prikkel, en een inwendige prikkel?
in het boek staat
uitwendige prikkel: als je een mug doodslaat
inwendige prikkel: als je verliefd word op iemand, je lichaam veranderd enzo.
maar dat snap ik niet ?

een prikkel voor wat?

nouja volgens mij bedoelen ze gewoon uitwendig, dus iets wat je letterlijk voelt op je huid, en inwendig dan je gevoel?

Dat is toch met je gevoel, en je zenuwen? Als het uitwendig is, voel je het aan de buitenkant, en als het een inwendige prikkel is, is het dus aan de binnenkant, dus zoals Adjur al zegt, je gevoel.

Ehm beetje moeilijk uit te leggen. Misschien dat je het met een paar voorbeelden snapt.

Inwendig: Je hebt honger, je bent verliefd, je wordt kwaad, je bent moe, etc.
Uitwendig: Voetballen, koken, praten, gamen, etc.

Inwendig is meer je gevoel en wat je denkt. Hier kan je soms niet veel aan doen.
Uitwendig is tjaa, de rest XD Hier kan je vaak wel wat aan doen, en doe je bewust.

maar voetballen hoe is dat een uitwendige prikkel? of gamen ?

dat beslis jij om te doen. Het is niet zo dat je lichaam je naar het voetbalveld sleurt. Net zoals een mug doodslaan, dat beslis jíj. Maar als je honger hebt bijvoorbeeld, kun jij daar niks aan doen. Het is gewoon zo.

Hmm, omdat je dat zelf doet.
Inwendig is gewoon het innerlijk, je gedachten, pijn, gevoelens.
Okeee, dit is heel moeilijk om uit te leggen.

hmmm oke…

ja sorry haha, beter kan ik het ook niet uitleggen. Ik denk trouwens niet dat je daar veel vragen over krijgt. In ieder geval, toen ik dat hoofdstuk had niet. Maarja, bij ons op school slaan die toetsen nergens op want ze gaan nooit echt over het hoofdstuk dat je hebt moeten leren :confused: anyway, succes ermee!

http://aladin.bibliotheek.nl/aladin_detail.asp?qpid=97794

ohja nu snap ik het beter :grinning: