Vraag over 5vwo en 6vwo

Hoi,
Ik zit nu in 4vwo en alles gaat okee. Maar ik had dus de vraag of je nog heel veel nieuwe stof krijgt in 5vwo en 6vwo?
Geen speciale reden, ik ben gewoon een beetje nieuwsgierig daarnaar :wink:

Bij mij was 5 vwo voornamelijk uitbreiding van de stof en 6vwo met name herhaling en er soms nog wat dieper op ingaan.
Denk dat het meestal ongeveer zo is, maar het verschilt per vak.

6vwo vind ik tot nu toe harder werken dan 5vwo, maar het verschil tussen de 5e en 4e was ook vrij groot. Je krijgt in de 5e veel nieuwe stof

4VWO/Gymnasium vond ik het zwaarste jaar, maar vooral in klas 5 krijg je nog veel nieuwe stof. Je moet vanaf de 5e klas vooral dingen in de praktijk gaan brengen; bij talen moet je normaal een gesprek kunnen voeren en goed kunnen lezen.
Ik weet niet hoe het zit met betavakken, want die had ik niet.

5vwo vond ik echt zo moeilijk :0 (anw zuigt)
Ben ook bijna blijven zitten toen.
Ik vond 't veel moeilijker dan 4vwo. De zesde (waar ik nu inzit) valt me tot nu toe nog mee… Veel herhaling, maar ook veel stof (voor biologie bijvoorbeeld moesten we 7 hoofdstukken, waaronder het hele 4v leren voor 1 tentamen)

Maargoed, als de eindexamens komen ben ik denk ik weer anders van mening XD

Ik weet niet welke vakken je hebt, maar het verschilt gewoon per vak. Bijvoorbeeld bij wiskunde gebruik je de geleerde kennis van de vorige jaren om uit te breiden en nóg moeilijkere dingen op te lossen (geldt denk ik voor wis A+B).
Scheikunde/natuurkunde allemaal nieuwe stof. Andere vakken wat uitbreiding.

6vwo is heel veel herhaling, maar soms toch ook nog wel wat nieuwe stof. :slightly_smiling_face:

Wat iedereen al zegt, 5 vwo is voornamelijk uitbreiding en verdieping.
En 6vwo volgens mij herhaling van de stof.
Ik zit nu in 5vwo en het valt gelukkig nog mee…

Krijg je nog ANW in de 5e dan? Ik dacht dat (wij tenminste) het dit jaar afsloten? Net zoals maatschappijleer/
Ik heb N&G met natuurkunde btw.

Ik vond de 4e het makkelijkste jaar van allemaal… maar dat kan aan mij liggen, want niemand is het met me eens. Maar goed, in de 5e krijg je nog best veel nieuwe stof en in de 6e vooral veel herhaling, maar ook wel wat nieuws.

En over vakken zoals ANW en maatschappijleer, volgens mij kunnen scholen zelf kiezen in welk jaar je dat krijgt (bij ons hadden we ANW in de 4e, CKV in 4e en 5e en maatschappijleer in de 6e, maar dat kan dus per school en soms per jaar verschillen).

6vwo is niet alleen herhaling van de stof… dat dacht ik eerst ook maar ik krijg dit jaar gewoon nog een heel hoop nieuwe stof jammer genoeg…

Oh, dan heb jij dat niet meer ;] Wij hebben geen anw in de 4e gehad, dus moesten het in de 5e afsluiten.
btw, als je latijn/grieks hebt krijg je als het goed is in de 5e ook je mondeling. 1 tip; onderschat die niet (zoals ik deed x’D)

Okee, bij mij op school krijg je ANW en maatschappijleer namelijk in de 4e en je sluit het in dat jaar ook af :wink:

Maar goed, 5vwo en 6vwo zijn dus nog moeilijker dan 4vwo zo te lezen? Ik dacht namelijk dat 6vwo echt alleen herhaling was voor het eindexamen!

Ja ik heb Latijn en Grieks zelfs :wink: Maar hoe kun je nou een mondeling van de klassieke talen krijgen? Je leert het toch passief?

ik heb echt een rot school :stuck_out_tongue:
bij ons is in de 5e heel veel nieuwe stof maar omdat er allemaal gezeik was met lerarenwisselen krijg ik nu in de 6e ook nog heel veel nieuwe stof die mijn vriendje (doet 6vwo op andere school) allang gehad heeft :S…
ik vond 5 vwo het moeilijkste jaar, in de 4e leerde we eigenlijk de ‘basis’ en in de 5e ga je door op die basis en dan wordt het dus een stuk moeilijker

en latijn en grieks heb je idd geen mondeling voor… alleen duits, frans en engels

Je krijgt nog wel veel nieuwe stof ja, in VWO 5 en 6. Ik vond VWO 5 persoonlijk ook echt het moeilijkste jaar. En de examens vielen me ook bepaald niet mee, al ben ik wel geslaagd gelukkig! :relieved:

Ik zit nu in de 6e en we hebben iet heeel erg veel nieuwe stof, alleen bij biologie en kunstgeschiedenis wel

Nou, ik heb toch echt een mondeling voor grieks gehad :expressionless:
Maar het is natuurlijk geen gewone mondeling waar je grieks/latijn moet praten o.i.d.
Je moet stukken teksten verklaren, kijken naar verbanden, grammatica, alles wat je op een normaal grieks/latijn tentamen krijgt, maar dan tegenover je leraar. (Dus hij vraagt dingen over de tekst/het grieks, die jij moet beantwoorden)

Ik zit nu in de 5e, de 4e vond ik veel moeilijker dan de 1e, 2e & 3e, maar ik denk dat de 5e weer net iets moeilijker is dan de 4e.

En ik hoop dat de 6e alleen herhaling is … ;p

xxxxxx

Ik zit nu in de 4e en het valt me echt vies tegen, maar zo te lezen is er niet veel hoop dat het nog beter wordt in jaar 5 en 6. :frowning_face: