Vraag om advies wat betreft (studie)toekomst uitstippelen

Hallo

Ik ben een beetje radeloos aan het worden dus hierbij de vraag om een second opinion van iedereen bereidt me er een te geven x

Als alles goed gaat rond ik over een paar weken mijn middelbare school havo af. Dit is mijn tweede jaar 5 havo nadat ik vorig jaar om persoonlijke redenen de beslissing heb genomen het een jaar over te doen. Nu wordt er van me verwacht een studie te kiezen; of in ieder geval mijn toekomst te plannen maar ik heb werkelijk geen flauw idee waar te beginnen.
Mijn interesses liggen bij taal, mensen, cultuur, etc. De natuur/het milieu en alles wat erbij hoort (geologie, biologie; kennis van planten, mensen, dieren en omgeving) interesseert me ook heel erg en in theorie zullen er vast genoeg opleidingen zijn die één of meerdere aspecten van mijn interesses een richting kunnen geven … is het niet dat ik heel graag Nederland uit zou willen.

En het is daar dat ik de weg kwijt begin te raken.

Ik heb ervoor gekozen dit jaar sowieso nog niet te gaan studeren. Simpelweg door het gebrek aan “een plan”. Ik had het idee een jaar te gaan werken om daarbij ook nog een cursus Engels C1 niveau af te ronden (+ een CAE C1 diploma te krijgen), maar ben bang dat er na dat jaar nergens meer wat van komt.
Je hoort zoveel verhalen dat mensen die een tussenjaar nemen niet meer gaan studeren. Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar het schijnt lastig te zijn. Dan zit ik ook nog met het probleem dat ik niet wéét wat ik wil gaan studeren, omdat voor de meeste studies (lees: praktisch alle) die mij wat lijken heb je een vwo diploma nodig. Zeker als je in het buitenland wil werken óf studeren schijnt dit een behoorlijke pre te zijn.
Wat me op het volgende probleem brengt. Omdat ik 5 havo al voor de tweede keer doe voel ik er niets voor om nog twee jaar op de middelbare school door te brengen (ik word bijna achttien). Hierdoor kwam ik bij de thuisstudie “Opleiding VWO” van het LOI, waarin ze zeggen dat je in 30 maanden je vwo diploma kan halen (mits je gemiddeld 8 uur per week studeert). Dit kost dan 119,- euro per maand en het laat meer dan genoeg ruimte over voor een baan naast je studie. Maar dan vraag ik me af wat je diploma vandaag de dag voor een baan kan hebben met enkel een havo.
Bovendien ben ik dan over 2,5 jaar klaar met “de middelbare school”, wat betekent dat ik dan ruim twintig ben vooraleer ik begin aan een studie die ik oprecht wil. Ik denk dat ik in die tussentijd het gevoel ga krijgen geen stap verder te komen.

Voor mezelf ben ik het overzicht compleet kwijt. Ik weet in theorie wel wat ik wil; Nederland uit om iets te gaan doen dat zich focust op de Engelse taal/cultuur/helpen, maar hoe ik dit moet gaan bereiken is me een mysterie.

Als ik eerlijk ben heb ik geen flauw idee hoe het is om op jezelf gewezen te zijn. Ik word bijna 18, woon nog thuis maar hoop dat over twee jaar toch echt niet meer te doen. Ik heb geen flauw idee hoe ik dingen moet gaan regelen, hoe de wereld in elkaar steekt of hoe ik verder moet komen.

Daarom zou ik het op prijs stellen als iemand (die hier meer vanaf weet) bereidt is me wat opheldering te geven.

Alvast bedankt!

P.s Gelieve geen berichten te citeren door eventuele “gevoelige informatie” <3

Als je VWO gaat doen zou ik persoonlijk naar vavo voor vwo kijken. Dit kan je op sommige scholen al in 1 jaar afronden en dan heb je toch iets meer begeleiding. Ik snap trouwens je situatie precies, ik zat vorig jaar ongeveer met hetzelfde. Ik heb uiteindelijk een studie gekozen waar voor het grootste gedeelte mijn interesse ligt. Wat leuk is aan hogescholen en universiteiten is dat je altijd extra vakken erbij kan doen om je kennis te verbreden, ook al ligt het niet perse in je vakgebied. Het is overigens ook helemaal niet raar om als je 20 bent te beginnen aan een studie. Heel veel mensen zijn die leeftijd in hun eerste jaar. Zorg dat je genoeg opendagen bezoekt en je goed oriënteerd zodat je achter je keuze staat.

Ben nu aan het kijken of de vavo een optie is, in ieder geval bedankt x

Is er geen HBO-opleiding die je leuk lijkt? Als je iets vindt in je interessegebied en dan je propedeuse haalt mag je daarna naar de universiteit.
Soms zitten daar wel aanvullende eisen aan trouwens, weet niet precies hoe dat zit. Bijvoorbeeld Engels of wiskunde op VWO-niveau, maar dit is overal anders geloof ik.
Sommige scholen bieden ook VWO-sprint aan, dan doe je V5 en V6 in één jaar, misschien is dat nog een optie!

Bij sommige hbo opleidingen kun je van de 4 jaar 1,5 jaar naar het buitenland (minor, stage, afstuderen). Dan zit je toch in het buitenland. En na je studie kun je dan misschien een master doen in het buitenland of werk zoeken in het buitenland.
Kijk eens naar european studies!

Ik zou eens kijken naar International Studies of European Studies of Algemene Sociale Wetenschappen op de uni, en dan daarvoor eerst (VAVO) VWO doen.

Ik weet niet. Probeer voor mezelf een beetje de beste weg uit te stippelen en een jaar hbo doen, propedeuse halen voelt niet … goed. Wil meer analytisch te werk gaan en ik vind steeds niets waarvan ik denk ja, dit is het. Het is vaak te economisch, te economisch ook bij European Studies. Denk dat het ook een gevalletje ‘niet weten wat te willen’ is trouwens
Mijn angst is een beetje dat ik vast kom te zitten, dat ik uiteindelijk eindelijk weet wat ik wil maar dan jaren wordt tegengehouden omdat ik voor allerlei dingen onderdoe welke ik dan alsnog moet gaan halen

Nu is vavo VWO in 1 jaar daar in principe wel een goede oplossing voor maar dat moet ook maar net weer lukken. Nog twee jaar op de middelbare school (of in ieder geval op mijn huidige middelbare school) zie ik niet echt als een oplossing omdat ik dan gemiddeld drie jaar ouder ben dan sommige klasgenoten en ik voel het verschil nu al behoorlijk

Op het moment denk ik dat het toch vavo VWO wordt, in de hoop dat diploma te halen. Alles wat er daarna kan gebeuren is nog vaag