vraag me af of dit normaal is #geldproblemen

Zorgtoeslag is van je zorgverzekering die je in Nederland verplicht bent te hebben. Hoezo is dat een deel van haar ouders? Dit is toch van HAAR zorgverzekering?

De ouders van TS hebben hulp nodig. En dan niet van hun dochter, maar van een professional. Geld geven zou alleen maar symptoombestrijding zijn, aangezien het lijkt alsof haar ouders niet goed met geld om kunnen gaan.

Tja, lastige situatie. Ik zou in ieder geval een goed gesprek hebben met je ouders over het hele geld-gebeuren. Maar ze betalen het altijd weer terug, zeg je, dat vind ik wel goed van ze. Ik kan het alleen heel goed voorstellen dat jij dat geld terug hebt gekregen van de zorgtoeslag en dat je dat niet zomaar weg wilt geven, alleen omdat het ‘crisis’ is.

echt lastig zeg! ze zijn je ouders en zorgen voor je, dat mag ook wel andersom. maar niet in het geval van 900 euro aan boetes! dit is jouw geld waar jij recht op hebt en dat wilje toch niet aan stom rijgedrag of iets besteden? lenen kan wel en in andere gevallen was het geven (van een deel) ook niet gek geweest, maar nu wel. iig erover praten!

Daar heeft Plutonium helemaal gelijk in. Misschien kun je iemand inschakelen, of je ouders aansporen hulp te zoeken?

Ik snap dat het jouw geld is. Maar je woont wel bij hun je krijgt onderdak warmte licht water internet tv etc. Die betalen jou ouders ook. Tegen woordig is het heel lastig om voor een “tiener” kind te zorgen. Vroeger hadden ze namelijk geen mobiel internet veel kleding makeup etc. Nu wel en dat wordt ook betaald. Veel Mensen. Moeten ook kostgeld betalen omdat het voor de ouders duur wordt. Boetes oké dat is hun eigen zorg. Maar een beetje hulp is tochniet teveel gevraagd?

Ik vind het eigelijk erg dat als iemand geldproblemen heeft dat diegene niet wordt geholpen.Straks is er door die problemen geen eten en drinken meer en geen onderdak (denk aan de voedselbank)

Die teveel zorgtoeslag kan ook komen doordat een kind 18jaar is geworden dan krijgen de “kostwinnaars” in dit geval de ouders minder

Je woont op je zelf en je krijg een partner of huis genoot worst het ook minder.

Je wordt ouder dus krijg je kinderen dus krijg je ook minder omdat je kind gratis staat ingeschreven.

Het ligt dus zeker niet aan de ouders die kunnen er niks aan doen want als je altijd een bepaald bedrag krijgt en er gebeurt zoiets wordt dat niet automatisch veranderd.

Ik snap dat echt niet hoor. Ja ze hebben jarenlang voor haar van alles betaald. Maar het zijn en blijven nog steeds volwassen die duidelijk gewoon niet met geld om kunnen gaan. Daar moet je als kind zijnde niet voor op hoeven draaien. Als ze gewoon de rekeningen niet kunnen betalen (het is tenslotte crisis en overal wordt op bezuinigd), vind ik het vrij normaal om mee te betalen. Heb ik zelf ook gedaan toen ik thuis woonde.

Maar dit gaat om schulden! Als ik nu schulden maak, moet ik ze ook zelf aflossen. Dat geldt voor haar ouders het zelfde. Of het nu haar ouders zijn of niet, doet er niet eens toe. Het zijn volwassenen die schulden maken, dus moeten ze er zelf voor zorgen dat het opgelost wordt. Er zijn meer dan genoeg instanties die hun kunnen helpen. Dat is niet iets waar een kind voor moet zorgen.

Het kunnen ook auto schulden zijn. UPC schulden. Waar het kind ook van profiteert. Maar dat maakt niet uit Jij betaalde ook mee toen je thuis woondde heel goed maar zij niet. Dus waarom is het dan niet normaal om meetebetalen als kostgeld? Ik zeg toch niet dat ze hun schulden moet aflossen maar wel kostgeld betalen is toch niet teveel gevraagd?

Maar het is hun keuze en hun geld en schulden. Als ik kinderen zou hebben en die werken fulltime en die wonen thuis (gebruiken het huis als hotel) dan mogen ze van mij ook kostgeld betalen. Tenzij ze gewoon omgaan met geld en het huis niet als hotel gebruiken.

Zorgtoeslag krijg je om (een deel van) je zorgverzekering te betalen. Je zegt niet of je deze zelf betaald maar als ik zo hoor wat je moet betalen denk ik van wel. Zo ja dan lijkt het me logisch dat jij dat geld krijgt, het is immers bedoelt om je zorgverzekering van te betalen.
Ik zie dat je 19 bent en nog thuis woont, dan zou het niet heel vreemd zijn om wat kostgeld te betalen. Máár, je geeft aan je studie etc. ook al zelf te betalen.
Dus ik zou ook zeggen, jij werkt hard voor je geld dan hoef je niet te leiden onder hun fouten. Plus, voor jou is het ook crisis. Jij probeert hard aan je toekomt te werken door te sparen en later niet zo te hoeven omgaan met geld als je ouders dat doen toch!

Nee het is niet normaal maar ik heb precies het zelfde. Mijn vader heeft zelfs vast gezeten door de schulden. Ik ben 15 en werk 6 uurtjes per week en woon bij mijn vader, ik leen hem ook heel vaak geld en krijg het altijd terug. Maar zodra hij geld heeft dan verrast hij me wel met een leuk shirtje of andere dingen, hij doet in ieder geval heel erg zijn best voor me. Dus dan vind ik het echt niet erg om hem ook te helpen met zijn geld.

Inderdaad. Damn, ze hebben je gemaakt, door hun heb jij nu een leven. Al deze tijd hebben ze ervoor gezorgd dat jij elke dag eten op je bord kreeg, onderdak en liefde. Ik vind dit eigenlijk wel het minste wat je terug kan doen. Je zou er niet eens over moeten nadenken.

Maar goed, misschien is dit iets uit een andere cultuur.

Ik zou het ze niet geven maar ik zou niet met mezelf kunnen leven als ik het niet zou lenen.

Als jij zelf je zorgverzekering betaalt, heb jij er zelf recht op om het te houden, het is ervoor om deze geldzorg wat te verlichten. Zoals hier ook al aangegeven wordt, jouw ouders weten waarschijnlijk niet goed hoe ze met geld en zaken om moeten gaan. Hier hebben ze niet jouw hulp, maar professionele hulp bij nodig. Dit kan je aanvragen bij de gemeente. Succes!

Als je zelf je verzekering betaald, dan vind ik inderdaad dat je dat geld gewoon mag hebben. Betalen zij het, dan zou ik ze deels tegemoet komen, geef ze dan de helft bijvoorbeeld.
Maar het zijn inderdaad hun problemen en niet het jouwe.(en zorg er voor dat het ook niet zover komt dat het de jouwe worden)

Ik kan je wel vertellen dat de financiële problemen die wij thuis hadden een hoop verpest hebben waar onder het vertrouwen in elkaar EN mijn studie.
Ik wilde ook graag toen uit huis, maar ik voelde me schuldig tegenover mijn moeder, maar toen ik het met haar erover in gesprek ging, vond ze het prima, ze voelde zich juist schuldig tegenover mij vanwege al het gedoe.

Mensen die komen met ‘het zijn wel je ouders, dus’ vind ik een flut argument.

He, maar wat gebeurt er met hun geld dan?

jeetje dit is deels herkenbaar.

Ik word er een beetje boos van zijn opmerking: dat hij mee wil beuren, want het is crisis.
wtf, het is jou geld :open_mouth:
en ook totaal geen reden waarom dan. Jij betaald jou zorg verzekering, dus jij houd het geld, klaar.
Als zij nou voor jou betaald hebben eerst, dan kan het nog wel.

Maar voor de crisis zaten ze toch ook al krap? Dus dat is totaal niet nieuw?

Mijn ouders zijn ook heel slecht met geld, en ik heb ook heel mijn leven geld uitgeleend aan mijn moeder, en deels terug gehad. Nu hadden ze laatst weer een dom ding, dat mijn vader perse een nieuwe auto wilde en ze iets verkeerd hadden gelezen en dat dus maar hebben gedaan. Maar het geld kwam niet in 1 keer, maar in 4 keer en dat in 4 jaar tijd. Toen hadden ze weer problemen. En mocht ik mijn eigen studie betalen, ja duh logisch, maar toch, het hoefde eerst niet, ik heb 2 studies afgerond en mijn broer springt zonder diploma steeds naar een andere school.

Hmmm maarja we hebben het over jou, ik snap best dat je het meer dan zat bent, ook al zijn het jou ouders, niets geven, ze gaan er niet goed mee om!

Vraag me af wat je daarmee bedoelt?

Nou, het is bewezen dat de mensen hier in Nederland over 't algemeen individualistischer worden opgevoed en het in mediterraanse culturen bijvoorbeeld collectiever is. Familie heeft daar een hele andere plek in iemands leven dan hier in Nederland.