vraag me af of dit normaal is #geldproblemen

Ik weet niet goed bij welk topic of waar ik hiermee terecht kan… maargoed.
Nou het zit zo:
Mijn ouders hebben de laatste tijd, best wel een hele lange tijd al geldproblemen…
dit jaar begon voor hun met 600 euro terugbetalen van teveel ontvangen zorgtoeslag, 900 euro aan boetes, scooter vergeten uit te schrijven (paar honderd euro boete), schulden etc…
mijn vader heeft dus ook vaak genoeg geld van mij geleend steeds rond de 50 tot 350 euro, wel altijd teruggekregen gelukkig.
maar nu ik eigenlijk goed nadacht…
Ik leen NOOIT iets van hun, ik betaal bijna alles zelf, me studie, btg ga zo maar door, ik ga naar school +ik werk.
Het enige wat ik van ze vraag is: willen jullie energydrank meenemen van de c1000? …
Ik heb dus een paar dagen geleden zorgtoeslag van 2011 aangevraagd, omdat ik dat nog niet had gedaan.
Nu krijg ik misschien rond de 800 euro terug…
zegt me vader ‘‘ik wil wel wat meebeuren enzo omdat het crisis is’’…
Maar ik vind dit oneerlijk, want het is mijn zorgtoeslag, en ik heb het al moeilijk genoeg met sparen voor me rijbewijs die ik helemaal zelf moet betalen en andere dingen die ik nodig heb:S
Ik bedoel, het zijn hun fouten die ze maken met geld, hun pech, heb ze vaak zat geld geleend…
Gun mij ook eens wat denk ik nu…
Ik weet het niet zo goed of ik nou mijn zorgtoeslag aan hun moet geven.

vertel dit tegen ze

Je schrijft alsof je het over een vriend ofzo hebt en niet over jouw ouders. Het zijn wel je ouders en ik neem aan dat jij nog bij hun in huis woont? Nou het kan geen kwaad om ze te helpen hoor. En je zei zelf dat je altijd terug werd betaald als je het geld leenden.

Woon je nog bij ze?

dubbel

Jaa ik woon nog bij ze ja
En hoezo praat ik alsof het me vriend is? die heb ik niet hoor
word alleen gek van hun problemen
Denk dat ik er morgen over met ze praat, ik was al vanplan om het geld van mijn zorgtoeslag gewoon zelf te houden en er niks van te zeggen.
Want ik heb ook een toekomst, ik wil mijn rijbewijs ook kunnen betalen voor een baan later;s

Ik begrijp je echt en ik snap dat dit een hele lastige situatie is. Ik zou eerst met ze gaan praten en oplossingen zoeken. Maak een lijstje met afspraken zoals boete’s voorkomen etc. Leen ze het geld en dan kunnen zij het weer in delen terugbetalen. Het zijn wel je ouders, niet een vriendin ofzo. Zij hebben (waarschijnlijk) je hele leven voor je gezorgd! Succes.

Jaa klopt dat is ook zo:( ik ben ook wel dankbaar voor ze en dat ze lief voor me zijn
Dankje ik ga er gewoon goed over praten met ze.
maar ik vind die boetes wel erg stom, dat is altijd al zo geweest:O
Maar dat moeten ze zelf voorkomen

Je kunt het toch deels delen, sorry maar zij hebben hun hele leven voor je betaald en als jij het geld niet nodig hebt om van rond te komen vind ik het niet meer dan normaal dat je wat afstaat. Veel mensen betalen iets van kostgeld als hun ouders het niet breed hebben en zeker omdat je een bijbaan hebt lijkt me dit wel normaal.
Ik snap dat je zelf werkt voor je geld etc. en wat lisannaah zegt, maak afspraken met ze over hoe ze die boetes kunnen voorkomen en dat ze zelf ook de buikriem gaan aanhalen, maar ik vind dat je wel het geld moet lenen. Niet alles maar wel een deel.

Ik vind het niet echt normaal dus dat je ouders geld van je lenen maar wel dat jij bijbetaalt op het moment dat je een baantje hebt en je ouders heel krap zitten. Hoe oud ben je trouwens?

Ik zou het persoonlijk niet aan ze geven.
Wel lenen wanneer ze dat nodig hebben.

Zij zijn de ouders. Zij horen voor jou te zorgen. Niet andersom. Meebetalen aan rekeningen of kostgeld afdragen o.i.d. is niet gek, zelfs vrij normaal. Maar dit gaat niet om rekeningen maar om schulden. Jouw ouders zijn volwassen en moeten zelf hun boontjes doppen. Ze maken zelf de schulden, dan moeten ze het ook zelf aflossen.

Dat. En je rijbewijs is erg belangrijk, ook als je later een vaste baan krijgt, als je wat ouder bent komt het er vaak niet meer van.

Ik zou het niet aan mijn ouders geven als ze zo met hun geld omgingen.

ik snap je wel hoor, aangezien je nooit iets duidelijks aan ze vraagt,
maar bedenk je wel, dat ze je eten geven, je vroeger op sporten/muziekdingetjes lieten gaan etc.

En daarom moet je als kind zijnde je ouders geld geven omdat hun schulden maken? :’)

Mijn mond valt hier van open o__0
Als het schulden zijn door eigen schuld, bv boetes, dan vind ik dat je het mag houden…
Maar als ze, net als mijn ouders, geen werk hebben en bijna niks te eten hebben enzo…, zou ik sowieso bijspringen met geld… maar dit is dan niet het geval hier?

Dit vind ik wel te ver gaan ja, zodra je van je eigen - nog naar school gaande - dochter moet lenen doe je iets als ouder absoluut niet goed. (Tenzij het gaat om een (chronisch) ziek persoon, dan kan ik begrijpen dat de huidige situatie niet prettig is.)

Ik zou ze waarschuwen dat je voorlopig niks meer voor ze betaald, en dan hopen dat ze gaan bezuinigen op andere dingen. Bouw het langzaam af zodat ze oplossingen kunnen vinden, maar als het niet nodig is, leen dan niks uit.

Mis kun je zeggen dat je ze geen geld uitleent voor boetes ofzo en de zorgtoeslag is ook deels van je ouders , want hun geven je wel eten enzo.

Je zegt in het begin al, 900! euro aan boetes… Aan iemand die t zo ver krijgt om zo veel geld aan boetes te moeten betalen zou ik het ook niet geven, je weet niet waar het heen gaat.