Vraag layers in photoshop, graag snel antwoord!

Ik weet dat dit topic eigenlijk in het ‘algemene vraag’ topic zou moeten, maar ik wil graag een snel antwoord op mijn vraag zodat ik verder kan met waar ik mee bezig was.

Met photoshop wil ik een tekst maken, waarbij de letters opgevult zijn met een collage van andere plaatjes.

Om dit te berijken heb ik eerst een tekst layer gemaakt, en hierbij als effect ‘stroke’ toegepast, de fill opacity op 0 gezet zodat ik alleen nog maar de omtrek van mijn tekst heb.

Daarna heb ik een nieuwe layer gemaakt met het plaatje dat ik achter de tekst wil hebben. Het probleem, dit plaatje komt vóór de tekst, inplaats van er achter. Een simpele oplossing zou zijn dat ik overnieuw begon en dan eerst de plaatjes-layer maken en dan de tekst-layer, alleen ik wil meerdere plaatjes, en dan gaat het toch vrij ingewikkeld worden.

Er zal vast een heel handige/simpele manier zijn om zelf te kiezen welke layer ik boven wil hebben en welke daaronder, ik kan het alleen met Google niet vinden.

Kan iemand mij helpen? Jasmijn

Je kunt layers gewoon van plaats verwisselen door ze naar boven of onder te slepen.

Van plaats wisselen lukt ja, alleen dan komt mijn plaatje over de tekst heen, terwijl ik de tekst over het plaatje wil, is dat duidelijk?

kan je niet gewoon eerst een apart bestand maken van de collage en dan het overnieuw doen?

Daar zat ik ook al overna te denken, alleen het is fijner als ik gelijk kan kijken hoe de plaatjes in de letters vallen.
Als ik dan bijvoorbeeld een D wil maken met een plaatje van een slapens meisje er in, dat niet opeens haar hoofd in het midden van de D zit en dus niet meer te zien is…

Weet je hoe ik het helemaal zou aanpakken? Je plakt die collage in het bestand. Je schrijft daarover heen die tekst. Vervolgens selecteer je de tekst (CTRL+T) en klik in je layerpalette op de collage en vervolgens klik je op dit logotje:http://www.boxedart.com/phpshop/images/logo_layermask.gif ´Add layer mask´. Vervolgens die fill opacity van die tekst op 0 en als het goed is heb je je plaatje.

Wil je meerdere plaatjes?
In plaats van een plaatje maak je een map (je klikt op het logo rechts van dat ‘Add layer mask’ logo. Daar stop je al je plaatjes in hoe je ze wilt hebben. Tekst selecteren en dan klikken op de map, en weer layer mask.

Ik hoop dat je het snapt :slightly_smiling_face:

Bedankt! Daar kan ik wel wat mee (als ik het goed heb gesnapt, en zo niet, dan ben ik er blijkbaar zelf uitgekomen hoe het moet)

Heel erg bedankt! (allemaal trouwens, voor het reageren)