Vraag aan jullie <3

Hai,

Ik ben Sarah en zit in VWO 1. De laatste toetsweek is volop bezig en ik moet één van mijn onvoldoendes wegwerken en de rest van de toetsen niet verpesten als ik over wil gaan naar VWO 2. Mijn cijferlijst:

Nederlands 6
Frans 7
Engels 7
Geschiedenis 5
Aardrijkskunde 5
Wiskunde 5
Biologie 6
Informatica 6
Wetenschap & Techniek 5
Lichamelijke Opvoeding 7
Beeldende Vorming 9
Drama 7
Dans 7
Muziek 7
Rekenen 6

Ik heb al vier toetsen gemaakt,waarvan ik er twee cijfers van terug heb gekregen.
Onder anderen,Aardrijkskunde. Daar heb ik een 6,4 voor gekregen,helaas niet genoeg om mijn cijfer op te halen.
Ik heb wiskundetoets ook al gemaakt,maar die ging echt heel slecht. Ik hoop maar dat het een 5 blijft,in plaats van een 4.

Dus ik kan mijn cijfer nog ophalen voor geschiedenis,wetenschap & techniek en wiskunde (maar dat van wiskunde is heel onrealistisch)

Nu mijn vraag aan jullie:

1. Stel het zou toch niet lukken om een 5 naar een 6 te veranderen van die vakken. Kan ik dan een extra opdracht vragen aan een docent om mijn cijfer op te halen? Of is dat nooit voorgekomen? Iemand ervaring?
  2. Hebben jullie een peptalk voor me? Zou heel lief zijn. Gewoon zeggen dat alles goedkomt haha =)

Poeh,poeh,ik wilde het even met iemand delen hoor. :upside_down_face:

Reageer gerust ! <3

Doeii

1. Ik ken niemand die om een extra opdracht gevraagd heeft. Zo werkt het op onze school helaas niet. Onvoldoende is onvoldoende.
  2. Heel veel succes met de andere toetsen! Beter dan je best doen, kun je niet.

Middelbare school weet ik niet. Ik zou nou gewoon heel goed je best doen op die andere 2 vakken, dat jij je daar even het meest op concentreert

Ik zou heel hard leren voor de andere vakken. Voor wiskunde: heel veel oefenen en als je iets niet begrijpt vragen! Voor geschiednis zou ik vragen of je ouders je willen overhoren. Kijk naar de bronnen of je ze begrijpt. Veel over de stof praten helpt!

Succes, je kan het, zet hem op, go get them tiger!

Je kunt altijd om een extra opdracht vragen. Zelfs als het niet kan zal het waarschijnlijk alleen maar gewaardeerd worden als je dit vraagt. Al moet ik zeggen dat dit ook enorm aan de docent ligt, sommigen zullen inderdaad kortaf en vervelend reageren (want blijkbaar gebeurt dit op de middelbare school, ik snap nog steeds niet waarom iedereen daar altijd zo zuur deed). Maar dan nog is het het zeker waard om het te vragen; als ze nee zeggen heb je het in ieder geval gevraagd en als ze kut doen betekent dat alleen dat ze gewoon vervelende mensen zijn, niet dat jij iets raars doet. Het is alleen maar goed dat je om een extra opdracht wil vragen dus doe het alsjeblieft, waarschijnlijk pakt het goed uit, al is het in de vergaderingen (mochten die nodig zijn om te bepalen of je overgaat). Verder moet je gewoon je best doen (of je best doen om je best te doen), het komt wel goed. ^^

mmmmmm je kunt je docent beetje inpalmen, onderbouw heeft nog geen verplichtingen tegenover andere scholen (PTA’s, offciele tentames, schoolexamens) dus misschien wil je docent wel wat voor je regelen!

Verder moet ik je wel zeggen, dat je aan de bak moet. Uit ervaring spreek ik dat je in de onderbouw echt goed erdoor heen moet komen, wil je het in de bovenbouw redden en slagen. Ik heb vanaf de 4e klas keihard moeten werken en kon in de onderbouw echt uit mn neus lopen eten en straight 8’en halen. Nu ben ik geslaagd, in 1x maar heb echt onwijs veel ervoor moeten doen. Met blik op de toekomst wil ik je dus wel adviseren om je cijferlijst echt te gaan verbeteren, want t wordt alleen maar moeilijker. (vooral vanaf de 4e)

Een goede discipline en werkmentaliteit is al het halve werk!!! Succes meis

^ Onderbouw en bovenbouw, dan denk ik echt aan de basisschool. Die termen gebruiken wij alleen daar namelijk haha

Tuurlijk een beetje laat maar je kan het heel makkelijk berekenen. Het is een lang verhaal dus lees het aandachtig. Om met wiskunde te beginnen. Heb je een app als Somtoday ofzoiets waar je jouw cijfers van het afgelopen jaar kunt zien, ja oke kees door,
Je telt het aantal toetsen. Ik bedoel dan niet 1 pw (telt 4X mee) en 1 so (telt 1X mee). Je hebt hier dan 5 enz. Dus heb je 19 pw’en van wiskunde gehad is 40X. Let op niet elk pw of so oid telt even vaak mee. Kijk dus goed. Ook inleveropdrachten of poster ofzo tellen mee. He hebt dus het aantal ‘toetsen’. En om wiskunde als voorbeekd te nemen, je diet dan 40X6.0 (of wat je mket staan). in dit geval is het 240.0. Je gaat dan al je toetsen van 240 halen. Dingen die 1X meetellen 1X en dingen die 2X meetellen 2X enz. Als je nog een pw dat 4X meetelt hebt of terig moet krijgen deel je het getal wat je over houdt door 4. Staat er een 10,1 of hoger dan kan het niet meer. Suc6

Toetsen tellen
Toetsen X verplichte norm
Dat - cijfers
Dat : aantal X dat de toets die je nog moet maken of terug miet kriigen

Ff samengevat

Kei en keihard je best doen. Als je het écht graag wil en je gaat er helemaal voor, dan lukt het je!!

En zo niet, dan komt het nog steeds goed. Maak je niet te druk, je bent nog jong. Je kan nog alle kanten op, ook als je dit jaar niet haalt!! Als het even wat minder gaat doe je toch gewoon het jaar nog een keertje, of als je wil graag naar de volgende klas wil stap je over op HAVO. Ik weet dat het allemaal heeeel eng klinkt, maar het is allemaal niet zo’n big deal als je denkt!

Wat je wel kan doen is vragen naar mogelijkheden voor summer school. Ik weet toevallig dat dat tegenwoordig steeds vaker wordt toegepast. Geen idee of dat ook kan als het om meerdere onvoldoendes gaat.