Vraag aan alle mbo studenten die naar HBO zijn gegaan!

HI!

Komend schooljaar zit ik in het laatste jaar van mijn MBO opleiding directie/medisch secretaresse. Stage vind ik wel leuk (maar niet dit hele werk voor de rest van mijn leven) , school zelf is minder leuk (vaak zelfde soort opdrachten, eentonig).
Maar toch besloten om niet te stoppen. Ten eerste weet ik niet wat ik dan moet gaan doen, en ben toch al bijna klaar. Al is t soms wel moeilijk om de motivatie vast te houden.

Hierna wil ik nog niet aan het werk. Wil graag een HBO opleiding doen. Zit op het moment te denken aan facility management.

Mijn broer heeft ook een HBO opleiding gedaan, maar is gestopt. Hijzelf zei dat hij het ‘te moeilijk’ vond, maar hij deed er ook helemaal niks voor. Mijn ouders zijn daar flink boos over geweest en hij start nu weer met een nieuwe studie. Maar mag het grootste gedeelte zelf betalen en moet zich nu bewijzen.

Ik wil graag HBO doen, maar eerlijk gezegd weet ik niet of ik het aankan! Ik wil namelijk niet weer mijn ouders teleurstellen en bakken met geld laten betalen dat voor niks is geweest…
Is de overstap MBO-HBO heel groot? Hoe heb jij de switch ervaren? Hoe heb jij je ertoe gezet van het chille MBO naar het zware HBO? Hoe bleef je volhouden in de moeilijkere tijden?

Hoor graag jullie ervaringen!

Ik kan je helaas nog niet vertellen hoe het voor mij voelt. Ik ga na de zomer beginnen met het hbo. Heb net mbo afgerond.

Ik denk dat als je de juiste instelling hebt, je het kan halen!

Ik ben van het MBO naar het HBO gegaan. Ik merkte vooral verschil in de hoeveelheid theorie. Op het MBO was het vooral praktijk en de basisvakken zoals rekenen, Engels enz. Verder kreeg ik niet veel vakken waarbij ik bijv. artikelen en boeken moest leren. Op het HBO was dit vooral in het eerste jaar het geval dat ik moest wennen aan de hoeveelheid leeswerk en de toetsing daarvan. In de volgende jaren kwam vooral praktijk en theorie samen. Ik merkte wel dat ik met meer vertrouwen in mijn stages ging door mijn praktijkervaring op het MBO. Dus dat vond ik erg fijn.

Door mijn eigen motivatie en proberen bij te houden en op tijd beginnen met bijv. verslagen en leeswerk heb ik het HBO afgerond. Maar voor iedere student is het anders… Zag wel dat vooral de motivatie hebben en houden erg helpt om ook de moeilijke dingen aan te pakken. Ook heb ik vooral geleerd hulp te vragen aan bijv. verschillende docenten, maar ook aan medestudenten.

Succes :slightly_smiling_face:.

Ik ben van VMBO → MBO 3 → MBO 4 naar het HBO gegaan. Ik was ook van tevoren bang gemaakt met ‘het is echt heel er moeilijk en de overstap is erg groot’. Echter vind ik dit zelf meevallen. Komt vooral omdat ik de opleiding erg leuk vind en het echt mijn ding is daarnaast heb ik ook de juiste instelling (wat hierboven is gezegd, dat is ook erg belangrijk!) Ik heb ook in tussenuren bijvoorbeeld vooral tijd besteed aan school en minder met de mensen uit mijn klas. dit was mijn keuze, omdat ik dan thuis minder hoefde te doen. Ik vond het derde jaar erg pittig met stage en mijn opdrachten, maar met wat doorzettingsvermogen kom je er wel! Als je vragen hebt kun je me altijd noten! :slightly_smiling_face:

Ohja! Ik had in 1 jaar m’n P en maar 2 herkansingen over t hele jaar:)

Verder eens met druppel!

Mijn zusje heeft dezelfde mbo opleiding afgerond en is toen naar het hbo gegaan. Ze merkte dat ze door haar mbo opleiding heel goed was in nauwkeurig werken en verslagen maken, dat ging haar dus heel goed af. Alleen rekenen/wiskunde lukte haar totaal niet, dat had ze niet heel veel gehad op mbo en op hbo was het ook nog eens een stap moeilijker. En als het je al niet ligt, dan kan dat heel lastig zijn. Op haar opleiding gingen ze daar niet goed mee om en kreeg ze pas 2 maanden voor de eindtoets bijles, veel te laat. Ze heeft het dus niet gehaald en moest stoppen. Nu gaat ze een hbo opleiding doen met minder strenge eisen qua wiskunde.
Ik denk dus dat het zeker wel kan, als je maar discipline hebt. En snel aan de bel trekken als je er niet uitkomt met een vak, want op het hbo wordt er niks voor je geregeld als je er niet om vraagt.

Ik heb ook eerst MBO afgerond en ben daarna een HBO opleiding gaan volgen. Op het MBO was ik een van de slechtste van de klas maar dit kwam ook doordat ik totaal geen motivatie had. Nu ik op het HBO zit ben ik een van de betere, dit komt ook doordat de opleiding beter bij mij past. Ik vind eerlijk gezegd dat er niet zo’n heel groot verschil tussen MBO en HBO zit, het is net hoe erg je gemotiveerd bent. Ik merk ook dat ik de manier van lesgeven op het HBO veel fijner vind. Je hebt hoorcolleges en werkcolleges apart waarbij het op het MBO veel door elkaar is. Wel zou ik ervoor zorgen dat je probeert naar zo veel mogelijk lessen te gaan, dit zorgt ervoor dat je minder hoeft te leren voor je tentamens. Verder leer je ook gedurende de opleiding hoe je moet leren en wat belangrijk is om te leren voor de tentamens zodat het steeds makkelijker wordt.

^ Bedankt allemaal!