Voortijdig schoolverlaten

Hoii,

Ik ben net 18 geworden en wil graag stoppen met school.
Nu zegt mijn school dat de RMC-wet mij hiervoor tot mijn 23ste een boete kan opleggen.
Heeft hier iemand ervaring mee en weet iemand of dit waar is?
x

Geen idee, en dit heb je vast al te vaak gehoord, maar met 18 zit je dan niet bijna in de eindexamenklas?

Hoezo wil je stoppen met school?

Maak het gewoon af.

Je moet vrijstelling van leerplicht krijgen om te stoppen met school. Anders krijg je een boete voor elke les die je mist, dan is het namelijk spijbelen. Vrijstelling krijg je alleen met een goede reden.

Stoppen met school zonder verdere opleiding lijkt mij nou niet bepaald een goede beslissing…
Maar ik heb geen idee. ik dacht dat je na je 18de niet meer leerplichtig was

Zonder diploma ben je dat wel.

ík zit in 1 mbo maar doe geen opleiding, zit in een orientatieklas want weet nog steeds niet wat ik wil. Heb dus daarom ook geen examens. Ben ook niet meer leerplichtig en heb niets meer te maken met de leerplichtamtenaar maar dus wel met de rmc-wet omdat ik geen starterskwalificatie heb. Maar ik weet dus niet of de rmc ook boetes kan opleggen of andere concenqenties

Neh. Je bent leerplichtig tot je 18 bent als je nog geen diploma hebt. Als je een diploma hebt zou je in principe ook mogen stoppen met school op je 14e (maar er zijn natuurlijk weinig mensen die dat zo snel halen :’)). Je mag stoppen met school zodra je 18 bent.

Dacht ik dan iig, dat is hoe mijn moeder, die op een school werkt, het altijd uitlegt :’)

Ot: Maar als jij 18 bent, dan ben je toch al bijna klaar met school? Lijkt me dan? Waarom wil je er mee stoppen? Kun je niet gewoon nog eventjes doorzetten?

^ je mag alleen voor je 18e stoppen met een havo of vwo diploma volgens mij.

Ik ben al 18 maar mijn school wil mij niet uitschrijven vanwege die rmcwet

Misschien kun je dat dan het beste even nagaan bij de instantie die daarover gaat?
Aangezien je nu MBO hebt heb je in ieder geval je middelbare school afgesloten denk ik, en wel verlaten met een diploma. Dan zou je in principe wel kunnen stoppen.

-dubbel-

Ja heb wel diploma maar me vmbo-t en dat is dus geen starterskwalificatie

1ste klas

Ik ben 18 en ik zit ook niet op school…
Maar denk wel goed na, je hele leven vakken vullen of bliepmiep zijn is ook niet alles.

Ik ben 16 en zit ook niet op school :"D
(ok, ander verhaal maar oke.)