voorstel van mijn vader

+ het geld accepteren, €800 is veel geld.

Ik zeg ook niet dat ze haar hele collegegeld + huur van haar ouders zou moeten krijgen :slightly_smiling_face:
Dat moeten haar ouders helemaal zelf weten.
Maar van 350€ kan je al je HELE collegegeld en een DEEL VAN je huur betalen.

Ik heb 5 jaar op kamers gewoond en gestudeerd, bewust gezocht naar een betaalbare kamer en mijn eigen geld verdiend om de huur op te kunnen brengen.

ik weet niet precies wat voor man je vader is, maar misschien i hij gewoon bang dat jou moeder al jouw geld heeft opgemaakt en dat het haar schuld is dat dit gebeurt is, misschien is het trouwens handig om dat aanbod te accepteren want later moet je ook zelf aan je geld kopen, dus misschien moet je maar denken dat het juist erg goed is dat hij je wat geld geeft, en neem gewoon een leuk bijbaantje, werken in een restaurent etc. succes!

Ik vind dat er ook wel erg makkelijk gepraat word over je vader. Je kunt niet oordelen over zijn financiën en vind dat hij op bepaalde punten zeker gelijk heeft. In dit geval zijn erg gewoon 2 duidelijke kanten. Ik begrijp heel goed dat je vader€800 meer dan genoeg vind ook met alle bovenstaande redenen.
Maargoed, als dit zo is bepaald wn is opgezet door jullie dan heeft hij zich hier aan te houden. Is hij het er niet meer mee eens omdat je 18 bent geworden, dan staat hij volledig in zijn recht om daar een advocaat voor in te schakelen.

Hmm… Ik snap dat je dit een lastige situatie is.
800 euro is wel veel maar er is toen een bedrag afgesproken waar hij zich in principe gewoon aan moet houden. Je wil natuurlijk ook niet dat je band verslechterd.

Tot welke leeftijd is er dan afgesproken dat je vader zou moeten betalen? Op een gegeven moment moet je toch ook voor je eigen inkomsten gaan zorgen?

Ik vind €1100 een enorm bedrag voor iemand van 18. Er zijn kinderen die niks meer krijgen van hun ouders als ze eenmaal uit huis zijn en gaan studeren. En de gemiddelde student heeft een lager inkomen dan dit.

Het lijkt mij in ieder geval het verstandigst om er een jurist naar te laten kijken. Ga naar een rechtswinkel of een juridisch loket voor goed onafhankelijk advies.

Persoonlijk vind ik €800 al heel veel en echt een bedrag waar je blij mee zou mogen zijn aangezien je dan vrij weinig nog hoeft te lenen, al helemaal niet als je een bijbaantje hebt.

Jij bent van belgie toch? Collegegeld in nederland is 2000 euro per jaar.

Maar dan 200/maand. Dus met 350 p/m red je het dan ook toch? Of zie ik dat verkeerd?

Als je thuis woont wel ja, maar als je op kamers woont ga je het echt niet redden met €350.

Tja ik betaal 400 pm aan huur en dan woon ik nog goedkoop, dan moeten er nog boodschappen en alles bij, en dan ook nog collegegeld en boeken… 350 euro is echt zeer weinig.

Het gaat nu alleen over het collegegeld wat je makkelijk red, he?
Als dat echt nog steeds €2000 is ben je pas €170 per maand kwijt.
Dan heb je nog eens €170 over om een DEEL VAN je huur te betalen.

Sinds wanneer hoeven studenten zelf geen ene cent meer te verdienen?

Mijn reactie was gebaseerd op meerdere die het hadden over studie en woning.

Bedankt voor jullie reacties!
Er wordt gezegd dat mijn vader het geld misschien niet meer kan opbrengen omdat zijn financiële situatie kan veranderen. Ik wil nog even benadrukken dat dit niet het geval is. Hij had namelijk het convenant ‘open kunnen breken’ . Er zou dan opnieuw naar zijn inkomen worden gekeken en vanuit daaruit een redelijk bedrag worden bepaald. Aangezien mijn vader zat verdiend om dit bedrag nog steeds te kunnen betalen, is dit voor hem geen optie.

Als ik financieel niet in staat ben om voor mezelf te zorgen heeft hij de plicht om mij financieel te steunen. Dit geld tot mijn 24e geloof ik.
Ik hoop ook niet dat mensen mij als een verwend kind gaan zien. ik weet dat 800 euro al enorm veel geld is voor een student en ik daar dolblij mee mag zijn. Anderen zouden er bij wijze van spreken een moord voor doen… Ik ben dan ook sowieso van plan om een baantje te zoeken, ook als hij die 1100 euro wel zou betalen. Ik vind werkervaring namelijk ook erg belangrijk. Alleen heb ik wel tijd nodig om mezelf te settelen. Vorige week is eigenlijk de eerste week geweest dat ik op mijn kamer was. op kamers en per direct een baantje gaat voor mij te snel. Ik heb tijd nodig om te wennen aan het feit dat ik alles zelf moet doen nu. Ik hoop dat dat te begrijpen is. Ik hoop wel dat ik over een maandje een bijbaan heb gevonden.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik eigenlijk het bod wil accepteren. het is al veel geld en ik zou er de rest zelf bij kunnen verdienen. Daarnaast wil ik ook liever de vrede tussen ons bewaren in plaats van tegen hem in te gaan. Er zit alleen een maar aan… Toen ik mijn moeder vertelde dat ik het bod wilde accepteren, was zij er fel op tegen. Om de volgende redenen :hij is nota bene bij ons weg gegaan en daar moet hij nu zijn verantwoordelijkheid voor nemen. Hij heeft geld zat en kan het makkelijk missen! Het is vastgelegd dus ik heb er recht op. Hij probeert het “op een akkoordje te gooien” iets waar hij makkelijk mee weg komt, omdat hij weet dat ik hier gevoelig voor ben. Hij heeft geen enkele bijdrage geleverd aan mijn opvoeding. Zij vind dat ik nu sterk in mijn schoenen moet staan en hem niet zomaar gelijk moet geven. Als ik dit bod accepteer zal ik waarschijnlijk bij moeten lenen. Hierdoor ontstaat er een onnodige studieschuld. En tja, ergens heeft zij ook wel een punt.

Het plan voor nu is dat er een afspraak wordt gemaakt zodat we met z’n drieën om de tafel kunnen zitten. Ik sta hier niet zo om te springen omdat ik weet dat ik er emotioneel van word. Het voelt alsof ik tussen mijn ouders in sta op dit moment. Het is wel beter zo. We zien wel hoe het verder gaat.

Ik zou door gaan tot die 1100 puur om het principe. Maar mocht je het bod accepteren, zorg dat je dat officieel op papier hebt.

Met 800 euro in de maand hoef je echt niet bij te lenen hoor, zeker niet als je er ook gewoon een baantje bij neemt.

Ik ben het volledig eens met je moeder!

Ik vind het altijd een bizar om niets met je vader te maken willen hebben, maar wel geld willen hebben. Ik zou zoiets hebben van ‘stik maar lekker in je geld’.

Een echtsscheidingsconvenant is bindend en afdwingbaar, of hij dat nu leuk vindt of niet. Je hebt dus recht op het volle bedrag.
Je kunt via de rechter nakoming afdwingen, maar ik zou eerst kijken of hij wellicht vrijwillig nakomt, als je hem wijst op zijn wettelijke verplichting op nakoming/dreigen naar de rechter te stappen.