voorstel van mijn vader

Lieve meiden!
Wat ik nu ga vertellen kan misschien een nogal ingewikkeld en lang verhaal worden. het gaat over iets waar ik al een tijdje mee zit. Ik wil alles wat er de afgelopen tijd gebeurd is van me af schrijven dus vandaar dit topic. Zelf weet ik niet zo goed wat ik met de situatie aan moet… Ik zou het dus erg waarderen als jullie hieronder laten weten hoe jullie ertegen aan kijken.

Zoals sommigen van jullie misschien al weten, ben ik sinds januari op kamers gegaan. Ik heb deze keus gemaakt omdat de reistijd voor mijn studie behoorlijk lang was. Helaas is op kamers gaan niet erg goedkoop en zal ik ergens mijn inkomsten vandaan moeten halen.

Mijn ouders zijn gescheiden. Ik woon bij moeder en zij is dan ook degene die mij heeft opgevoed. Ik heb wel contact met mijn vader, maar spreek hem niet vaak. Hij is onlangs geëmigreerd naar een ander land waardoor ik hem bijna niet meer zie. Tot mijn 18e was het zo geregeld dat mijn vader 1100,- per maand aan mijn moeder overmaakte. Dat bedrag was voor mij en de zorg die ik nodig heb. Dat geld is dan ook besteed aan kleding, eten, drinken, huur en de vakanties. Op deze manier konden mijn moeder en ik op een normale manier leven. Ook was het de bedoeling geweest om te sparen zodat ik dat later kon gebruiken voor mijn studie. Er is een bedrag gespaard. Dit bedrag is niet veel, omdat mijn moeder het niet meer op kon brengen om een bedrag opzij te zetten. ze heeft namelijk een eigen zaak en het ging nou eenmaal niet zo goed met de economie.

Inmiddels ben ik 18 geworden. Toen mijn vader en moeder gingen scheiden, is er een convenant opgesteld waarin alles is geregeld. In dit convenant staat dat als ik 18 word, ik recht heb op die 1100,- die mijn vader voorheen aan mijn moeder overmaakte. Kort gezegd: Het geld zou nu naar mij moeten gaan in plaats van naar mijn moeder. Mijn vader is het hier echter niet mee eens. Hij had gedacht dat hij als ik 18 zou worden, hij geen geld meer voor mij hoefde te betalen. Mijn vader had toen tegen mij gezegd dat hij dus niet verplicht was om geld aan mij te geven. Wel wilde hij een bijdrage doen van 350,- per maand voor mijn studie. Ook was hij enorm boos dat mijn moeder zo weinig had gespaard. Hij suggereerde dat ze het geld het opgemaakt aan kleding en luxe voor haarzelf. Dit is absoluut niet het geval!

Met dit verhaal kwam ik thuis. Ik was op dat moment wis ik zelf nog niet wat er precies in het convenant stond. Toen mijn moeder dit hoorde, vertelde zij me het hele verhaal. hij is verplicht om voor mij te zorgen en dus verplicht om 1100,- aan mij te betalen. Eigenlijk zou het een hoger bedrag moeten zijn omdat er ieder jaar inflatie op dit bedrag toegepast moest worden. Dit is niet gebeurd en opzich ook niet erg. Naar aanleiding hiervan heeft mijn moeder dus een lange mail gestuurd naar mijn vader. Ze heeft hem verteld dat hij goed in het convenant moet kijken en heeft hem precies verteld wat de kosten voor een uitwonend student zijn.

Mijn vader had hier flink de pest in. Mijn moeder en ik hebben verschillende keren aangeboden om met elkaar te praten over hoe het verder moet. Dit aanbod heeft hij echter afgeslagen. In plaats daarvan heeft zijn advocaten ingeschakeld om te regelen dat hij minder hoeft te betalen aan mij. Zijn advocaten hebben hem gezegd dat dat niet mogelijk is. Als hij minder wil betalen, zal hij mij moeten aanklagen en komt er dus een rechtszaak. Ook dit is niet wat hij wilde. Ik heb hem gisteravond gebeld en hij deed het volgende aanbod: Ik betaal jou 800 euro per maand. Die andere 350,- zou ik dan zelf voor moeten zorgen. Of lenen of een bijbaan dus.

Nu is het aan mij… accepteer ik dit bod of niet? Mijn moeder is het er absoluut niet mee eens. Mijn vader verdient bakken met geld. Hij gaat vaak op vakantie en heeft 2 huizen. Hij zou het geld makkelijk kunnen missen. Hij is dan ook degene die ons heeft verlaten toen ik nog geen 3 maanden oud was. Volgens mijn moeder moet hij daar nu zijn verantwoordelijkheid voor nemen. Zij vind het niet nodig dat ik straks met een studieschuld kom te zitten. Het is pure onwil waarom mijn vader geen geld aan mij wil betalen. Daarbij heeft hij ook geen bijdrage geleverd aan mijn opvoeding. Ik zie en spreek hem nauwelijks en hij reageert nooit op mijn berichten. Af en toe lijkt het zelfs alsof ik geen vader heb… Begrijp me niet verkeerd ik hou wel ontzettend veel van hem en ik mis hem verschrikkelijk. Ik vind het alleen zo onwijs lastig om tegen hem in te gaan en het bod af te wijzen. Hij is gewend dat zijn wil altijd word uitgevoerd. Er gaat nooit iemand tegen hem in en nu zou ik dat moeten doen? Aan de ene kant wil ik het bod het liefste accepteren. Om de lieve vrede te bewaren. Dan maar lenen of inderdaad een bijbaantje waar ik eigenlijk heel weinig tijd voor heb. Aan de andere kant ben ik het wel eens met mijn moeder. Hij heeft een dochter en daar zal hij voor moeten zorgen. Ik ben radeloos…

Laat hem die 800 euro overmaken en zoek een baantje om zelf ook geld te gaan verdienen. Maak het dan niet nog moeilijker.

Ik snap hoe je je voelt want ik zit in precies zon situatie, maarik zou persoonlijk al dolblij zijn met 800 euro per maand. En neem er inderdaad zelf een bijbaantje bij, het is al best een hoog bedrag wat hij voorstelt vind ik.

Ik zou dit absoluut accepteren, want €800 is een hoop geld waar je blij mee mag zijn
Een spaarpotje dat je ouders bij elkaar hebben geschraapt is fijn, maar absoluut geen standaard gegeven voor veel studenten. Ik weet niet wat voor studie jij doet, maar voor de meeste studenten is het wel prima te doen om €350 te verdienen met een bijbaantje. Dat staat ook nog eens goed op je cv. Ik vind sowieso dat je op een bepaalde leeftijd wel je eigen boontjes mag gaan doppen en dat je ouders je niet tot in den treure hoeven te supporten, maar dat vind ik (en ik weet ook dat veel mensen het hier niet mee eens zijn).

Verder is het voor het hele ‘emotionele’ gedeelte lastig om er iets over te zeggen. Persoonlijk vind ik dat je vader een keuze heeft gemaakt, jarenlang zijn (financiële) bijdrage heeft gedaan en echt niet z’n hele leven verantwoording hoeft af te leggen aan jullie. Maar misschien zie ik dat verkeerd.

Edit: Waar denk je die €1100 voor nodig te hebben? Zelfs van €350 kan je al gemakkelijk je collegegeld betalen en een deel van je huur. Dat is iets wat veel andere studenten niet krijgen. En ik neem aan dat je niet de duurste kamer die er bestaat huurt op kosten van je ouders.

Ik zou eens bellen naar het juridisch loket, daar kun je gratis en vrijblijvend advies vragen over dit soort dingen. Misschien zijn er nog wel meer opties.

Sowieso het bod aannemen, het is beter dan niet toch? €800 is toch nog heel wat. Daarnaast zou ik gewoon een bijbaantje nemen, je bent nu 18 jaar en woont op jezelf dat betekend dat je ook langzamer hand voor je zelf moet gaan zorgen.

Precies! normaal krijgen studenten niet eens 800 euro per maand en moeten er voor werken of hebben een lening aangevraagd :slightly_smiling_face: . Hij heeft wel al een hoop geld gegeven aan jullie, ik zou de 800 euro accepteren want dat is ruim genoeg om te overleven als student :stuck_out_tongue: En ik snap ook dat je vader vind dat hij geen verantwoording meer hoeft af te leggen, je bent immers al 18 en je woont op jezelf. Ik zou zeggen: wees blij met wat je krijgt en ga het niet moeilijker maken dan het is! accepteer de 800 euro, de meeste studenten krijgen dat niet eens

Als je meer kan krijgen, verdien je ook meer.
Ga naar een juridisch loket want mensen gaan hier reageren met hun mening… maar het gaat om de regels. Als hij heeft afgesproken voor die 1100 dan moet hij die ook betalen. Vooral als hij dat kan. Hij heeft het breed zei je, nou dan kan hij dat wel missen voor zijn dochter denk ik?

Aan de andere kant snap ik het ook wel, hij denkt dat je moeder het geld voor haar zelf heeft gebruikt, maar als jullie het kunnen bewijzen dat dat niet zo is… dan zou ik dat zeker doen.

Why? Haar vader werkt toch ook gewoon voor zijn geld?

Natuurlijk is het stom dat hij dat convenant heeft getekend en daar nu op terugkomt, maar hij wil een heel groot deel alsnog betalen. Dus ik zou zelf de lieve vrede bewaren en dankbaar zijn voor de bijdrage die hij al maandelijks heeft gedaan.

Als er een contract is waarin staat dat hij 1100 euro moet betalen, dan moet hij 1100 euro betalen. Ja 800 is nog steeds veel, maar aan afspraken hoor je je te houden.

Ik denk dat het ook heel belangrijk is om het officieel geregeld te hebben allemaal. Want stel die 800 regeling gaat een beetje onder tafel, heb je straks misschien geen recht van spreken omdat het niet officieel is gegaan, op het moment dat er iets mis gaat (als hij niet meer wilt betalen).

Vraag inderdaad professioneel juridisch advies. Het gaat om grote bedragen geld en het is zeker de moeite waard om dat goed te regelen.

Ik denk dat je deze situatie niet te persoonlijk moet bekijken, en daarom kan ik ook geen advies geven want die is uiteindelijk ook vanuit mijn persoonlijke kijk. Ik denk dat het inderdaad het beste is als je naar een juridisch loket gaat die wat meer ervaring heeft met dit soort situaties en je hierbij advies kan geven.

Succes!

Je je hebt recht op 1100 + inflatie dus je hoeft ėcht niet genoeg te nemen met minder. Ookal is 800 ook erg veel voor een student, je hebt er gewoon recht op klaar. Ik zou een afspraak maken bij het juridisch loket en kijken hoe je het beste aan kan pakken.

Dit. 800 euro is enorm veel geld en ik snap niet helemaal waar je 1100 euro per maand voor nodig zou hebben. Ik zou voor zulke luxe niet de band met mijn vader op het spel zetten, ook al is die band al niet goed.

Jij bent blijkbaar niet een op kamers wonende student. In vrijwel alle studenten steden moet je blij zijn als je al een kamer onder de €350 gevonden krijgt, laat staan dat je daarvan nog even je collegegeld moet betalen :cold_sweat:

On topic: als het echt is vastgelegd dat jij die €1100 krijgt, dan heb je daar gewoon recht op. Je moet jezelf alleen wel afvragen of het die hele heisa wel waard is, om van de €800 naar de €1100 te gaan. €800 is ook lekker

Ik vind het raar van je vader dat hij zo moeilijk doet over geld voor zijn dochter nog wel terwijl hij het al breed heeft. Je kunt toch die €300 extra betalen? Dat scheelt je dochter zo veel gedoe. Wat doet hij met die €300? Ik weet natuurlijk niet hoe veel hij verdient, maar hij heeft altijd al dit bedrag betaald, waarom zou hij dat nu opeens niet meer kunnen?

Ik snap ook wel dat je vader pissed is dat er niet gespaard is voor je studie. Dat geld was niet bedoeld om in het bedrijf van je moeder te stoppen? Dat was voor jou en jou alleen. Niet als inkomstenbron voor je moeder.

^ waarom geeft je vader jou minder geld als je moeder dat geld niet heeft bewaard? Kon jij toch niks aan doen?

Dit ook ja.
Sowieso denk ik niet dat jij over de financiën van je vader kan oordelen, wie weet gaat het hem financieel wat slechter af dan een aantal jaar geleden en ik snap best dat 1100 euro echt mega veel geld is dan.

Precies. Er staat zelfs dat het geld is gebruikt voor vakanties. Zou ik ook boos over zijn, dan hebben jullie je allemaal niet aan de afspraak gehouden zoals ik het lees.

Je begrijpt het niet goed denk ik, ze bedoelt dat je van die 350 euro per maand al sowieso je collegegeld kan betalen én dan hou je nog geld over. Van dat geld dat je overhoudt van die 350 kan je deels je huur mee betalen. Uiteraard lang niet alle huur maar wel een deel ervan.