Voordelen 1040 uren norm

-

Ja dat is een beetje het nadeel. Dat scholen de uren maar op gaan vullen met onzinuren zoals zelfwerkuren waarin niemand iets doet. Maar dat komt omdat er tegelijkertijd een lerarentekort is.

nee, het nadeel is dat scholen uren gaan vullen met dingen als ‘studiehuis uur’.
ik heb liever 800 nuttige uren waarin leraren fatsoenlijk onderwijzen,
dan 1040 uur waarvan een deel ongeloofelijk nutteloos is.
Dat is namelijk erg slecht voor de motivatie van de leerlingen

Ik weet niet wat studiehuis uur is, maar ik neem aan iets van zelfstandig werken? Ik vind in ieder geval dat naast de 1040 uren regel (als hij wordt ingevoerd) er een regel moet komen die uitsluit dat scholen die uren alleen maar gebruiken voor sportdagen en zelfstandig werken. Maar de uren kunnen wel opgevuld worden met vakken die een achterstand hebben opgelopen of bijles geven aan leerlingen die onvoldoende staan voor bepaalde vakken.

Overigens kan zelfstandig werken voor sommige leerlingen wel heel handig zijn, omdat ze het moeilijk vinden thuis hun huiswerk te maken. Maar ik snap dat voor veel leerlingen dat overbodig lijkt.

Ik vind zelfstandig werken wel fijn. Wij moeten 10 uur in de week zelf inplannen en dan kun je bij een vak gaan zitten en daar huiswerk maken en vragen over stellen. (3 uren kunnen ook in het OLC of in het Atelier voor kunst)

Ik vind zelfstandig werken wel fijn. Wij moeten 10 uur in de week zelf inplannen en dan kun je bij een vak gaan zitten en daar huiswerk maken en vragen over stellen. (3 uren kunnen ook in het OLC of in het Atelier voor kunst)

ik heb sinds die 1040 uren norm ingesteld werd op school heel veel uren verplicht
in een het studiehuis moeten slijten. Dat is dus een ruimte waar een paar
toezichthouders (dus geen opgeleide leraren) rondlopen om iedereen
stil te houden en waar je verder alleen maar huiswerk moet maken.

totaal nutteloos voor leerlingen die er goed voorstaan, want die kunnen zelf
wel tijd vrijmaken voor huiswerk. En nog nuttelozer voor de luie leerlingen,
want die gaan net zomin huiswerk maken op school als dat ze dat
thuis zouden doen.

als een school geen kwalitatief lesaanbod kan bieden is dat een fout van de school,
maar de 1040 urennorm versterkt dit probleem. 1040 uur goede lessen van eerste graads docenten is bijna onhaalbaar, en scholen zich nu in vreemde
bochten moeten wringen om toch aan een vorm van uren vulling te komen.

Dit komt door het lerarentekort. Als dat er niet zou zijn zou de 1040 uren norm veel beter werken.

en het tekort van geld om de leraren die er nu zijn überhaupt genoeg te betalen.
Maar hoe dan ook, in de huidige situatie werkt de 1040 uren norm gewoon niet.
een leuk idee maar de uitvoering faalt.

Tsja, er zijn inderdaad veel te weinig docenten. Om te beginnen zouden er meer docenten moeten komen. En ja, ik weet dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan.
Daarna kunnen ze eens gaan kijken welke vakken meer lesuren nodig zouden hebben en extra lessen geven aan leerlingen die minder goed zijn in bepaalde vakken.

@ TS: Heb je je betoog nou al gehad? En zo ja, hoe ging het?