Voorbehoedsmiddelen

Heey meiden!

Even een schets van mijn situatie:
Ik ben 17, bijna 18 en heb nu iets meer dan 7 maanden een vriend. We zijn elkaars eerste met zo’n beetje alles. We hebben nog geen seks gehad, wel al wat handwerk en oraal. Ik vermoed dat de eerste keer echt seks dus ook zo binnenkort wel eens zal gebeuren, maar hij vroeg mij laatst of ik er niet eens over na wilde denken om aan de pil te gaan.

Het lijkt mij inderdaad ook wel slim om niet van die condoom afhankelijk te zijn en ook andere voorbehoedsmiddelen te gebruiken, maar of de pil nou de beste optie is voor mij weet ik niet zeker.

Het nadeel van de pil is dat je hem elke dag in moet nemen, en ik vrees dat ik dat makkelijk ga vergeten. Bovendien zitten er erg veel hormonen in die ook weer bijwerkingen kunnen geven.

Wat zijn jullie ervaringen met de verschillende voorbehoedsmiddelen? Omdat we elkaars eerste zijn is de kans op SOA’s nihil, dus SOA-preventie is geen vereiste.

xxx

Ik ben ook vergeetachtig, maar heb wel de pil. Er bestaan ook speciale apps die je een herinnering sturen om hem te nemen. Dus je kan dit middel prima gebruiken.

Over soa-preventie - zolang jullie niet beide een test hebben gedaan weet je het niet 100% zeker.

Je kunt ook nog denken aan een spiraal en volgens mij bestaat er iets van een prilpil. Op internet is er genoeg te vinden over de verschillende dingen die je kunt gebruiken en anders kun je ook altijd nog een afspraak met je huisarts maken en met hem/haar overleggen wat het beste bij jou zou passen.

Het is wel lastig om advies te geven, omdat iedereen iets anders prettig vind.

Ik vind condooms persoonlijk echt heel vervelend. Ik slik zelf de pil maar heb nog nooit iets anders geprobeerd, omdat ik vrijwel geen bijwerkingen heb. Dus ik vind het wel prettig.

Ik leg trouwens de pilstrip op mn tandenborstel en dan neem ik m s ochtends in. Tandenpoetsen vergeet ik niet, dus zo is de kans dat ik mn pil vergeet minder groot.

Er zijn verschillende opties. Zoals de pil, condoom, prikpil deze krijg je om de 3 maanden bij de dokter, spiraaltje, pleister, implanon (dit is een klein staafje dat in de bovenarm word ingebracht onder de huid) Zoals je ziet zijn er verschillende dingen…

Je moet zelf een beetje kijken wat jij denk dat het beste is voor jezelf en wat jij prettig vind.

Ik heb 7 jaar de pil geslikt, in het begin vond ik het allemaal meevallen maar de laatste 2 jaar heb ik veel bijwerkingen en voel me erg down. Dus ik ben er nu mee gestopt. Succes met het kiezen!

Ik zelf vind de prikpil ideaal. Een keer per 3 maanden naar de huisartsassistent voor een prik en verder hoef je niets te doen.

Heb je hier enge bijwerkingen van? Hormonen die opspelen (zoals ik bij de pil heb), gewichtstoename? En ben je niet bang dat als je er mee stopt dat je minder vruchtbaar bent? Ik wil namelijk echt graag van de pil af want ik voel me er heel snel verdrietig door. En hoeveel betaal je voor een prikpil?

De prikpil koste bij mij ongeveer één euro per kwartaal, per prik dus. De rest werd vergoed. Ik ben wel iets zwaarder geworden maar ik weet niet of dat door de prikpil is gekomen. Ik ben niet van plan om snel kinderen te nemen (ja kinderen neem je) dus daar was ik niet bang voor. En hormonen had ik geen last van. Ik ben van mezelf al heel emotioneel etc. bepaalde momenten in de maand en dat heeft de prikpil niet verergert of verminderd. Ik ben inmiddels een jaar gestopt met de prikpil en merk geen verschil in mijn gedrag.

Hm ja ik vind het lastig. Ik wil het liefst helemaal geen extra hormonen meer, dus dan kom je al uit op een koperen spiraal maar dat kan ook weer vreselijk mis gaan.

Alles kan vreselijk mis gaan. Je kan morgen ook worden aangereden en dan ben je ook dood. :stuck_out_tongue:

Ik zou het gewoon proberen, is het niks kun je altijd stoppen toch.

Haha ja dat is waar. Maar ik zit dan weer aan doemscenario’s te denken als een buitenbaarmoedelijke zwangerschap

Zelf gebruik ik ook de pil, heb er weinig tot geen bijwerkingen van. Vind het ideaal dat ik zo af en toe ook een strip kan doorslikken om zo menstruatie uit te stellen.

Om de pil niet te vergeten heb ik hem in mijn toilettas zitten, daar zitten make-up, borstel, tandenborstel etc. allemaal in. Die gebruik ik iedere dag en dan zie je dus ook automatisch je pil.

Maar als je naar de huisarts gaat voor de pil, zul je over het algemeen toch even een gesprekje krijgen over de mogelijkheden voor anticonceptie en wat het beste bij jou past.

Ik heb net een spiraaltje laten zetten en weet dus nog niet helemaal of ik bijwerkingen ga ervaren, maar vind het idee ideaal! De pil beviel me niet meer omdat het idee van elke dag hormonen slikken me tegen ging staan en m’n huid werd steeds onrustiger. Ik heb nu wel een hormoonspiraaltje maar hier zitten 100x minder hormonen in dan in de pil, dus dat leek mij ideaal.

Ik slik ook de pil. Ik heb er geen bijwerkingen van en vergeet hem bijna nooit, terwijl ik zo’n beetje de meest vergeetachtige persoon op aarde ben. Zodra het deel uitmaakt van je routine 's avonds of 's ochtends, dan vergeet je het niet zo snel meer.
Condooms vind ik helemaal niks.

Ik heb nu drie jaar het koperspiraaltje (zonder hormonen). Het inbrengen doet wel even pijn, denk aan flinke menstruatiekrampen daarna, maar daar heb je pijnstillers voor. Ik heb geen last gehad van gewichtstoename, maar m’n menstruatie is wel iets zwaarder (maar ook korter). Deze werkt 10 jaar en dat er geen hormonen in zitten vond ik heel fijn!

Al aan de nuva-ring gedacht? Vergelijkbaar met de pil, maar die hormonen moeten niet heel je lichaam door. Ook maar een keer in de maand aan denken ipv iedere dag :slightly_smiling_face: Ik gebruik het zelf niet, maar veel van mijn vriendinnen wel en raden het zeker aan.

Ik heb een spiraal die ik heel erg fijn vind!