Voor het toerisme geen toekomst?

Ik denk dat ik hier veel meiden kan vinden die een toerisme opleiding doen. Ik begin er na de zomer aan, en heb er erg veel zin in. Aangezien ik denk dat het prima bij mij past.
Misschien ben ik wel 1 van de meisjes die er met een roze bril doorheen kijkt.
Warme landen, mooie stranden, veel reizen, hostess en veel feesten, of later mijn eigen reisbureau openen maar…
Nu had ik gister een discussie met de zus van mijn oma (!) En zij wist mij te garanderen dat ik de verkeerde opleiding gekozen heb en dat er voor toerisme geen toekomst is, omdat ’ alles via internet gaat ’ en een nichtje van de broer van haar man en daar de buurman weer van diens dochter, had dat ook gedaan en kon al jaren geen baan meer vinden.
Nou trek ik haar woorden wel in twijfel aangezien het natuurlijk geen jonge vrouw meer is, laat staan WERKT of ooit heeft gewerkt.
Maar toch ben ik hier wel benieuwd na, of maak ik me er misschien wel een beetje zorgen over. Heeft toerisme wel toekomst of een breed carrièreperspectief?

Reisbureaus zullen misschien wel niet zo’n goede toekomst hebben. Maar op de vakantiebestemmingen zal altijd genoeg werk blijven. Ik wilde eerst ook toerisme gaan doen, maar in Nederland is het moeilijk om een goede baan te vinden dan op HBO-niveau. Ik heb begrepen dat er genoeg werk is, maar dat je daarvoor wel in het buitenland moet zijn. Het is maar net hoe je het voor je ziet dus!

Voor toerisme is er volgens mij juist veel toekomst! Mensen zullen de komende 100 jaar echt nog wel op vakantie blijven gaan.
Veel gaat wel via het internet (al ken ik zat mensen die nog het liefst naar een reisbureau gaan), maar er zijn zoveel andere dingen die wel door opgeleide mensen gedaan moeten worden. Ik weet niet wat voor baan je zoekt, en hoe je dat voor je ziet; maar als je zelf een passie voor het buitenland hebt, en het je leuk lijkt om vakanties etc. zo goed mogelijk te verzorgen, zit je bij die studie denk ik wel goed hoor…
Ja, je moet wel realistisch blijven, want je moet altijd werken tijdens het hoogseizoen en er zullen vast wel meer nadelen aan zitten. Maar dat heb je met elke studie en baan wel.

je kunt altijd nog reisbegeileidster worden

Toerisme is volgens mij echt een supergrote branche, ik bedoel er zijn veel meer mogelijkheden behalve in een reisbureau werken. (Ik ga management toerisme studeren trouwens)

^ Idd, en al die sites van reisorganisaties komen ook niet vanzelf vol.
Je zal altijd mensen nodig hebben die research doen op vakantiebestemmingen om alles up to date te houden.

Ik ga ook na de vakantie toerisme studeren! En tegen die tijd dat je bent afgestudeerd kan het weer heel anders zijn, dat is denk ik in heel veel branches.
Dus ik ga me er nu niet druk om maken, want het lijkt me gewoon superleuk om te doen! :grinning:
mag ik vragen naar welke school je gaat?

Graafschap College. ga ik heen. Mbo opleiding.

Jammer, ken ik niet! ):

Ik heb juist geleerd dat toerisme, de afgelopen tientallen jaren door de globalisering enorm gegroeid is, en dat dit alleen nog maar zal blijven groeien. Misschien dat er bij reisbureau´s niet veel werk te vinden is, omdat veel mensen via internet boeken, maar in het buitenland is er genoeg werk te vinden op het gebied van toerisme. Denk aan animatie, horeca, etc.

Ik weet wel dat toerisme op hbo een economische opleiding is en met een economische opleiding kun je wel veel kanten op

En toerisme is heel wat meer dan op reisbureau’s werken (wat ik uit het verhaal van de zus van je oma opmaak)

Woow, daar raakte ik je kwijt :’)
Met toerisme kan je idd meer kanten op dan alleen reisbureaus. Alleen niet alle mensen die een toeristische opleiding hebben gedaan willen iets anders doen. Ik denk dat er daarom ook mensen werkloos zijn die die opleiding hebben gevolgd.
Maar ik weet verder niets van die sector :’)

nou ik doe zelf toerisme en ik vind het zelf heel breed.
ik kan later achter een receptie werken (hoef niet eens persé in een hotel er zijn meer bedrijven waar ze receptie’s hebben he)
of op een vvv kantoor of bij de anwb
ook kan ik hostes, reisleider en gids worden en op een reisbureau.
ja de reisbureau’s worden zeker wel minder in de toekomst maar de meeste leraren vertrellen mij dat er altijd wel reisbureaus blijven bestaan.
ook kan je bij een touroperater gaan werken dit is waar ze de reizen samenstellen.
hier ben ik pas zelf geweest met school en daar heb je ook weer verschillende functie’s in.
in een congressgebouw werken kan ook als je een toerisme opleiding heb gedaan en vergeet (grond) stewardess niet.
is dit niet meer dan genoeg?
maar idd het warme landen, mooie stranden veel reizen en feesten zit er niet in dan moet je toch iets anders zoeken als je in het toerisme gaat werken heb je weinig vakantie en jij werkt terwijl de rest lekker vakantie aan het vieren is.
als hostess of reisleiding heb jee een 24/7 taak en moet je altijd klaarstaan voor je gasten zelfs als het snacht’s is dus als je veel wilt feesten en reizen zou ik toch iets anders kiezen. en als je denkt er veel geld te mee verdienen ook want je word niet rijk van dit werk.

gaa zelf ook de opleiding tourisme doen

en er zullen altijd mensen zijn die liever een reis boeken op een reisbureau
dan op internet

@ nadine_hot

ja dat is ook zo en daarom garanderen mijn leraren ook dat reisbureau’s wel blijven bestaan maar je hebt ook meer dan alleen reisbureau’s waar je gewoon kan binnen lopen je hebt namelijk ook mobiele reisbureau’s en daar komen de mensen naar je toe. of zakenreisbureau’s die alles regelen voor een zakenreiziger.
of callcenters waar mensen naartoe kunnen bellen voor een vraag over hun reis.

Is er iemand toevallig die het op NHTV in breda gaat doen? Daar ga ik heen ^^

Natuurlijk is er wel genoeg toekomst voor het toerisme. Volgens mij wordt toerisme juist alleen maar meer en meer, en ja het zal steeds meer via andere wegen gaan (internet, misschien in de toekomst nog andere dingen), maar daar kan je toch gewoon mooi op inspelen als hotel of reisbureau of wat dan ook. (: En inderdaad, op het hbo zit er vaak een hoop economie en/of talen bij, dus als je geen werk in het toerisme kunt vinden vind je nog wel werk in een iets ander vakgebied.
Het is niet de opleiding met het beste toekomstperspectief, maar als het jou zo leuk lijkt moet je dat gewoon doen!

@lisART

ja klopt dat zit er op het hbo wel meer bij, ik zit zelf op het mbo in breda en daar krijg ik ook veel talen (nederlands,engels,duits,spaans en frans) maar ik krijg ook economie hoor en na het mbo kan ik altijd nog hbo gaan doen als ik geen werk krijg dus idd het is niet de opleiding met het beste toekomstperspectief maar met het diploma dat je krijg kun je ook ander werk gaan doen dan alleen toerisme

Ik heb ook gekozen naast toerisme voor front/back office ipv recreatie. Dus krijg na mijn mbo opleiding 2 diploma’s. Dat is wel fijn ook, geloof dat ik dan ook mag gaan werken in hotels front of back…