voor een jaar naar Frankrijk?

topic zal vast wel bestaan maar kon niet echt vinden
ik zit er over te denken om na het middelbaar naar Frankrijk te gaan.
Dit omdat ik goed Frans wil leren en ik weet niet, maar ik voel me er op de een of andere manier gewoon heel vertrouwd bij enzo. Alsof ik er hoor. x)
maargoed, mijn vragen:
-heeft iemand hier ervaring mee?
-zo ja, hoe is de school daar? (ik ga dan dus nog een keer het laatste jaar van middelbaar doen :wink: )
-in een gastgezin? en met welke reisorganisatie?

niet dat het nu al zo noodzakelijk is omdat ik pas in de vierde zit, maar je kunt niet vroeg genoeg beginnen toch?? x)

ef.com?
dan kan je bij een gastgezin,maar je kan ook in een ‘studentenresidentie’ komen te zitten (:

Ik heb zelf vroeger in Frankrijk gewoond, en ben er vorig jaar ook nog een tijd terug geweest als au pair. Wat jij wil is denk ik wel mogelijk, maar dan zal je inderdaad een gastgezin moeten regelen enzo en ik heb geen idee hoe dat werkt… Ik zou gewoon hier je middelbare school afmaken (werkt daar ook allemaal heel anders dan hier!) en daarna bijvoorbeeld als au pair gaan. (:

Ik wil dat ook gaan doen, zit nu in 5VWO
Ben een paar weken terug naar een open dag van Into geweest, en dat is zeer waarschijnlijk ook de organisatie waar ik mee ga. Je komt dan in een gastgezin.
School schijnt wel erg zwaar te zijn (lange dagen) en je zult er ook echt tijd aan moeten besteden.

dat kan ook via travelactive.nl geloof ik
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik wil via die organisatie een jaar au pair =). Ik ken wel mensen die goede ervaringen met die organisatie hebben.

Kun je misschien iets meer over dat au pair vertellen? ik zit namelijk te twijfelen naar welk land ik zal gaan, frankrijk lijkt me wel erg leuk!

Ik ga volgend jaar een half jaar naar Nice in Frankrijk, via EF. :upside_down_face: Ik zou zeggen: hak gewoon de knoop door, heb ik ook gedaan. Het is natuurlijk allemaal niet goedkoop zacht uitgedrukt, maar als je het echt wil, is het het geld echt waard denk ik! Zeker als je Frans wil leren, raad ik je aan om het via een gastgezin te doen.
Via EF kan je ook nog naar Parijs gaan. Er zijn ook meerdere formules mogelijk: van algemene tot intensieve cursus. Je kan ook de duur kiezen. Ik denk wel dat dit een heel goede organisatie is. je kan daar ook op het einde van je periode een examen afleggen, en als je daarvoor slaagt, heb je een extra diploma op zak.
www.ef.com → je kan ook een gratis brochure aanvragen die ze opsturen
En meid, je hebt nog veel tijd, dus gebruik die tijd om er goed over na te denken en te kijken hoe je het precies wilt doen.
Veel succes!! :laughing:

Leuk dat je naar Frankrijk wil gaan! Ik denk erover om na het vwo Frans te gaan studeren aan de UU en dan tijdens die studie naar Parijs te gaan. Ik weet eigenlijk niet zo veel over die organisaties enzo, sorry! In ieder geval succes ermee :slightly_smiling_face:

Haha dat is nogal breed, wat wil je precies weten? :stuck_out_tongue:
Je zegt hierboven alleen dat je met Travel Active wil, daar zou ik nog wel even goed over nadenken want je betaalt ze een bak met geld en ze doen eigenlijk niks voor je… Je kan ook gewoon zelf een gastgezin zoeken op aupair-world.nl! Doen heeeeel veel mensen, werkt prima en zo kan je zelf kijken wat je leuk vindt en gewoon reageren (:

Maar dit is niet om je vwo in het buitenland te gaan doen toch?
En EF is zooooo vreselijk duur, terwijl je ook zelf een Franse taalschool kan zoeken (dat doet EF dan alleen voor jou) en dan ook examen kan afleggen.

Nogmaals voor de paar mensen die hun middelbare school daar willen gaan doen: ik zou het écht niet doen. Het klinkt heel leuk zo, dat snap ik ook heel goed, maar het werkt daar echt heel anders en Franse kinderen doen over het algemeen veeeeel meer dan Nederlandse. De middelbare school is daar echt een stuk zwaarder, het hele systeem zit daar anders in elkaar en je zal dus ook niet zomaar op dat niveau in kunnen stromen zonder problemen. :confused:

Nou ik wou inderdaad weten met welke organisatie/ander iets je er was =). Ja klopt TA is wel duur, maar ik vind het een beetje “eng” om zonder organisatie te gaan =P.
Maar hoe is het au pair zijn daar? Is het moeilijk om je aan te passen aan de taal, cultuur etc?

Nou ja, ik sprak natuurlijk al Frans omdat ik daar vroeger gewoond heb, dus ik redde me prima en vond het hartstikke leuk om de hele dag Frans om me heen te horen enzo, ik mis het nu ook echt. De cultuur verschilt niet zo heel veel van Nederland, je zit maar 500 km verderop. Er zijn wel wat kleine dingetjes, maar dat vond ik juist leuk om te zien en daar ben je zo aan gewend (:

Ik heb geen ervaring met Frankrijk, maar ik zit nu wel een jaar in Amerika. Ik zit hier via de organisatie YFU, en dat kan ik zeker aanraden! Ik zou eerst met Travelactive high school gaan doen, maar toen lieten ze me eind februari weten dat ze geen vwo studenten voor high school meer aannamen. Ben erg teleurgesteld met de manier waarop en de tijd wanneer ze me dat hebben laten weten.

YFU is een nonprofitorganisatie en doet er dus alles aan om het je naar je zin te maken. Ik voel me hier beter bij dan bij Travel Active. Ik zit hier nu in een host family, en heb echt de tijd van m’n leven!

Laat maar weten als je verder nog vragen hebt :slightly_smiling_face:

Edit: Ik doe hier trouwens college, dus geen high school. Heb ook ff naar de prijzen gekeken op de YFU site voor een jaar high school in Frankrijk en dat kost 5000 euro.

Ik ben naar een aantal voorlichtingen geweest van EF en hierbij wordt de nadruk heel erg geleerd op de taal leren. Zo krijg je bijna alleen maar taalklassen, en die lessen zijn dan met allemaal andere internationale studenten. Je krijgt dus weinig van cultuur van het land mee. Zelfs als je in een host family wordt geplaatst, wordt je vaak met nog 3 andere internationale studenten geplaatst, en doen de host families het vaak alleen voor het geld.

(Dat is tenminste de indruk die ik ervan kreeg en wat mij werd uitgelegd)

hee ,
allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties!
au pair lijkt me inderdaad ook wel leuk, zal er over denken!
En ja, het was me al opgevallen, zulke lange schooldagen, het zal heel zwaar worden als ik daar voor zou kiezen.
En qua reisorganisatie, ik weet nu niet meer of ik wel met een reisorganisatie wil. Het voelt natuurlijk wel veilig, maar het kost wel heel veel. En au pair trekt me toch eigenlijk best wel aan :wink:
ik zal eventjes op die site kijken van dat au pair :wink: