Voor de klas!!!

Hallo iedereen!!
Iedereen uit onze klas moet voor nederlands een soort spreekbeurt voor de klas doen.
Ik maak me er nu al druk over! Ik ben echt bang dat het verkeerd gaat.
Ik moest een tijdje geleden een stukje tekst oplezen voor frans voor punt,ik was helemaal aan het shaken,en écht ik hoorde alleen nog maar mijn hartslag! Volgens mijn docent heb ik misschien faalangst.
Met toetsen enzo heb ik geen problemen,maar als iets mondeling of voor de klas moet,dan word ik ineens verlegen! Terwijl ik van mezelf helemaal niet zo verlegen ben!
Iemand tips?:face_with_raised_eyebrow:

Ik heb hetzelfde probleem.

xx

Je moet gewoon rustig blijven en je er niet al te druk om proberen te maken.
Als je het fijner vind om te zitten kan je je leraar vragen of zegmaar mag gaan zitten, dan sta je niet zo heen en weer te wiebelen :stuck_out_tongue:
En vaak is iedereen wel een beetje zenuwachtig als hij/zij wat voor de klas moet doen, alleen de een heeft het meer dan de ander.
Toen ik in de eerste zat vond ik het ook altijd wel een beetje eng, toen kende ik de rest van de klas ook nog niet zo goed enzo. Maar nu vind ik het helemaal niet erg meer… alleen de eerste minuut zit je een beetje van ojee :stuck_out_tongue:

Ik haat het ook hoor en je bent
echt niet de enigste die zenuw8tig is, hou je gewoon rustig
leer het goed uit je hoofd en kies een leuk onderwerp
als je bent begonnen dan valt het vast wel mee en daarna ben je blij
dat het erop zit :wink: suc6

ja! Ik maak me veel te druk.
dankjewel hè!!
xx :kissing:

Volgens mij zijn er heel veel mensen die dat hebben hoor, bijna iedereen. Het is voor de meeste mensen eng om voor een groep mensen te praten.

Idd

zelf ben ik best verlegen. maar als ik eenmaal begin met vertellen, dan gaat het wel… Oké, kben superzenuwachtig en als ik een keer begin met een lachje houd het niet meer op of ga ik nogal raar staan. Maar t komt wel goed op het einde!

Heb ik ook altijd.
Gewooon naaar voor gaan, zelfvertouwen hebben, oogcontact maken met je klasgenoten en vriendelijk glimlachen en het is in de sjakosj :grinning:

ik heb precies hetzelfde

ik hááát dat
ik heb niet z’on luide stem en dan gaan altijd vragen of ik wat luider kan praten ¬¬ en dan begin ik soms ook nog te stotteren xD
maar na een tijdje gaat het meestal wel
en gewoon naar 1 punt staren of net over mensen heen

doe het met powerpoint!
dan kun je naar dat scherm kijken, plaatjes aanwijzen enzo dat gaat stuk makkelijker vind ik :wink:

Idd met powerpoint ofzo, en misschien kun je vragen of je het samen met iemand mag doen? :slightly_smiling_face:

ik heb precies hetzelfde als jij hebt. Ik kan er niet tegen dat de hele klas je zit aan te staren en ze echt iets van je verwachten. Ik krijg dan een knalrood hoofd maar ik probeer het gewoon zo goed mogelijk te doen.
Ik heb het ook wel eens met z’n 2en gedaan, dat gaat dan wel wat beter!

Ik vind het ook altijd niet bepaald leuk… maar als je eenmaal bent begonnen valt het wel mee:)
Ik zeg vaak gewoon tegen mezelf: Kom op Lisanne, wat is er nou eng aan, even je verhaaltje vertellen en dan ben je alweer klaar:)

Ik heb het erger: ik loop meteen vast en ga huilen =/

o ik heb het niet t lijkt me wel lastig maar ik ken wel iemand met faalangst die klapt helemaal dicht als ze een toets moet maken ofzo en durft al helemaal niet voor de klas!

Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt. Ik vond het eerst ook verschrikkelijk, maar gewoon nix van aantrekken.

Ik heb er ook zo’n hekel aan… dan voel ik overal mijn hart kloppen in mijn lichaam… ik vind het zo eng om voor de klas te staan en dan een spreekbeurt te doen… in de 2e kreeg ik een 5 voor mijn spreekbeurt omdat ik de helft vergat gewoon door de angst… maar wat smant ook al zegt… als je eht vaker doet krijg je er steeds iets minder last van :slightly_smiling_face:

ik ben er ook altijd bang voor,
begin helemaal te trillen ga suppersnel praten
en begin ook nog te stotteren. vreselijk!
maar als je gewoon over de mensen heen kijkt wil het nog wel iets minder eng zijn :slightly_smiling_face: