Voor altijd

Vinden jullie het normaal als iemand met een relatie zegt dat hij of zij niet verwacht om voor altijd bij diegene te blijven? Dus dat hij/zij eigenlijk weet dat de relatie niet zijn/haar hele leven gaat duren? Want veel mensen zeggen wel ‘ik blijf voor altijd bij jou’ maar ik kan me ook voorstellen dat sommige mensen dat helemaal niet willen?

Als je jong bent gebeurt dat meestal toch niet, ook al denk je dat op dat moment wel. Het lijkt me niet raar om te vinden.

Nee, ik vind het niet raar. Heb het ook wel gedacht eerlijk gezegd.

als hij er echt zeker van is niet. Ik wil wel realistisch blijven, het kan uit gaan, maar die jongen zou wel een serieuze relatie met mij moeten hebben en een eventuele toekomst perspectief. Anders gaat het voor mij niet werken.

Maar de mensen die zeggen ‘ik blijft voor altijd bij jou’ zijn toch niet de mensen die dat niet willen want die zeggen dat niet?

Is helemaal niet raar. Dat heb ik ook al heel erg vaak gedacht, ook al was ik heel erg graag bij m’n vriendje. Het is heel uitzonderlijk dat jeugdliefdes samenblijven vanaf hun 16e ofzo.

Veel mensen zeggen het gewoon om lief te doen hoor.
Kan natuurlijk dat sommigen het menen.

Ik vind wel dat als je een relatie aangaat met iemand je wel jezelf met diegene later samen moet kunnen voorstellen. Als je niet eens zoals eerder genoemd een toekomstperspectief ziet in diegene, dan hou je elkaar toch wel voor de gek. Ik wil nu nou niet gaan zeggen van dat dingen voor altijd moeten zijn, maar als je in je hoofd al weet: over 6 maanden a 2 jaar is het uit. Waarom eraan beginnen? Vanwege het bang zijn om alleen te zijn ofzo?
Ik kan mij wel voorstellen dat als je eerst toekomstperspectief zag toen je in de relatie stapte, maar het gaandeweg duidelijker wordt dat jullie bijv. verschillen over de invulling van deze toekomst, dat het dan duidelijk wordt dat je niet meer verder kan gaan met diegene omdat de beelden van beiden over de toekomst onverenigbaar met elkaar zijn.

Ik denk als je al lang samen bent dat je wel droomt over een toekomst samen. Dus dan is het normaal dat je voor altijd samen wilt blijven, maar je moet ook realistisch blijven en denken dat het altijd kan uitgaan.

Je zult altijd wel dromen over ‘voor altijd’ maar als je realistisch bent weet je zelf ook wel beter denk ik…

Ik vind het wel raar. Als je met iemand samen bent waarmee je weet dat je het misschien hooguit 2 jaar lang uithoud kan je het net zo goed al meteen uitmaken. Dan is er dus niet genoeg liefde in je relatie. Maar dat is mijn mening.

Als ik een relatie zou hebben zou ik niet aan de toekomst denken. Want trouwen, kinderen krijgen en samenwonen doe je nog niet op onze leeftijd (er zijn natuurlijk uitzonderingen).
Als ik op mijn 20e een relatie zou hebben zou het alweer iets anders zijn.

Maar het komt niet vaak voor dat mensen zo lang bij elkaar blijven, en ik zou een jongen ook niet de illusie willen geven dat we voor altijd samen zouden blijven. Dat zie je dan wel weer.

In het begin had ik zelf zoiets van je kunt het nooit denken of zeggen. Bijvoorbeeld: ik zal altijd van je houden. Dat soort dingen komen zo naïef over. Maar nu ik al wat langer samen ben met m’n vriend, ga ik er echt wel vanuit dat we samen blijven.

Toen ik nog maar pas samen was met mij vriendje dacht ik: dat zal ik nooit zeggen, want dat weet je nooit zeker, misschien ben ik hem volgende maand wel helemaal zat. Maar nu weet ik toch wel zeker dat ik altijd bij hem wil blijven.

Ik zou het eigenlijk best vreemd vinden als een jongen zou zeggen dat hij niet altijd bij je wil blijven, dat hij over een paar jaar een ander heeft. Als je van iemand houdt, dan wil je op dat moment toch niemand anders? Ja, de liefde kan wel overgaan, maar daar ga je volgens mij niet vanuit als je van iemand houdt.

Als je al weet dat je niet de rest van je leven bij die persoon wil blijven, dan begin je daar toch ook geen relatie mee?!

ik vind het wel normaal. je bijvoorbeeld op je 14e al binden voor de rest van je leven, dat doet (bijna) niemand. meestal verwacht je wel en hoop je dat je heel lang bij elkaar blijft, maar dat is niet echt reeël in de meeste gevallen. ik vind het eigenlijk gewoon realistisch om in je achterhoofd te houden dat er een grote kans is dat je neit oud wordt met je vriend/vriendin, maar als je dit al weet voor je neemt vind ik het wel wat raar. maar, je kunt ook verkering nemen omdat je gewoon heel verliefd bent, maar je kunt ook verliefd worden op een zwerver die mensen in elkaar slaat om het maar te overdrijven, waar je toch niet de rest van je leven bij wil blijven.

Mensen zijn gewoon verblind door verliefdheid en zeggen dat.
Ik vind het belachelijk en naïef.

Natuurlijk moet je moeite willen doen voor een relatie en kan je misschien veronderstellen dat je voor altijd van iemand zal houden. Maar voor altijd bij iemand blijven (en dan bedoel ik tezamen oud worden en niemand anders in je leven hebben) tja… Sommige situaties en veranderingen kan je niet voorzien. Hoe je je vandaag voelt kan helemaal verschillen van hoe je je morgen voelt.

^True, alleen denk ik niet dat het iets ‘fouts’ is of iets in die richting. Inderdaad gewoon naïviteit.

Dat wil ik ook zeker niet zeggen (dus als het zo overkomt, niet de bedoeling).

Het is denk ik iets waar je door omstandigheden achter moet komen. Dat je het alleen zegt omdat je verliefd bent. Ik wil niet cynisch doen ofzo, ik hou van liefde. Maar ik vind gewoon dat mensen het feit moeten kunnen onder ogen zien dat ‘voor altijd’ enorm uitzonderlijk is en het veel te vlug gezegd wordt.

Ja, maar dat ik denk ik bij meer dingen zo. Als je ervaring met een situatie hebt reageer je anders dan dat het je eerste keer is met iets. Bovendien, liefde op jonge leeftijd noemen ze vaak niet voor niets kalverliefde. Mensen zijn zo verliefd dat ze niet altijd even goed realistisch naar zoiets kunnen kijken.

het klinkt misschien hard als een jongen dat echt zo tegen je zegt, maar eigenlijk weet je vaak toch wel dat hij er niet vanuit gaat dat hij voor altijd bij je blijft. naar mijn idee wordt zoiets vaak te snel gezegd, in een opwelling van emotie, waardoor het uiteindelijk toch niet echt realistisch is. als iemand dat zegt kan hij of zij het op dat moment wel menen, maar meestal is dat wat je gevoel je op dat moment ingeeft en dat kan dus ook weer overgaan.