Voor alle mensen die (illegaal) vuurwerk (te vroeg) afsteken.

Voor alle mensen die (illegaal) vuurwerk (te vroeg) afsteken.

Beste oud en nieuw-vierder,
(Waarschijnlijk lezen de personen die ik bedoel deze brief niet, omdat ze veel te druk bezig zijn met vuurwerk halen, vuurwerk afsteken en dat soort praktijken.)

Leuk he, dat vuurwerk! Hoe meer kleuren, hoe harder de knal, hoe beter! Jaarlijks wordt er gemiddeld voor 60 tot 70 miljoen de lucht in geschoten. Maar ja, voor die ene keer in het jaar kan dat wel. En ik snap het wel, er is in de straat natuurlijk ook competitie. Wie heeft er dit jaar het meeste, mooiste, hardste?

Maar er zit ook een minder leuke kant aan vuurwerk. Van de 574 slachtoffers van vuurwerk die tijdens de jaarwisseling 2014/2015 op een spoedeisende hulpafdeling (SEH) van een ziekenhuis zijn behandeld, heeft de helft het vuurwerk niet zelf afgestoken. Hiermee is het aandeel omstanders onder de vuurwerkslachtoffers fors hoger dan het voorgaande jaar (31%). Dit is een van de conclusies uit de jaarlijkse analyse van vuurwerkongevallen. Opvallend is dat ruim tien procent van de vuurwerkverwondingen die op de SEH werden behandeld zijn veroorzaakt door gevonden vuurwerk. In vrijwel alle gevallen ging het hierbij om gevonden illegaal vuurwerk waarbij het slachtoffer onder de 15 jaar was. Dit veroorzaakte ernstige verwondingen: meer dan de helft van de slachtoffers werd opgenomen in het ziekenhuis.

Genoeg redenen toch om vuurwerk te verbieden?

Blijkbaar niet. De overheid geeft dus alleen tips over veilig vuurwerk afsteken. Draag altijd een vuurwerkbril, zorg dat je alleen vuurwerk afsteekt dat niet beschadigd is, gebruik een aansteeklont, houd afstand, vuurwerk altijd neerleggen/zetten.

Maar dit is het nadeel van vuurwerk dat we allemaal kennen.

Stel je eens voor, je oren zijn overgevoelig voor geluid. Alle impulsgeluiden doen pijn aan je oren, zelfs een klikkende pen voelt alsof er iemand met een naald in je oor prikt.

Hoe leuk is vuurwerk dan?
Hoe leuk is oud en nieuw dan?

ik heb Hyperacusis. En ik ben niet de enigste. Naar schatting heeft 3% van de bevolking Hyperacusis. Waarschijnlijk weet u niet eens wat het is. Word herkend het woord niet eens. Stichtinghoormij.nl schrijft dit over Hyperacusis:

Ik hoor teveel
Hyperacusis is Grieks voor: ik hoor teveel. Mensen die dit hebben (naar schatting 3 procent van de Nederlandse bevolking) ervaren gewone geluiden als hinderlijk, indringend of zelfs pijnlijk. Wie overgevoelig is voor geluid kan het vele geluid niet automatisch filteren. Dat betekent dat diegene de hele dag wordt overladen met onaangenaam en helaas onvermijdelijk geluid. De ernst en mate van hyperacusis verschilt per persoon. Hyperacusis komt voor bij alle leeftijden, is meestal chronisch en gaat vaak gepaard met tinnitus (oorsuizen) en gehoorverlies.

Lage tolerantiegrens
Iedereen heeft een geluidstolerantiegrens: geluid boven deze tolerantiegrens is pijnlijk. Bij mensen met hyperacusis is de bovengrens gezakt. Hierdoor kunnen ‘normale’ geluiden onverdraaglijk zijn. De volumeknop van omgevingsgeluiden staat voor iemand met hyperacusis permanent op een te hoge stand.

Wat is er aan de hand?
De oren van mensen met hyperacusis hebben een beperking in hun zogenaamd ‘dynamisch bereik’. Het dynamisch bereik is het vermogen van onze oren om zich snel aan te passen aan wisselende geluidssterkten. Snelle veranderingen in geluid kunnen door mensen die overgevoelig zijn voor geluid moeilijk worden verwerkt, waardoor de geluiden niet worden gedempt en pijnlijk luid, vervormd of scherp binnenkomen.

Heb je nu een beetje een idee van wat het is? En als gewone, dagelijkse geluiden al pijn doen, hoe denk je dan dat het zit met vuurwerk?

Zelf breng ik oud en nieuw binnen door, met oordopjes in. En zelfs dan is het geluid te hard. Het liefst zou ik in een geluidsdichte kamer zitten en daar blijven tot dat het voorbij is.

Zie dit niet als een brief die het verbied om vuurwerk af te steken. Absoluut niet, ga lekker verder met vuurwerk afsteken, ook al is het illegaal/te vroeg afgestoken.

Maar ik hoop toch dat er eens aan gedacht word. Je kan wel denken “maar er is toch niemand in mijn buurt die hyperacusis heeft”, maar 3% van de Nederlandse bevolking heeft het. Dat zijn dus ongeveer 500.000 mensen. Waarschijnlijk dus ook wel een bij jou in de buurt. Dus houdt je alsjeblieft aan de regels, zodat voor iedereen die er last van heeft het lijden zo kort mogelijk is.

Eh, wat wil je hier nu mee bereiken?

voor meer informatie, kijk op Wat is hyperacusis? - Stichting Hoormij
docu over hyperacusis http://www.stichtinghoormij.nl/Pages/nl-NL/Hyperacusis/documentaire-hyperacusis

Ik vind dit eigenlijk wel een goed topic!
Niet alleen voor jouw onderwerp, maar bijvoorbeeld ook wat algemener: mensen die bang zijn, of die hun hond niet rustig uit kunnen laten…

Hoewel ik trouwens denk dat de GS meiden niet per se de doelgroep zijn die vervroegd vuurwerk afsteken, haha!

Ik stoor me vooral aan die psychopatische kutjeugd die dieren mishandelen met vuurwerk. En vooral die nietszeggende bommetjes die alleen maar vervelend zijn).

Je kunt niet voor een heel land vuurwerk verbieden omdat een minimale hoeveelheid van de bevolking hyperacuris heeft. Niet om die reden. Want dan kunnen we nog wel een hele hoop dingen verbieden omdat een klein aantal mensen ergens last van heeft.

Ik wil vuurwerk afknallen en zal het doen ook

Gelijk heb je. Ik heb dan wel een andere vorm van oorpijn, maar ik weet hoe ondraaglijk dit geluid kan zijn. En al helemaal als je weet (en iedereen) dat vuurwerk pas na 12 uur op oudjaarsdag afgestoken mag worden. Ik snap je frustratie helemaal.
Ik vind vuurwerk prima, maar houd je dan ook aan de regels. Blijkbaar kunnen een aantal mensen dat niet.
En niet alleen om dat, maar ook hoe sommige mensen met vuurwerk omgaat kan gewoon niet.
Ik hoop ooit dat vuurwerk per gemeente (of wat dan ook) afgestoken wordt op 1 plaats en door experts. Dit zal waarschijnlijk nooit gebeuren, maar dat zou wel een hoop last schelen. Daarnaast is het meestal ook veel mooier om te zien.
Ik maak mij er eigenlijk niet druk meer om, maar ik snap wat je bedoelt.

Ok, cool story bro.

Het is één dag per jaar, deal with it. En als iemand z’n hand eraf knalt, eigen schuld.

Illegaal vuurwerk is niet voor niet al illegaal, net als dat te vroeg afsteken van vuurwerk ook niet mag. Die paar uur per jaar dat het wel mag vind ik een beetje raar om te gaan lopen verbieden of af te nemen voor een heel klein deel van de bevolking. Zo zou je alles kunnen gaan verbieden, want iedereen heeft wel last van iets.

Maar tja, ik erger mij wel dood aan die veel te harde knallen waarvan je ramen trillen en al het illegale vuurwerk en mensen die er bommen van lopen te maken. Levensgevaarlijk. Zo verpesten ze het uiteindelijk voor zichzelf, want het zou mij niet verbazen als binnen een paar jaar er geen vuurwerk meer de lucht in mag.

Wees blij dat het maar 1 x per jaar is en niet vaker, vind dit eigenlijk een beetje zeurderig overkomen als ik eerlijk ben. Heel vervelend voor je maar je kunt alleen zelf er het beste van maken.

ik zeg ook niet dat het dus overal verboden moet worden. ik vind alleen dat mensen er rekening mee moeten houden dat er niet voor niets regels zijn en daar probeer ik iedereen op te attenderen. en inderdaad, zoals al gezegd werd, je hebt ook mensen met huisdieren enzovoort

Ja chick, het is nog steeds maar één dag per jaar.

Dan zullen die mensen nu hun vuurwerk de lucht in knallen met het idee dat jij er last van hebt. Dat gaat ze echt nergens van weerhouden.

Ik vind het wel een goed topic. Niet alleen voor mensen die zoiets hebben zoals jij, maar ook voor huisdierem, kleine kinderen, mensen die bang zijn, en eigenlijk iedereen die over straat loopt.

Ik ben als de dood voor vuurwerk. Van mij mag iedereen het lekker afsteken, maar sommigen zijn zo lomp. Gister stapte ik nog bijna op een weetikveelwat, gewoon omdat er een auto voor stond en ik hem niet kon zien. En wat nou als ik het niet was, maar een kat die gewoon lekker buiten loopt en vervolgens een pootje mist of weet ik veel wat? Let op zijn minst op, kijk naar de mensen om je heen en kijk of er ook geen dieren aankomen.

Toen ik kleiner was, ongeveer 9 jaar, gooide iemand vuurwerk naar me. Geen flauw idee wat het was, het knalde alleen behoorlijk hard. Vlak voor mijn gezicht. Laag troep in mijn mond en ogen. Dat brandt als de $|¥^’&/€!!!. En dat is nog maar een klein ongeluk, moet je eens voorstellen hoe een groot ongeluk voelt :wink:.

Waarschijnlijk trekt niemand zich hier wat van aan, maar ik hoop het wel.

Van mij mag vuurwerk verboden worden ja. Niet omdat mensen oorpijn hebben maar omdat een deel mensen het nog steeds nodig vindt om mensen en dieren ermee te verwonden.

Dit ja. Zal mij verrotten dat je je eigen hand eraf knalt, maar alle dieren die elk jaar weer de lul zijn, plus de mensen (las laatst ook weer over een jochie van 13 die een tolletje in zijn capuchon had gekregen). Dat is gewoon walgelijk. Mijn hond is gelukkig niet bang maar de hond van mijn vader en zijn vrouw ligt in deze dagen alleen maar boven tussen het bed en de muur omdat hij zo vreselijk bang is.

Was het maar zo’n feest, hè? Het is helemaal niet één dag, het is al dagen (of weken, hier in ieder geval) bezig en het is ook nog eens zo dat mensen het nog steeds erg nodig vinden om andere mensen of dieren er mee lastig te vallen, want dat is zooooo stoer. Hier is laatst ook weer een kat ernstig verwond omdat er tuig is dat dat als vermaak ziet.
Dus dit soort reacties zijn raar, je kan hier niet even ‘mee dealen’. :’)

Ik erger me echt dood aan vuurwerk. Al die rotzooi wordt al sinds het begin van de maand afgeknalt en hierdoor is mijn hond hartstikke bang en kunnen wij haar gewoon niet alleen laten. Is het nou echt zo moeilijk om gewoon te wachten tot oud- en nieuw? Voor sommigen blijkbaar wel. Dan niet te vergeten de jeugd die het leuk vind om knallers in brievenbussen of in de buurt van auto’s te gooien. Seriously, waar is dit voor nodig? En dan ook nog de mensen die het leuk vinden om arme dieren of andere mensen er mee te bekogelen, vind je dit soms grappig? Want ik zie hier de lol niet van in. Val er anderen niet mee lastig, wacht gewoon tot oud- en nieuw met deze rotzooi en gedraag je. Maar blijkbaar is dit voor sommige mensen veel te moeilijk :hammer:

Dan vraag ik me echt af in wat voor buurt jullie wonen? Bij ons komt er op misschien een enkel rotje na echt geen vuurwerk langs voor kerstmis. Daarbij zijn de mensen echt niet zo roekeloos, komt er een hond aan dan stoppen ze wel, al helemaal als je het netjes vraagt. Die ene dag per jaar dat er even wat meer vuurwerk is vindt ik dan ook normaal en om het nou op 1 gezamenlijke plek af te steken is zo saai. Ik kan me nog zo goed het plezier van zo’n spinnend tolletje herinneren enzo :flushed: