Volwassen

Ik ben 14 jaar en ben nogal volwassen voor mijn leeftijd. Dat heeft te maken met verschillende dingen: ik was vaak in de buurt van oude mensen (had een goede band met mijn overleden oma), was vaak alleen en had een scheiding te verwerken. Dat gebeurde in 2008 en dat heeft me nog iets verantwoordelijker gemaakt. Opzich heb ik er niet zulke hele problemen mee want ik vind het vaak een compliment als vriendinnen bij mij komen voor advies maar zelf vind ik het moeilijk om zorgen op zij te zetten. Ik kan dan niet relaxt mijn bed instappen ipv de hele tijd liggen te piekeren. Het is gewoon lastig om mensen van mijn leeftijd te vinden met wie ik op een level zit. Ik haal ook nog eens goede cijfers dus in de klas waar ik afgelopen jaar in gezeten heb vonden ze me een stuud, terwijl ik dat helemaal niet ben. Ik heb nu wel een meisje ontmoet met wie ik het goed kan vinden en zij is zelfs nog iets volwassener als ik. Iemand die ook hetzelfde heeft?

Ik merk soms wel dat ik wat verder ben in sommige dingen dan mijn vriendinnen, maar ik doe gewoon net zoals zij. Ik pas me gewoon een beetje aan.

Klinkt wel bekend, met sommige dingen ben ik heel volwassen. Iemand vinden die dan dezelfde interesses heeft is best lastig.

Is het misschien een idee om op een sportvereniging te gaan/een andere manier om mensen buiten je leerjaar te leren kennen die dus misschien ouder zijn?

Mwah, in mijn vorige klas wat is wel het meest volwassen. Maar daar lag het niveau ook wel ontzettend laag…

Ja ik herken je echt heel goed, ik heb ook een goede band met veel oudere mensen (van 30 tot 90 jaar) en ik ben ook wel wat volwassener maar soms verbloem ik het een beetje om niet “saai” te lijken. (: als je wilt praten mag je me noten, dan krijg je m’n MSN.

Heel herkenbaar. Het is goed om iemand te hebben waarmee je kunt praten maar ik heb gemerkt dat ik er het meeste aan had om mezelf toch te leren om dingen van me af te kunnen zetten. Als je een persoon bent waar mensen bij komen voor advies ben je misschien een persoon die daar zelf niet (snel) om vraagt? Het hielp mij heel erg om letterlijk mijn hoofd leeg te schrijven of leeg te typen (gaat wat sneller dan schrijven haha).

heey, thanks voor aanbod. Ik ben zelf altijd een beetje huiverig met msnadressen enzo uitwisselen op het internet, (niet dat ik denk dat je een of andere gek bent ofzo). Maar ik vind het echt heel lief van je en ik zal er zeker ook naar vragen als ik het ff niet meer weet :wink:. Ik laat het je wel weten ok?

Bijna iedereen van 14 heeft dit, want ongeveer iedere puber vindt zichzelf heel volwassen voor zijn leeftijd :’)

Ik herken mezelf er wel in, toen ik 14 was was ik ook wat volwassener voor m’n leeftijd maar dat komt door bepaalde gebeurtenissen in m’n leven waardoor ik 'n andere kijk op dingen heb gekregen (:

herken het!
heb ook een scheiding moeten verwerken, en ik dénk dat dat wel een beetje helpt
verder best veel shit meegemaakt tot nu toe
ik denk dat die dingen je wel helpen volwassen worden, je gaat dan verstandiger met dingen om

in de klas ga ik meestal met de verstandige jongens om
en zo heb ik vrienden die ook wel een beetje verstandiger zijn

Ik heb twee groepen overgeslagen en ben nu 15 en ga naar 6 gymnasium. Daardoor ben ik ook wel meer volwassen dan andere kinderen van mijn leeftijd… Mijn zusje heeft één groep overgeslagen en zit nu in het jaar waarin ik eigenlijk hoor, en ik zou echt niet met haar vriendinnen of klasgenoten op kunnen schieten. Ik heb wel het ‘geluk’ dat ik in een klas zit met mensen die 1/2 jaar ouder zijn dan ik en dus wel op hetzelfde niveau zitten als ik, zeg maar.
Maar goed… Ik weet niet echt wat je kunt doen, ofzo. Over een paar jaar maakt leeftijd sowieso veel minder uit, op het vervolgonderwijs zitten er ook allerlei leeftijden bij elkaar… Dus nu is het natuurlijk wel vervelend, maar het wordt vanzelf wel minder denk ik.:wink:

Dit. Juist omdat je denkt dat je volwassen bent voor je leeftijd kan ik zien dat je dit niet bent. Er zijn zoveel dingen die je nog niet weet. Mss heb je het een en ander verwerken gehad of ben je om wat voor een reden wat serieuzer dan andere tieners, volwassen zijn word je pas als je met echt belangrijke dingen bezig bent en je belangrijke keuzes moet maken. Dit doe je in je pubertijd, dus ik zou zeggen dat je volwassen aan het worden bent. Maar die eindstreep heb je nog lang niet bereikt, het is maar de vraag of die eindstreep wel bestaat.

Ja ik herken dit wel, ik ben ook 14. Ik heb geen heftige dingen meegemaakt, dus in dat opzicht kan ik niet met je meeleven. Maar ik voel me altijd te volwassen voor van die feestjes waar iedereen hun eerste zoen heeft met een of andere marrokaan en dan heel trots is, en ook zóó trots is als ze iets gedronken hebben, en roken helemaal stoer vinden. Of zoveel mogelijk vrienden op hyves te hebben. Aargh daar kan ik echt niet tegen! Maar okee, ik hoop voor je dat je het van je af kunt zetten door het op te schrijven of zo, en ik denk dat het vanzelf wel beter wordt met de tijd. Succes!

Klopt helemaal.

Trouwens, op welke manier vind je jezelf volwassener? Zegmaar met welke dingen.

Ik denk ook altijd dat ik volwassen ben voor mijn leeftijd.
Maar dan bijv. 1 jaar later realiseer ik me ‘dat ik nog maar een kind was’.

Dat heb ik altijd gehad. Nu ben ik 16 en denk ik dat ook volwassen ben enzo, maar ik weet zeker dat ik over een jaar denk: wooow wat was ik nog naief en kinderlijk. etc

Haha, zo waar! Nu ben ik 18 en tsjonge, wat voel ik mij jong in mijn klas waar de meesten 21+ zijn…
Ik voel mij eerlijk gezegd lang niet zo volwassen en wijs, hoewel ik dat vroeger dacht te zijn…

Ik. :blush:
Behalve dat slim zijn.
Ik bedoel, ik vind mezelf niet echt méér volwassen dan de rest van m’n leeftijdgenootjes maar als ze om ‘droge’ dingen lachen zoals mopjes van; Waarom kan Henk geen auto rijden? Henk is een steen. *HAHAHAHAHA* NOT FUNNY. *gaap* Maar ja, het kan aan mezelf liggen…