Hee,
Ik zit nu in 4VWO, en het gaat qua cijfers redelijk goed (allemaal rond de 6-7, met geen of nauwelijks onvoldoendes), maar ik wil niet meer verder op de manier waarop ik nu naar school ga. Ik heb eerlijk gezegd een beetje het gevoel dat ik mn tijd een beetje verspil, en er is nauwelijks persoonlijke aandacht op mijn school. Ik kan het niet zo goed uitleggen, maar ik ben nu heel erg gericht op mn toekomst en de enige reden waarom ik naar school ga is momenteel om mijn diploma te halen en aan genomen te worden op kunstacademie. De meeste klasgenoten zijn voornamelijk bezig met lessen te verstoren en daardoor zijn leraren de hele les bezig met orde houden ipv daadwerkelijk les te geven. Ik heb best veel vriendinnen op school, begrijp me niet verkeerd, niet dat ik een of andere freak ben die alleen maar met leren bezig is, verre van dat, maar school op deze manier is niks voor mij. Volwassenonderwijs spreekt me heel erg aan. Ik zou dan volgend jaar mijn HAVO-diploma gaan halen op het mondriaan, en tegelijkertijd een oriëntatiejaar of een voortraject doen op de kunstacademie. Heeft er iemand ervaring met volwassenonderwijs? Of hebben jullie misschien tips?
xx
Volgens mij is dat een dikke rotzooi dat volwassenen onderwijs.
Ik heb er geen tips voor, of ervaring o.i.d. Maar zoals je nu klinkt ben je wel erg zeker van je zaak, en zoals ik het uit je verhaal opmaak is het denk ik wel een goede beslissing als je dat zou gaan doen .
Even uit nieuwsgierigheid, waar ga/wil je je vooropleiding/oriëntatie cursus doen?
Dat weet ik nog niet helemaal zeker, waarschijnlijk KABK
Ik zou sowieso je VWO afmaken, dat is in je toekomst heel wat waard.
Volgens mij kun je bij volwassenenonderwijs ook vwo5&6 in één jaar doen, als je dat aankunt is dat misschien een optie.
Verder ben ik niet echt voor het volwassenenonderwijs, het lijkt me een stuk beter als je gewoon het reguliere programma volgt. Is er geen andere klas/school die je aanspreekt misschien? Je toekomst komt er gewoon aan en voor je het weet is het zover. Ik ken het gevoel dat je je eindexamen zo snel mogelijk achter de rug wilt hebben, maar ik denk toch dat je je er op de ‘normale manier’ doorheen moet slepen.
Vooropleidingen kun je altijd doen naast je middelbare school. Dus waarom zou je geen 2-jarig voortraject doen, tijdens je V5-V6jaren? Ik denk echt dat je daar heel wat meer aan hebt dan maar via HAVO zo snel mogelijk weg te zijn.
Ze wil naar de kunstacadamie, en daar is een goed portfolio meer waard dan een diploma.
En dan heb je aan een havo diploma genoeg.
Ik doe het volwassenonderwijs (4 en 5 Havo in 1 jaar) en als je meer persoonlijke aandacht wilt, dan kan ik je nu alvast vertellen dat je dat daar echt niet gaat vinden =P Je komt gewoon opdagen voor de les (of niet, maakt ze verder niet zoveel uit), je doet gewoon mee en 1 keer in de zoveel tijd heb je een tentamenweek en als je uiteindelijk je centraal examen haalt ben je klaar. Het is net een normale middelbare school, alleen alles gaat veel en veel sneller (qua lesstof) en je bent zelf verantwoordelijk voor je huiswerk e.d., er is niemand die je controleert ofzo. Ik vind het allemaal wel prima, maar goed, andere houden daar niet van.
Is een vrije school dan geen optie? Daar kun je je VWO rustig afmaken en op zo’n school is er heel veel persoonlijke aandacht en is natuurlijk super voor je creatieve geest, je krijgt er veel creatieve vakken en daar word ook echt veel aandacht aan besteed. Zo volg je toch gewoon een middelbareschoolopleiding met leeftijdsgenoten maar heb je meer persoonlijke aandacht en rustigere mensen?
Ben je voor volwassen onderwijs niet veel te jong?
Zoiezo zou ik gewoon op je eigen school je VWO afmaken. Waarom zou je de HAVO gaan doen, als het VWO je gemakkelijk afgaat? En inderdaad, met volwassen onderwijs wordt je gewoon heel vrij gelaten en heb je bijna geen uren. Het is natuurlijk aan jou, wat je het fijnste vindt. Succes met je beslissing.
Twee jaar nog maar, ik zou het gewoon volhouden! Je vergooit serieus je toekomst als je nu stopt. Weet je hoe slecht het op je CV staat als ze zien dat je je normale middelbare school niet afmaakt?
Daar hoorde ik laatst trouwens ook over Schijn ook erg goed te werken. Is dat niet particulier trouwens?
Als jij denkt dat er op het volwassenonderwijs geen mensen zijn die de les lekker komen verstoren heb je het echt mis, hoor. Ik vind het er echt verschrikkelijk, een stuk rotter dan een gewone middelbare school.
Dus ik zou het niet doen.
Nee ik wil sowiezo niet naar een vrije school, dat past niet echt bij me. Ik zit nu op een dalton school, en die beweert dat zelfstandig werken en vrijheid ‘in gebondenheid’ (?) een belangrijk onderdeel zijn blabla. Eerlijk gezegd merk ik er niet echt veel van.
Ik ben het helemaal met je eens! Bij ons is het veel gezelligheid (geouwehoer dus) en weinig serieus werken op de VAVO…
Als je de mogelijkheid hebt, zou ik het op een gewone VO-school doen!
Hoe oud moet je zijn voor dat volwassenenonderwijs?
ik ben nu net 15 en ik doe 4havo maar door een of andere rekentoets zijn allerlei dingen veranderd, in totaal 3 kansen. haal je m nooit? pech je mag geen examen doen.
ik heb m nu al 2x niet gehaald en ik kan het nooit terugzien dus snap nooit wat ik fout doe. als t zo doorgaat haal ik de examens dus niet , hoe hoog mn cijfers ook zijn, allemaal door die rekentoets. ook omdat ik het helemaal niet naar mn zin heb op school door de manier waarop alles gaat enzo wil ik hier geen extra jaar blijven , ik hou het niet vol allemaal . niet dat het te moeilijk is, ik sta voor alles goed dus. maar mn motivatie is echt op nu.
sorry dat ik dit in je topic zet haha maar t gaat een beetje over het zelfde dus!
Ik doe volwassenonderwijs MBO administratief medw. / ga boekhouding doen.
Ik vind het helemaal niet zo prettig eigenlijk nu ik erover nadenk, ofja beter dan in een lokaal zitten je stil houden en hele tijd werken en les krijgen.
Bij ons gaat het zo: je besteld je boeken, je gaat werken leraar zit voor in de klas als je vraag hebt vraag je en zo niet heb je pech.
Je moet er eigenlijk 18 voor zijn maar mijn punten waren goed dus ik mocht kiezen. Ik ben nu 17 en doe dus helemaal niks voor school zit meer thuis dan wat anders. Nouja geen problemen mee natuurlijk mijn ouders zeggen er ook niks over omdat ze weten hoe ik over mijn school denk dus gaan ze me ook niet dwingen.
Volwassenen onderwijs is zwaar kut kut kut.
Ik spreek uit ervaring.
Het is echt zonde als je nu stopt! In de 3e en 4e had ik ook zulke ideeën over school, maar daar moet je echt niet aan toegeven. Volwassen onderwijs is kut, dus aub, maak het gewoon af!
Bovendien is de persoonlijke aandacht op het volwassen onderwijs (en HBO enz.) veeeeeel minder dan op de middelbare.
Mn zus doet het.
Maar ik heb er geen ervaring mee :]