Soms vallen bepaalde dingen me op, zo ook hier op Girlscene. Ik zie zojuist dit topic: Eyeliner bij jongens? Ik zie hier dat naast de “moeten ze zelf weten” reacties aardig wat mensen reageren met “Nee, dat kan ECHT niet” en “Make-up is alleen voor meisjes”. Maar, even eerlijk, wie zijn wij om dat te bepalen? Of, beter, wie is de maatschappij om dat te bepalen? Wij reageren op deze manier omdat het ‘normaal’ gesproken een meidending is om make-up te dragen.
Maar als een jongen dat nou ook zou willen maar zich onderdrukt voelt, omdat anderen het stom vinden of abnormaal? Da’s toch gewoon te naar voor woorden? Ik vraag me af of jullie daarbij stilstaan.
Zo is het ook met andere dingen. Alleen al in het “is dit leuk” topic of gerelateerde dingen, zoals het topic over over-the-knee kousen, met vervolgens de vraag “of dat wel kan”. Natuurlijk kan dat. Trek ze aan, tada.
Ik snap dat mensen reageren vanuit hun eigen referentiekader, en er wordt natuurlijk een vraag gesteld, “wat vind jij?”, en dan kun je antwoorden met: “voor mij is het niets”. Maar het gaat soms verder dan alleen vanuit je eigen beleving een mening geven. Ik vind reacties soms erg veel neigen naar iemand een bepaalde norm opleggen.
Dus, hierbij, wat vind jij van dit soort reacties? Of herken je jezelf erin? Sta je erbij stil?