Voetnoten

Voor een onderzoeksvak op de universiteit moet ik een verslag maken, wat ik nu af heb. Ik hoor nu net dat wij blijkbaar de voetnoten ook mee moeten tellen bij het totaal aantal woorden, waardoor ik nu ongeveer 400 woorden te veel heb (op een verslag van 4400 woorden). Ik vind het echter nog al apart dat we de voetnoten mee moeten laten tellen, aangezien de voetnoten verder niks toevoegen aan de inhoud van het verslag. Ik ben bang dat als ik die 400 woorden verwijder dat ten koste gaat van de inhoud en de volledigheid van het verslag. Bovendien ben ik nu geneigd noten te verwijderen, maar dat lijkt me al helemaal niet de bedoeling, ivm plagiaat etc. (niet dat alle op de regel na kan worden gechecked, maar het gaat gewoon tegen mijn principes in.)

Ik vroeg me af of het meetellen van het notenapparaat de normale gang van zaken is, of dat onze universiteit/studie/werkgroep gewoon hele rare regels hanteert. (ik hoor nu namelijk van een andere werkgroep dat zij het notenapparaat niet hoeven mee te tellen.)

Ik heb nog nooit gehoord van voetnoten meetellen in het woordenaantal.

Ja, ik ook niet. Ik moet ook een verslag indienen van rond de ±3500 woorden, maar voetnoten of referenties e.d. tellen niet mee met m’n woorden…

ja zie je. Ik vind het zo raar en ben er eigenlijk ook echt een beetje boos over. Misschien moet ik even een mailtje sturen naar eh… ja geen idee eigenlijk haha, maar iemand die daar misschien iets aan kan doen. Voordat ik alles verwijder.

Anders je verslag even in z’n geheel overgooien in een andere doc en dan bij eentje de voetnoten weghalen en bij de ander laten staan? Dan heb je twee versies voor het geval dat.

Ik vind het maar raar, zou er zeker nog even over navragen.

^ ja dat was ik inderdaad van plan. Ik hou 1 versie zoals ik hem nu heb (zonder voetnoten meetellen zit ik dan prima qua woorden) en in een versie haal ik gewoon 400 woorden weg. De vraag is alleen hoe :’)

Ja dat is alsnog best pittig veel, die 400 woorden. Is dat echt zo’n strenge eis, die 4000 woorden?

Het is 4000 woorden met een marge van 10%. Zonder voetnoten zit ik nu op 4300, wat dus prima is, met voetnoten op 4800…