Voel me soms gediscrimineerd als Nederlander.

Hoi meiden,

Mijn naam is Demi, ik ben bijna 21 jaar en werk sinds dit jaar voor mezelf als nanny bij een gezin met 2 kleine kindjes.

Zojuist was ik buiten aan het wandelen. Baby in de kinderwagen, dreumes lopend naast mij. We gaan vaak naar buiten, helemaal met dit heerlijke weer. Nu wilde wij oversteken en liep mijn dreumes blijkbaar in de weg op de stoep voor een fietser. Ik steek altijd over met hem aan mijn hand, dus was al bezig om zijn hand te pakken. Wij staken over en de enige buitenlander tussen de fietsers stak zijn middelvinger overdreven naar mij op. De rest van de fietsers fietste onbezorgd verder. De minachtige blik van de man bleef op mijn netvlies hangen. Met een brok in mijn keel liep ik verder.

Van de week zat ik voorin de bus achter de chauffeur. Dit zijn eenpersoons-stoelen. Ik moet altijd een lange rit dus heb gelukkig altijd wel een plekje. Naarmate de bus richting de stad rijd wordt hij steeds voller en moeten sommige mensen staan. Nu was het van de week zo dat een buitenlandse vrouw zich naast mij in de eenpersoons-stoel wilde proppen. Dit ging natuurlijk niet en ze werd boos op mij, schold in een andere taal op me. Ik ging de bus uit met een rotgevoel.

een tijdje terug zat ik in de tram. Zat lekker muziek te luisteren met oordopjes in toen ik ineens een buitenlands meisje tegen me zag praten. Ik dacht dat ze iets wilde vragen dus deed mijn ooordopjes uit. Ze was tegen mij op twee meter afstand aan het schelden. Ik moest met mijn blonde *ziekte*hoofd voor me kijken etc etc. Ik schrok me natuurlijk helemaal kapot. Gelukkig gingen ze er twee haltes later uit.

Een paar maanden geleden ging ik snachts met de nachtbus naar huis vanaf een vriendin. Oke, ik weet dat het nooit verstandig is om snachts alleen te reizen… maar voor deze ene keer, okee. Ik stond bij de halte te wachten en er kwamen twee buitenlandse mannen naar me toe en begonnen tegen me te praten, oftewel vervelen. Ik zei niks en deed of ik pools was. Zo van ik versta jullie toch niet. Ik was doodsbang dat ze me zouden beroven, gelukkig kwam de bus net toen ze agressief werden
. Gered!

En tot heden wordt ik nog steeds regelmatig lastiggevallen door buitenlandse jongens/mannen. En ik probeer met dit topic echt geen haat te zaaien. Integendeel! Ik ben juist altijd een persoon geweest die racisme en degelijke haat, je kan niet iedereen over een kam scheren en er zijn ook goede allochtonen/buitenlanders die wel een bijdrage leveren aan de samenleving! Zo heb ik altijd gedacht, maar ik merk aan mezelf dat dit (on)bewust langzaam aan het veranderen is. Ik zie namelijk alleen de slechte kanten van die bepaalde mensen en nooit eens een goede kant. En ja dan kunnen we er omheen draaien, maar dan heb ik het over Marokkanen en Turken.

Ik heb op de middelbare school zelfs allochtone vrienden gehad waar ik wel de goede kanten van heb gezien. En ik wil ook niet zeggen dat ik nu aan het discrimineren ben want zo wil ik niet zijn. Ik merk kortom alleen wel dat ik er moeite mee begin te krijgen omdat ik zelf nooit wat fout doe maar wel altijd wordt lastiggevallen! Ik discrimineer nooit allochtonen of wat dan ook, maar op de een of andere manier moeten zij mij wel altijd hebben. En dat zorgt ervoor dat ik straks wel ga discrimineren…

ik kleed me netjes, presenteer mij netjes en heb een open houding. Soms vraag ik mij af wat hun probleem is… zijn er meer meiden die zich in mijn verhaal kunnen vinden? Hoef geen meningen te hebben ofzo, maar vooral even over dit onderwerp praten zal mij goed doen.

Je moet onthouden dat elke cultuur zo zijn rotte appels heeft. Ik heb inderdaad ook een aantal keer meegemaakt dat een ‘‘buitenlander’’ extreem naar op mij reageerde, en mij uitschold voor vieze blanke. Maar zo zijn er ook genoeg blanke mensen die naar reageren. Ondanks deze negatieve ervaringen moet je de mensen niet over één kam gaan scheren. Zoals je zelf ook hebt ervaren zijn er ook genoeg lieve en leuke mensen,

Maar ik kan me er absoluut wel in vinden hoor. Zo zijn er bij ons voor de supermarkt ook standaard een groepje buitenlandse jongeren die onwijs veel overlast bezorgen en je naroepen. Ja, als ik dan een keer iemand tegenkom die op deze types lijkt, heb ik ook meteen een negatief oordeel klaarliggen. Maar dat is niet omdat ze buitenlands zijn, maar om hoe deze jongeren zich gedragen. Waren ze blank geweest had ik me er net zo goed aan geërgerd.

Je hebt het nu wel over ‘buitenlanders’ maar dat zijn waarschijnlijk ook gewoon mensen met de Nederlandse nationaliteit.
Inderdaad zoals MrRoseDaley zegt zijn er altijd rotte appels. Ik maak mij zelf dan ook niet druk en besteed geen aandacht aan mensen die zich in mij ogen niet beschaafd gedragen.

Ja maar het valt mij op dat deze mensen, die zo vervelend doen… vaak nog het hardst roepen dat ze gediscrimineerd worden als ze erop aangesproken worden. Zij voelen zich dan heel zielig etc. Ik heb tegenwoordig meer het gevoel dat zij Nederlanders meer discrimineren dan andersom! En ik voel me dan ook gelijk weer schuldig tegenover de goede mensen. En idd ik weet niet zo goed hoe ik deze mensen anders moet noemen, vind op het woord “allochtonen” ook weer zo’n lelijke stempel staan.

Ik denk dat je er teveel bij na aan het denken bent.
Iedereen kan zijn/haar dag wel 's niet hebben waardoor hij/zij boos reageert of gewoon een agressief persoon zijn in het verkeer. Heeft op zich niet veel te maken met waar je vandaan komt toch? Jij hebt misschien nu net de “pech” dat het steeds allochtonen waren die zo reageerden. Maar ik heb alleen nog maar meegemaakt dat blanken agressief reageerden in het verkeer.
Wat hierboven al gezegd werd; in elke cultuur zitten wel rotte appels.
En btw wanneer er iemand voor mijn fiets opeens loopt en ik heb een slechte dag, kan ik ook best chagrijnig reageren.

Ja maar dat is dus het dingetje. wij liepen niet voor zijn fiets, hij fietste op de stoep. Vandaar mijn irritatiepunt.q

De mensen die jou dit aandeden waren slecht opgevoed of slecht van karakter. Ik heb al die dingen ook al meegemaakt met blanke mensen, hoor.

dit vind ik wel heel erg gegeneraliseerd. Je kent die mensen niet eens, je weet niet hoe ze zich voor de rest in het dagelijks leven gedragen. En misschien hadden ze hun dag niet of wat dan ook. Ik denk inderdaad dat je moet stoppen met het zo erg te overdenken. Natuurlijk zijn er ook stomme mensen tussen. Maar probeer te stoppen met de tunnelvisie. Ik heb een tijdje ook gehad dat ik alle chinezsn dom vond door hoe ze werkten in practicum. En dat was ook fout van mij achteraf.
Ik begrijp je irritatie wel maar ik denk dqt je er te ver in door gaat.

van de mooie fruitschaal in de wereld met prachtige druiven, peren, bessen, aardbeien, manderijnen, sinaasappels, frambozen, ananassen, mango’s en bananen zit er altijd een rotte appel tussen

@evie

ik bedoelde niet die specifieke mensen, maar vooral de dingen die je ziet hoort om je heen. Als voorbeeldje dat er laatst twee buitenlandse meiden voor mij lopen en een nederlandse jongen uitlachen omdat hij iel is. Als dat omgekeerd zou zijn dan zou het eerder op discriminatie aankomen. Dat is nu ook zo’n ding in amerika wat al jaren bezig is etc.

En het is overigens ook niet dat ik zo aan het overdenken ben hoor, maar vooral dat het steeds opkomt door deze gebeurtenissen. Ik heb namelijk nooit last met Nederlanders dus het zal idd wel toeval zijn.

Ik vind hoe het nu klinkt dat je er best wel mee bezig bent. En zoals je nu die link maakt tussen mensen die lullige dingen zeggen en het nieuws en dingen die je hoort. Dat is precies hoe misverstanden ontstaan. En daarbij vind ik de voorbeeldjes die je noemt eigenlijk helemaal niet discriminatie. Met die meisjes is lullig ja maar beide kanten op geen discriminatie vind ik.

Het lijkt me wel belangrijk om het onderscheid te maken tussen discriminatie en negatieve ervaringen. Discriminatie is systematisch, dit is heel vervelend maar je marginaliseert echte discriminatie door deze vergelijking te maken.

@Evie

ja ik vind het nogal lastig te verwoorden etc. En ja misschien ben ik er in jullie ogen veel mee bezig, maar het is nou eenmaal een veel besproken onderwerp tegenwoordig. Maar heb niet het gevoel dat ik begrepen wordt kwa die vergelijking dus ik haak af voordat mensen zeggen dat ik discrimineer etc.

Ik begrijp je helemaal. Omdat ik als casseer werk heb ik ook regelmatig te maken met vervelende (en soms agressieve) buitenlanders. Hiermee wil ik echt niet discrimineren, want daar ben ik zelf ook tegen, maar het valt me echt op dat het bijna alleen buitenlanders zijn die zulk gedrag vertonen (en ja, ik heb het ook over Turken/Marokkanen), en geen Nederlanders. (Ik merk aan hun accent en uiterlijk dat ze buitenlands zijn.). Ook kijk ik op dinsdagavond vaak naar opsporing verzocht, en de daders voldoen altijd (ja echt altijd) aan een van deze signalementen:
-Donkere huidskleur
-Licht donkere huidskleur
-Buitenlands accent
-Turks accent
Dat zegt toch wel iets…
En nogmaals, ik wil echt niet discrimineren, dit is ook geen discriminatie, maar enkel een constatering.

Ik denk dat de TS het gevoel had (een gevoel heb je gewoon, kun je niks aan doen) dat zij misschien wel een willekeurig slachtoffer is, maar dat haar Nederlandse afkomst voor hen een reden was om dat gedrag te vertonen. Als in, dat ze dit niet snel bij iemand van dezelfde afkomst zouden doen.

Ik snap wat je bedoelt TS, heb het zelf ook weleens meegemaakt. Het is gewoon een gevoel dat ze jou een geschikt slachtoffer vinden omdat je Nederlands bent. Wanneer je ze dan aanspreekt op hun onbehoorlijke gedrag beschuldigen ze je meteen van discriminatie en racisme. Terwijl je hetzelfde zou doen bij autochtonen. Ik vind eigenlijk die reactie zelf behoorlijk discriminerend, er maar vanuit gaan dat Nederlanders altijd discrimineren.

Er zijn zeker ook genoeg Nederlandse criminelen. Maar toch vind ik het vreemd dat er op zo een programma van de NPO zoveel buitenlanders verschijnen, het is niet dat het programma dat expres doet…

Je zegt dat je niet discrimineert, maar door de conclusies die jij op dit topic trekt, doe je dat eerlijk gezegd wel. De meeste discriminatie gebeurt denk ik ook onbewust, dus daar ben je niet de enige in, maar als jij van “ik kom alleen maar allochtone mensen tegen die asociaal tegen mij doen” de conclusie trekt “dat moet wel iets betekenen???” dan ga je al een invulling maken voor een hele bevolkingsgroep en ja, dat is discriminatie.

Er is een fundamenteel probleem met allochtonen, ja, dat valt niet te ontkennen. Met maatschappijleer hebben we hier uitgebreid over gesproken, hoe dit de vicieuze cirkel is van mislukte integratie. Allochtonen voelen zich niet begrepen → vormen samen ‘groepen’ → zetten zich af tegen de bestaande cultuur waarin zij zich niet welkom voelen → veroorzaken problemen → mensen zeggen ‘zie je wel altijd die allochtonen’ → discriminatie → allochtonen voelen zich nog minder begrepen en zo gaat het cirkeltje door.
Zijn het statistisch gezien vaker allochtonen die crimineel of asociaal gedrag veroorzaken? Vast wel. Maar door ze dat te blijven verwijten, kom je nooit een steek verder omdat die cirkel maar door blijft gaan.

De laatste tijd kan je niks meer zeggen over een ander “ras” zonder te discrimineren. Ik vind dit te ver gaan, natuurlijk moet in de maatschappij iedereen gelijk zijn, en kan je niet te ver gaan met dingen zeggen over een andere groep mensen, maar je moet wel (tot een zekere limiet) je mening kunnen uiten, ook als die negatief is over iemand, dit moet niet zomaar worden bestempeld als discriminatie

Racisme bestaat langs twee kanten, en vooral in steden heb je dit vaak.

Soms gaan ze zich zo gedragen omdat ze denken dat wij racistisch over hen deken terwijl dat natuurlijk niet altijd het geval is, een kwestie van zelfverdediging.

Een van de redenen dat sommige mensen/jongeren met Marokkaanse/Turkse afkomst zich zo gedragen is dat ze het thuis misschien niet zo goed hadden, wanneer hun ouders naar hier gekomen zijn was/is het vaak hard werken om te overleven, ze wonen dan in arme en nare wijken, jongens worden dan als kind al veel verantwoordelijkheid gegeven en gaan dan foute vrienden maken of komen in een slecht milieu terecht waardoor ze zich gaan spiegelen aan slechte mensen.

Nog een rede dat ze zo doen tegen blanken is omdat hen altijd gezegd is geweest dat er veel racisten zijn, ze voelen zich gewoon niet veilig en onbegrepen omdat ze ook vaak door media en autoriteiten worden gediscrimineerd. Het is een soort wapen, zelfverdediging

Het bestaat dus langs twee kanten maar je moet je gewoon over heel het kleur/nationaliteit/afkomst gebeuren heen zetten. Ik zie het zo: ik beoordeel gewoon iemand op hoe ze zich gedragen/hun manier van omgaan met mensen. Met andere woorden: als er een donker kleurige man iemand lastig valt, ga ik gewoon denken: "goh wat een gemene man, want het doet er echt niet doe dat die een donkere huiskleur heeft, het veranderd helemaal niets aan de situatie.

Als je mensen als individuen gaat zien i.p.v. met labels, dan kom je al een heel eind. Dan heb je gewoon de mensen die goed zijn en de mensen die slecht zijn, met in beide groepen mensen van allerlei nationaliteiten.