Voel me rot - iemand tips?

Hallo meiden.

Ik zit in havo 4 en ik heb last van extreem uitstelgedrag. Hierdoor slaap ik 's nachts te weinig en heb ik weinig concentratie. Ook kom ik de laatste tijd regelmatig te laat, terwijl ik wel gewoon op tijd weg ga. Ik kom meestal 2 seconden na de bel het lokaal binnen en moet dan gelijk een briefje halen. Ik doe er steeds langer over om op school te komen, lijkt het. Maar nu heb ik een probleem. Omdat ik te laat was vandaag moet ik de volgende 2 dagen om 8 uur melden en er gaat een brief naar m’n ouders. Wat moet ik tegen m’n ouders zeggen? Want ik ben heel bang voor hun reactie. Ze worden best wel snel boos op me. Ja, misschien is het allemaal wel m’n eigen schuld, maar ik voel me er echt rot over. Ik wil wel m’n best doen enzo, maar op de een of andere manier stel ik het toch allemaal uit. En plannen lukt me gewoonweg niet. Heb van alles geprobeerd. Hoop dat iemand me kan helpen… :flushed:

Alvast bedankt voor het lezen van m’n verhaal.

Liefs
Cestchouette

Gewoon zeggen wat je hier ook zegt?

ik heb hier ook last van, het is een extreem vervelend probleem.

Je moet inderdaad gewoon eerlijk zeggen wat je hier ook zegt, misschien kunnen jullie samen dan tot een oplossing komen waardoor je uiteindelijk ook beter in je vel zult zitten.

heb je misschien last van ADD?

Vervelend! Ik zou er gewoon eerlijk over zijn tegenover je ouders. En je ouders misschien vast inlichten dat er een dergelijke brief over gaat komen. Dat je het moeilijk vindt om te plannen en dat je alles daardoor uitstelt en je niet weet hoe je dit kan verbeteren. Misschien zijn je ouders bereid je te helpen. Je te vragen naar maak- en leerwerk en je erop attenderen dat je maar eens moest gaan beginnen. Of samen een planning maken en proberen je eraan te houden. Je kan je ouders vragen om je te helpen herinneren en je op je planning te wijzen. Na een aantal weken kan je het misschien zelf.
Misschien handig om bepaalde tijden aan te houden waarin je je huiswerk maakt en je daarna lekker op girlscene kunt en andere dingen kunt doen. Bijvoorbeeld een uur/anderhalf na het eten of als je uit school komt. Dan kun je huiswerk maken van de volgende dag, wat je die dag gekregen hebt of vast vooruit werken. Het huiswerk van een ander vak van een paar dagen later vast maken etc.
Ik hoop dat het snel beter gaat! Ik kwam ook vaak te laat op mijn oude bijbaantje. Ik had het gewoon totaal niet meer naar mijn zin en ik ergerde me dood aan hun omgangsregels. Met name wanneer je werkt, roosterwijzingen die niet doorgebeld worden of niet overleggen wanneer je in eens van 5 tot 8 moet werken in plaats van 1 tot 5. Ik werkte 1 dag in de week, en 2 uur eraf betekende nog minder salaris… Ik was niet blij! Maar goed, nu beter baantje. Maar ik kwam dus ook vaak te laat, vaak maar een minuut of 5 of ik kwam binnen op het moment dat ik eigenlijk al bij de kassa had moeten zijn, dan moest ik nog m’n jas wegbrengen en inklokken. Werd er wel eens op aangsproken, maar kwam eigenlijk structureel te laat. En kreeg het ook niet voor elkaar me ertoe te zetten 5 min. eerder van huis te gaan. Lekker uitstellen…

Zou best kunnen. Mijn broertje heeft het en ik herken mezelf soms wel in hem. Misschien laat ik me wel een keer testen.

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik het maar gewoon ga zeggen. Ik heb me hiervoor ook wel eens moeten melden en dan had ik meestal een slap smoesje. Uiteindelijk trapten m’n ouders daar niet in en waren ze boos. Niet per se omdat ik het niet gezegd had, maar omdat ik me moest melden. Ik snap dat ze boos op me zijn, want het is tenslotte m’n eigen schuld. Maar ik zet ook wel m’n wekker/mobiel, maar ik ben een extreem vaste slaper, en zelfs als m’n wekker al 4 keer af is gegaan word ik er soms niet wakker van. Ik zet m’n wekker ook eerder dan dat ik eruit moet, zodat ik langzaam kan wakker worden, maar dat werkt niet omdat ik er toch wel doorheen slaap. :flushed:

Daar heb ik ook last van… Mijn wekker gaat al om 5:50 als ik er pas om 6:30 uit hoef. En dan kan ik nog zeker een kwartier rekken. Heb ook 3 wekkers achter elkaar staan, de eerste gaat om 5:50, de volgende 6:15 en voor het geval ik op het verkeerde knopje druk en hij helemaal niet meer gaat ook nog 1 om 6:30… De eerste wekker hoor ik vaak niet eens en merk pas op dat ie gaat als het ongeveer 6:20 of zo is… Je kunt een bom naast me laten ontploffen, ik slaap rustig door…
Dan sta ik tussen 6:30 en 6:45 uiteindelijk op en hoef ik ook pas tussen 7:30 en 7:45 weg, dus heb ik nog alle tijd. Alleen niet om te eten. Maar ik kan atijd pas eten als ik buiten ben geweest, dus eet ik een boterham als ik aankom op m’n werk… Eerder krijg ik het echt niet door m’n keel, maar dan heb ik toch nog een ontbijtje achter m’n kiezen.
Opstaan is altijd al drama geweest. En arm vriendje wordt ook iedere ochtend wakker van m’n wekker. Als ik een ander deuntje voor m’n wekker kies dan normaal, wordt ik al helemaal niet wakker hahaha.

Heb het tegen m’n ma verteld. Ze was boos natuurlijk, maar ben nu wel opgelucht. Misschien moet ik 'n betere wekker kopen om eerder wakker te worden :wink: En eerder gaan slapen natuurlijk. Maar das moeilijk i.v.m m’n musicaddiction. Heb echt moeite met het uitzetten van m’n muziek, waardoor ik soms wel 2 uur doorga :flushed:

Kan je moeder niet tegelijkertijd met je opstaan en je roepen ?

Dat deed ze ook, maar nu vindt ze het m’n eigen verantwoordelijkheid om op tijd op te staan.

Om op te staan kun je ook proberen om niet te plassen voordat je uit bed gaat zodat je de volgende morgen heel erg nodig moet plassen, of om je wekker te zetten aan de andere kant van de kamer, dan moet je er wel uit ! (:

Ik vind niet echt een top idee om meteen ADD als suggestie op te roepen, een typisch puberprobleem - luiheid, te weinig motivatie - is niet per se gelijk een aandoening.

Ik heb het overleefd. En k zet voortaan minstens 3 wekkers ipv 1 :wink:

Mee eens. Maar mocht je het wel echt hebben dan natuurlijk alle respect daarvoor, maar zie het niet als excuus.
Net als met dyslecten bijvoorbeeld. Alle respect voor mensen met dyslexie, maar ik kan er echt niet tegen als mensen altijd maar hun fouten afschuiven op hun dyslexie. De wereld is keihard en je baas houd echt geen rekening met alle spelfouten die jij maakt omdat je toevallig dyslexie hebt.
Net als dat ook jij later bijvoorbeeld een deadline moet halen ondanks je (eventuele) ADD.
Het is dus goed om je te laten testen, maar zie het niet als een ‘oplossing’ als straks wordt castgesteld dat je ook echt ADD hebt. Zie het eerder als een reden om er nog meer echt iets aan te gaan doen. Zoek eventueel hulp.
En stel dat je geen ADD hebt: zoek sowieso hulp als het je zelf niet lukt!

Zeg gewoon tegen je ouders dat die brief gaat komen omdat je een paar keer echt net te laat in het lokaal kwam, beter horen ze het van jou dan van school.
Als je problemen hebt met wat dan ook, zoek dan tijdig hulp. Wacht niet tot het laatste moment.

Bedankt voor jullie tips. :grinning:

Leg het ze eerlijk uit. Vertel ze wat je hier ook gepost hebt, en vraag ze om hulp? Misschien kunnen zij jou ook helpen met dingen zoals plannen, zodat je een ‘stok achter de deur’ hebt om je best te doen. Ga je volgend jaar zeker nodig hebben als je examen doet.
Het is vooral belangrijk dat je eerlijk bent denk ik! Vertel ze dat die brief eraan, zodat ze voorbereid zijn. Ik weet bijna zeker dat ze je eerlijkheid in ieder geval zullen waarderen.

Oke, lang geleden dat ik dit topic aanmaakte, maar ik kan inmiddels vertellen dat het de laatste tijd steeds beter gaat. I just wanted to let you know. :flushed: