Voedselallergieën - meer mensen?

• Weg ivm herkenning -

O yes mijn topic

Ik heb een lactose intolerantie, dus minder heftig dan jouw koemelk allergie.
Daarnaast ben ik allergisch voor appels en sinds kort ook voor grapefruit.

Appel is bij mij een groot probleem omdat het in erg veel dingen zit en ik bij de kleinste hoeveelheden al een allergische reactie krijg waarbij mn hoofd en keel opzwelt. Ik mag hierdoor bijna geen enkel fruitsapje/fris/siroop want in merken als dubbelfris/taxi/spa/coolbest/huismerk fris/karvan cevitam/raak siroop/hero (etc. want dit is even gauw uit mn hoofd), stoppen ze in elke variant appelsap als basis want dat is lekker cheap. Voor fruitsappen ga ik naar de lidl want daar is het veel minder, maar eigenlijk drink ik hierdoor niet veel meer dan water, thee en lactosevrije melk. Daarnaast zit appel ook in andere dingen, van katja yoghurt snoepjes tot macarons.

Maar door de combinatie van deze 3 allergieën is het bij andere mensen altijd heel awkward want dan hebben ze echt 6 verschillende dingen en moet ik alsnog water omdat ik niks mag :’)

Ben je trouwens echt allergisch voor melk of intolerant?

Want ik smokkel soms nog wel met mozzerella namelijk hehe oeps. Dat trek ik echt nog net zonder buikpijn.

-

Het verschil in melkallergie en intolerantie is wel te merken. Bij een allergie krijg je namelijk meteen na inname klachten zoals huiduitslag, omdat je immuunsysteem er op reageert. Bij een intolerantie kan je lactose niet verteren en krijg je buikpijn.

Ik krijg er trouwens ook gewrichtsklachten van. Als ik melk drink zit ik een week verstopt en kan ik niet staan van de buikpijn en daarna hele erge diarree als het eindelijk weer op gang komt.

Ik zou nog wel trouwens langs de huisarts gaan met de vermoedens die je homeopaat heeft, om het te laten testen. Dan weet je het 100% zeker.

Een allergie voor ‘suiker’ is namelijk onmogelijk :slightly_smiling_face: Een bepaalde zoetstof kan natuurlijk wel, maar echt glucose kan niet. Zo werkt je immuunsysteem niet en bovendien zou je dan in no time doodgaan want dat heb je keihard nodig.
Wel kan je slecht reageren op veel kunstmatige suikers, met druk worden of hoofdpijn enzovoort, maar een allergie is dit niet.

Sorry dat ik het zeg, maar waarschijnlijk heb je eerder last van een prikkelbare darm dan deze allergieën. Je kan beter naar de huisarts gaan voor je klachten dan naar een homeopaat. Voor zover ik weet kan je niet allergisch zijn voor suiker, je kan wel stofjes missen die suiker afbreken, maar dat is geen allergie.

-

-

Ja het kan wel :slightly_smiling_face: Maar het verschilt een beetje per arts, sommige willen ook nog een provocatietest doen. Ah nee joh, geen zeikerd voelen hoor om dit soort dingen!

Vervelend dat ze nooit wat hebben kunnen vinden wat de oorzaak is. Hebben ze het ook nooit over een prikkelbare darm gehad? want dat is juist iets waarbij je eigenlijk nooit iets in het bloed kan aantonen, en je toch heel veel klachten kan hebben! Ik kan je niet helpen met recepten, maar misschien dat een diëtiste je ook kan helpen om een goed voedingsschema te maken waarbij je alles waar je op reageert probeert te vermijden.

Ik doe ook echt bizar lang over boodschappen door die kutappel. Na allergische reacties van dingen als ‘chocolate chip cookies met cranberry’ omdat daar fucking appel in zit, ben ik maar gewoon alles, echt álles, gaan checken.

Wel heel naar voor je dat je er eetproblemen door hebt ontwikkeld :sob::muscle:

Edit: ik ben ook zo vaak zo boos geweest. Nu ik op mezelf woon komen er geen dingen in huis die ik niet mag en is het ook veel minder erg. Door niet steeds geconfronteerd te worden met lekkere toetjes en ijs dacht ik er ook niet meer aan. Nu mis ik het totaal niet en ik heb echt noooit meer zin in ijs of pudding ofzo. Helpt wel met accepteren.

Ja wtf. Dat is echt zo raar. Want sporen komt meestal doordat het in dezelfde machine oid wordt gemaakt maar hoe gaat dat samen met kauwgom, he?

Er was ook een nieuw theesmaakje, iets met kers, stoppen ze daar stukken appel in. Hallo dit is niet nodig?? Ik wilde die uitproberen :frowning_face:

-

Das hetzelfde als die boterhamworst die ik al eerder noemde :grinning_face_with_smiling_eyes: Why the fuck zit daar nou melk in?

-

O ja stresskip ik zou echt wel proberen te achterhalen of het aan lactose of melk ligt. In dat eerste geval kan je allemaal lactose vrije opties nemen. Dat verschil proef je bijna niet.
Supermarkt bij mij heeft nu eindelijk lactosevrije yoghurt en vruchtenyoghurt en ik was ZO blij. Ik at voor het eerst in jaren weer vruchtenyogurt en het was heerlijk. En op mn verjaardag had ik lactose vrije slagroom :metal:

-weg ivm herkenning -

vroeger een allergie gehad voor appelsap, als ik dat dronk werd ik echt misselijk. (op de een of andere manier ben ik daar overheen gegroeid of zo) Op sommige dingen geef ik wel een lichte allergische reactie, maar nooit dat ik erg doodziek van wordt. (bij het eten van teveel gluten (aka een half stokbrood) kan ik last van mijn buik krijgen, maar dat is dan na een dag weer weg). Maar de meeste allergieën hebben te maken met mijn huid en niet met voedsel. (zonneallergie, latexallergie, allergie voor ongeveer alle planten die op de aarde groeien)

Ik ben erg allergisch voor cashewnoten (anafylactisch dus ik draag altijd een epipen bij me waardoor ik niet in shock raak en een hartstilstand krijg haha). Maar op zich is het een vrij ‘makkelijke’ allergie; cashewnoten zitten niet in veel gerechten. Kip Siam bv is makkelijk te vermijden, alleen met pasta/pizza is het soms lastig omdat veel pesto gemaakt wordt met cashewnoten, maar niet altijd. Dan moet ik dus even extra opletten en goed ingrediëntenlijsten lezen en een allergenenkaart vragen bij een restaurant maar voor de rest is het goed te doen. Lactose intolerantie etc lijkt me veel vervelender.

Ik heb trouwens ook heel veel lichte allergieën, wanneer ik dan iets eet, begint mijn mond heel erg te jeuken maar daar blijft het ook wel bij. Dat heb ik heel erg met kiwi, ananas, mango en meloen. Maar goed, dat is niet zo’n ramp haha