Voedsel allergie Fructose, Lactose, Gluten enz.

Ja, het is inderdaad vooral het gevoel van niet begrepen worden… Maar ik snap dat het voor jou nog veeeel lastiger moet zijn. Als je gewoon altijd alles hebt kunnen eten en dan ineens heel veel niet meer… Lijkt me heel erg lastig ja…

Gelukkig wordt tegenwoordig alles wel veel beter vermeld op verpakkingen en zo :slightly_smiling_face:. En gelukkig zijn er tegenwoordig steeds meer goede vervangers voor alles wat wij niet kunnen eten.

@vaan

Ja ik weet dat ik me niet zo moet laten behandelen door de dokter, ik zit er ook aan te denken mee eens te laten onderzoeken door een andere arts!

Een verwijsbrief voor de Maag- Lever- Darm-arts eisen! Heb ik ook gedaan.

aah bedankt voor de tip ga het eens proberen!!

Gewoon je mannetje staan tegenover de dokters! Ur welcome :sunglasses:

Ik kan niet tegen melk. Maar of het de lactose of koemelk-eiwit is, is onduidelijk en willen ze niet onderzoeken.
Ik kan namelijk ook niet tegen harde kaas en dit zou lactosevrij moeten zijn. Koekjes met melk erin, krijg ik ook vaak (maar niet altijd) buikpijn en die klachten van. Dus vermijd nu maar gewoon volledig melk en gelukkig mis ik niets. Ik vervang namelijk alles door sojamelk. Maar het is wel knap lastig om ergens anders te eten, kom altijd op friet uit of een broodje ei. Erg saai dus =’)
Ook kan ik niet tegen kerrie, bepaalde e-nummers, en smaakjeschips al vermoed ik daar dus de melk van die daar in zit (ja echt!)

Oh en ik moet witmeel/wit producten (witte rijst, pasta, brood etc.) vermijden ivm darmen. Net als scherpe kruiden/specerijen en vooral scherpe groentes kan ik echt niet tegen & ik heb een vermoedelijke wortelallergie zei mijn arts =’) en dat zit echt in zoveeel dingen, daar verbaas ik mij over! Zelfs in mijn sojayoghurt met bosbessensmaak zit wortel :grinning_face_with_smiling_eyes:

Word nu ook getest op coeliakie door mijn mdl-arts. Want blijf buikpijn houden en al die bijkomende klachten na mijn broodmaaltijden en als ik pasta heb gegeten. Maar bij rijst bijv heb ik het niet. Dus word ook nog even getest. Word echt gek van dat continu rekening houden met wat ik wel en niet mag en etikettes checken is helemaal een dagbesteding. Hebben jullie dat ook? Ik kijk maar vaak gewoon vast thuis via internet naar de allergie-info ipv in de winkel.

Verder heb ik er nu wel mijn weg in gevonden hoor, nu ik weet waar ik sowieso rekening mee moet houden. Het valt ook nog wel mee opzich (oh ben ook vegetariër…dus wel dubbelop haha). Maar ik eet iedere dag met plezier en erg lekker. Maar het vrij uit eten, bij iemand aanschuiven etc. mis ik wel eens.

Hey LOVESOME.

Dat met kaas is helemaal niet raar, want ik heb heel veel moeite met gewone gele kaas terwijl de dokter mij duidelijk had gemaakt dat ik die wel kon eten omdat hier heel weinig lactose in zat. Ik denk dat zo’n voedsel allergie voor iedereen verschillend uitpakt.
Maar dus jij kan ook niet tegen wortel?
Je schrikt er echt van als je met je dieet gaat beginnen en de ingredienten van de “gewone dagelijkse producten” gaat lezen. In bijna alles zit melk of tarwe(gluten) of suikers.

Idd mensen begrijpen niet dat dit je hele normale leven overneemt omdat je continue met het “eten” bezig bent. Mijn bedrijfsarts zei tegen mij voordat er uit de tests kwamen dat ik voedselallergieën had dat ik een eetstoornis had en het in mijn hoofd zat. Dat ik zo depressief er van werd had ik allemaal aan mijzelf te danken omdat ik de hele dag met het “eten” bezig was. Mensen begrijpen echt niet hoe moeilijk dit is om alles in eens om te switchen. Ja het is maar eten maar iets kleins zoals een snoepje of iets dat mag je niet en dat kan echt dus je hele dag opfucken.( bij mij wel tenminste)

En ja het vrijuit eten dat is het minste van alles. Verjaardagen, feestdagen enz je voelt je zo lastig. Ik eet liever iets NIET of ik skip liever een feestdag dan dat de mensen moeilijk voor mij moeten gaan doen en vervanging moeten gaan zoeken. Je voelt je zo lastig!

I get it girl. :slightly_smiling_face:

Ik heb alleen lichte voedselallergieën, bij verschillende soorten fruit dat mijn lippen een beetje dikker worden (vaak op plekjes waar de huid wat dunner is), en dat mijn lippen/tong gaan jeuken of licht branden, maar dat zakt vaak wel snel af.

Gewoon wat in de gaten houden bij mij is het ook eigenlijk met fruit begonnen. Vroeger vooral met grapefruit.

^ Ik heb wel allergietests gehad met bloedafname enz, dus het is wel duidelijk waar ik precies allergisch voor ben (allergieën zitten in de familie) en in welke mate. Bedoel je dat het kan verergeren?

Nou kijk ik heb altijd last van mijn maag en darmen gehad. Maar nadat ik een voedselvergiftiging heb gehad waren de klachten bij mij verergerd. Dit zeker een half jaar lang. En mijn arts heeft me idd verteld dat een voedselvergiftiging of iets in die mate de klachten kunnen verergeren. Dit was dus in mijn geval.

Ik snap je wel.
Ik heb zelf coeliakie, dat is vastgesteld door middel van een scopie, hoe is het bij jou gegaan?

Ik snap wat je bedoelt met ‘anders gedragen’, ik vind het ook nog steeds moeilijk om tot mensen door te dringen dat ik gewoon anders ben, andere voorzorgsmaatregelingen moet nemen en niet zomaar iets kan doen. Ook zijn mijn spieren, gewrichten en botten helemaal afgetakeld omdat ze jaren lang geen voedingsstoffen hebben gehad en veel mensen vinden het nog wel eens moeilijk om te begrijpen dat sporten voor mij niet gemakkelijk is. En mensen zeggen heel vaak tegen me: ‘maar gluten zitten toch alleen in brood???’ Sinds kort zitten gluten OVERAL in, maar de ziekte is nog vrij onbekend dus moet je vaak altijd alles uitleggen voordat het bij mensen doordringt.

Ik probeer er mee te leven, ook al is dat wel moeilijk, ik weet het zelf ook pas 3 maanden. Maar goed… Sterkte!

ik liep al zo’n 5 maanden met hevige buik/maagpijn en last van darmen en de dokter bleef maar zeggen ja dat komt door stress en dat doe je zelf… juistt. dus nu nadat al haar pilletjes niet werken wilt ze me laten bloedprikken voor allergieën aangezien ik het meeste last heb na het eten. ik word altijd ineens supermisselijk out of nowhere en ik hoop dat het bloedprikken eindelijk aantoont wat het precies is.

Hier nog iemand met coeliakie haha. Vragen stellen mag altijd (:

Thnx voor het reageren Vindicate!
Ik heb dus echt bijna alle onderzoeken gehad omdat ze bij mij elke keer de verkeerde diagnose vaststelden. Ik heb bloed & ontlasting onderzoeken gehad, de endoscopie, de gastroscopie en uiteindelijk 2 verschillende ademtesten. En bij de ademtesten is het eruit gekomen. Die endoscopie en gastroscopie zijn echt geen pretje he!

Ik leef echt met je mee want eerst dachten ze juist dat ik coeliakie had en heb me ook 2 maanden aan dat dieet gehouden. Vanaf die tijd wist ik dat ik mijn hele leven moest dieeten en toen begonnen de “depressieve momenten”. Vorige week heb ik weer even echt een *piep* moment gehad en toen ben ik ook weer gewoon dingen gaan eten omdat ik dacht dat ik mij aanstelde, dat het tussen mijn oren zat. Deze gedachtes heb ik de laatste tijd wel eens vaker, maar zodra ik daarna weer boven de wc hang van de misselijkheid enz denk ik owja tis dus echt.
Maar coeliakie heb je dus echt je hele leven toch?
En in echt ALLES zit of gluten of melk of suiker. Tenzij je echt alles zelf gaat maken.
Wij moeten echt een heel plan van aanpak maken voor de feestdagen enz.

Ik weet nu inmiddels al een beetje hoe ik ermee om moet gaan. Ik zoek zelf veel dingen uit want aan mijn dieetiste heb ik niks.

Jij ook sterkte meid! :sunglasses:

ik hoop dat je er snel achterkomt wat je hebt! Succes girl!

Ik kan alleen maar tegen speltbrood en zuurdesembrood
Gewoon brood krijg ik enorme buikpijn en ook van bolletjes croisantjes enzo
En ik ben dol op een witte boterham met pindakaas bij mijn latte machiato
Maar dan mot ik het wel bezuren.
Ook oliebollen krijg ik het van.
Maar Brinta weer niet.
Huisarts zegt dat ik niet tegen gist kan. Maar is nog niet getest.

Hey Spookkatje.

Dat lijkt mij ook irritant want gist zit ook in veel dingen. Heb je ook moeite met alcohol of drink je niet? Ik zou me laten testen als ik jou was zodat je dingen zeker weet en zo maak je dingen misschien niet nog erger dan dat het al is. Sterkte!

Indd heb ik veel moeite met alcohol.
Vroeger al ik was maar saai ( volgens vrienden)ik zat aan de Spa blauw of sinaasappelsap
Was ook na 1 al tipsy. En buikpijn.
Nu heel soms drink wel eens een kruidenbitter vooral als ik verkouden ben.
Maar das 1x per jaar.
Maar verder laat ik het staan.
Maar saai of niet ik wil niet zulke buikpijnen meer.

Ik weet van veel dingen waar gist in zit en die eet ik dan ook niet.
Maar is wel heel lastig ja om vaak nee te moeten zeggen.
Mijn schoonmoeder vind dat ik me aanstel.
Maar mijn lief zegt dan ja dan vreet ze het op en dan zit zij er mee en jij hebt er geen last van maar ze moet wel eten wat jij haar voorzet. Belachelijk.