Voedsel allergie Fructose, Lactose, Gluten enz.

Sinds dit jaar zijn er verschillende voedsel allergieën bij mij ontdekt.
Zijn er meerdere mensen met deze allergieën? Zo ja hoe ga jij hiermee om?

Ik wil gewoon weten of ik niet de enige ben die zich een beetje raar gedraagt door dit. En ik hoop dat er wat meer lotgenoten zijn zodat we elkaar kunnen helpen. :flushed:

Ik heb het niet, maar er is bij mij wel genoeg onderzoek naar gedaan. En mijn moeder en ik liepen toen toevallig tegen het tijdschrift ZonderMeer aan. Dit is een tijdschrift met recepten speciaal voor mensen met allergieën.
Ik kan je niet helpen met je vragen, maar ik kon het niet laten om je dat even te zeggen want er stonden echt hele leuke/lekkere dingen in!
Sterke ermee!

Irritant die onderzoeken. Maar als ze die onderzoeken doen is er meestal een aanleiding naar dat onderzoek. Ik loop hier al jaren mee en er is nu pas een uitkomst gekomen. Dus als jij nog sowieso last hebt ergens van zou ik het er niet bij laten zitten maar doorgaan anders word het alleen maar erger.

ZonderMeer, ik ga het nakijken. Bedankt!

Bij mij is er de ziekte van Crohn uitgekomen, dus ik heb nu wel een antwoord. Inderdaad wat je zegt, na jaren…

Graag gedaan!

Snapte em eerst niet but forgive me, ik ben nieuw. Thnxx

vraagje, wat hadden jullie allemaal voor symptomen voor je je allergie ontdekte?

ik heb pinda, noten, rauw ei, sesamzaad, kiwi en wss koeweit allergie

@sara de achterkant (richting keel) van mijn tong en mijn keel zelf gaan heel vervelend tintelen en mijn keel zwelt op. Vaak ook vreselijke buikpijn hierna. Bij pinda krijg ik dit ook allemaal, maar dan zwellen mijn lippen er ook nog eens bij op.

Ik heb overigens nergens uitslag ofzo van gekregen

(ik gebruik trouwens tavigil voor mijn allergie en bij die buikpijn na een allergische reactie neem ik rennie -mijn vader vertelde dat als reactie op hetgeen waar je niet tegen kan je maag zuur kan gaan afscheiden, rennie’s zijn tegen maagzuur-)

Ik ben zelf waarschijnlijk allergisch voor kiwi en sperma en overgevoelig voor drop. Heb het nog niet laten testen, maar weet het vrij zeker.

Ik heb een gist en suiker overgevoeligheid. Lastig want het zit bijna overal in.

Kwam er eigenlijk pas achter toen ik het een tijdje niet gegeten had (zowel suiker als gist). Ik voelde me toen zoveel beter dan dat ik normaal deed. Had ook geen last meer van mijn darmen.

Vroeger had ik daar wel altijd last van, dus ik dacht dat het normaal was en gewoon bij mij hoorde. Niet dus.

Het is wel een hele opluchting dat ik nu weet dat ik er niet goed op reageer.

@Sara Ik heb voornamelijk maanden last van ernstige darm-, maag- en lever-klachten gehad. Hierdoor was ik ook nog eens zo’n 10 kilo afgevallen. Vooral als ik iets met lactose of fructose had gegeten of gedronken dan werd ik of misselijk (meestal door de fructose) of kreeg ik diaree (door de lastose) Het was dus of braken of diaree of zeker 3 dagen niet naar de wc kunnen gaan. Ook kreeg ik op mijn rug en in mijn gezicht uitslag. Met deze klachten liep ik eigenlijk al jaren, maar op het moment dat ik 10 kilo kwijt was geraakt hierdoor had ik geen keus meer en moest ik naar de dokter. Plus door niet normaal te kunnen functioneren door dit alles ben ik ook nog eens in soort van depressie geraakt. Dus ik raad mensen altijd aan om meteen naar de dokter te gaan en te hameren op onderzoeken, vooral als je zelf zeker weet dat er iets niet klopt!

@Loessiejj Met pinda en ei heb ik ook veel moeite idd. En dat van die Rennie is heel logisch eigenlijk, ik ga eens kijken of ik die mag innemen en dan probeer ik het eens uit. Thanks voor de tip!

@Vitani Je zeker laten testen! Ik weet alleen niet hoe ze dit met sperma gaan testen. Misschien dat je een allergie voor eiwitten hebt.

@ Esther Ik hoop dat het bij mij ook een overgevoeligheid word. Idd eliminatie van het eten waar je gevoelig voor bent is het beste. Hierdoor voelde ik me ook al gelijk beter. En als je dat dieet volgt schrik je van wat voor dingen er eigenlijk in het dagelijks eten zitten. Het opent echt je ogen vind ik!

ik ben er achter gekomen dat ik een allergie heb voor ananas, elke keer als ik dat eet krijg ik er last van mijn tong als of er allemaal kleine sneetjes inzitten en die branden verschrikkelijk ook zwelt die altijd ligt op. aan de binnenkant van mijn wangen krijg ik altijd blaren die erge pijn doen.

Ik had/heb ook verschrikkelijk last van buikklachten, ze hebben al verschillende onderzoeken gedaan maar dan komt steeds niks uit, zo hebben ze mij getest op de ziekte van crohn en coeliakie (gluten).
Nu denkt de dokter dat ik een spastische darm heb, maar voor mij voelt het gewoon niet prettig en de klachten worden ook steeds erger. maar goed uit alle testen komt niets dus denk dat ik maar met deze klachten moet leren leven.

Laat je niet afwimpelen door die dokter!! NIET DOEN! Dit hebben ze ook bij mij geprobeerd. Ik heb gewoon echt alle onderzoeken gehad terwijl de simpelste onderzoeken de oplossing hadden. Ik werd ook afgewimpeld met je hebt een spastische EN een prikkelbare-darm. Meestal is het zo als je een spastische of een prikkelbare-darm hebt dan heb je meestal ook andere darm- of maag-klachten. Vraag in iedergeval voor de “Adem-testen” deze zijn niet zo irritant als een endoscopie of een gastroscopie (dit zijn testen via je anus of je slokdarm). Laat het er zeker niet bij zitten meid! En zeker niet als je zelf merkt dat er iets niet klopt!

Ik heb een glutenallergie. Ze kwamen hier 15 jaar geleden achter, dus ik weet er inmiddels (helaas) wel alles vanaf. Als je vragen hebt, mag je ze altijd stellen :slightly_smiling_face:!

ik kan niet tegen sojamelk. en ik heb het bij sojavla en -yoghurt in mindere mate.
soja die verwerkt zit in allerlei andere producten kan ik wel tegen. (gelukkig, want soja zit in heeeeeeeeeeeel veel)e

Ik kan niet tegen melk, tenzij het ergens maar een heel klein beetje in zit zoals in taart, zuivelspread, e.d.

Oke ik heb een vraag! Heb jij ook last van mood-swings? Dat je er soms helemaal doorheen zit? Of is het voor jou makkelijker omdat ze er zo vroeg bij waren? Want hoe oud ben jij precies?

Ik ben nu 18. Ik heb eigenlijk tot m’n 16e/17e nooit echt last gehad van mood-swings, maar de laatste tijd wel heel erg. Ben veel vaker ‘depressief’ en moe. Ben er in november nog voor naar de huisarts geweest, heb toen bloed laten prikken, maar daar konden ze verder niets in vinden. Merk ook bij mezelf dat ik de laatste tijd steeds vaker kortaf doe tegen mensen, terwijl dat dan eigenlijk helemaal niet nodig is en ik het eigenlijk ook helemaal niet wil…

Ze zeggen ook wel dat je vooral deze verschijnselen hebt, wanneer je je niet goed aan je dieet houdt. Maar ik eet echt letterlijk nooit iets dat gluten bevat, want dan word ik hartstikke ziek. Weet dus ook niet zo goed waar het bij mij vandaan komt…

Maar jij hebt er dus ook last van?

Ik heb zelf een koemelkallergie, maar hier hou ik me alleen aan als mijn eczeem heel erg word.
Ook heb ik een fruitallergie, ik ben waarschijnlijk allergisch voor bepaalde bacterieen die er in zit. Als het fruit zodanig bewerkt is, of verhit is kan ik het wel eten.
Bij aanraking op mijn handen gaan ze al ontzettend jeuken en ga ik ze open krabben. Als ik bijvoorbeeld een wondje heb op mijn hand en komt daarmee in aanraking, zwelt mijn hand gewoon op. XD
Hetzelfde als ik het eet, jeuk in mijn mond en hij gaat samen met mijn keel opzwellen waardoor ik bijna niet kan ademen.
Ook ben ik voor noten allergisch en dat uit zich hetzelfde als bij fruit.

Je voelt je niet begrepen, dat heb ik tenminste. Maar bij mij is het ook pas later ontdekt he, op mijn 24ste! (ahum ouwe tak, yeah I know) Dus ik ben sowieso ergens midden in mijn leven begonnen met dieeten, dus om alles te eten was ik al gewend. Maar ik zit gelukkig nu in een fase dat ik melk-producten moet uit gaan proberen.
Nu heb ik inmiddels een beetje mijn weg gevonden hierin, maar soms kan ik nog steeds mijn uitbarstingen hebben. Maar dat is dat gevoel dat niemand je begrijpt denk ik.

En boos kan ik ook vooral worden omdat ik ook geen chocola meer mag eten. Maar nu ik in die periode van de maand zit kan ik echt NIET ZONDER. Dus ik ben aan het zondigen.