Dan de studie. De studie bestaat uit 4 jaren. In het eerste jaar, je propedeuse jaar, leer je vooral de basis. Dit is vrij breed: hoe voer je een kennismakingsgesprek met een client, hoe motiveer je een client, hoe stel je een dieet op, tot hoeveel weegt een plakje kaas. (Ik maak geen grapje, het antwoord is overigens 20 gram
)
Niet schrikken van dit laatste trouwens, in het begin denk je; dat leer ik toch nooit? Maar omdat je er telkens mee werkt, leer je het vanzelf.
Je hebt 4 blokken van 10 weken. 8 lesweken en 2 tentamenweken. In deze 8 lesweken heb je hoorcolleges, werkcolleges en practica, je hebt verschillende vakken. In elk blok krijg je voeding, daarnaast verschillen de vakken per blok. Fysiologie, pathologie, chemie, tot psychologie, communicatie enz.
Je hebt maar 1 tentamen. Je hebt dus 1 week meestal om te leren en in de tweede week heb je je tentamen. Het is een beetje een apart systeem. Na blok 1.1 krijg je 80 juist/onjuist vragen over de stof van blok 1.1. Na blok 1.2 krijg je 100 vragen over blok 1.1 + 1.2 (50 over 1.1 + 50 over 1.2). In blok 1.3 150 over blok 1.1, 1.2 en 1.3. En dan natuurlijk in 1.4 200 vragen over alle blokken.
Dit klinkt als ontzettend veel stof op het eind. Is het ook. Maar omdat je 75% al eerder hebt gehad, is het vooral herhaling. Ik vind het ideaal!
Omdat het herhaling is, hoef je ook alleen het laatste tentamen maar te halen. Dan krijg je automatisch je punten voor de andere tentamens.
IN PRINCIPE kun je dus alleen voor 1.4 leren. Maar ik vind het juist handig om te kijken hoe goed ik het ken en welke onderdelen ik nog beter moet leren voor de volgende toets. Maar dat is persoonlijk.
Aan het einde van het jaar kun je 60 punten hebben gehaald dmv de tentamens, aanwezigheid in de les, verslagen inleveren etc. Dan heb je je Propedeuse. Je moet minimaal 45 of 48 punten halen (weet niet precies uit mn hoofd maar zoiets) om door te mogen naar het tweede jaar. In het tweede jaar moet je dan de resterende punten halen. Anders moet je van de opleiding af.
Ik vind dit over het algemeen prima te doen.
De docenten zijn best wel betrokken. Er zijn tussen de 130 en 180 eerstejaars (wisselt een beetje), verdeeld over 6 klassen. Na een tijdje kent de docent je dus wel bij naam en dat is prettig. Je bent niet echt een nummer.
Ik heb vorige week een mondelinge toets gehaald die steeds maar niet wilde lukken, heb docenten om hulp gevraagd en alles. Toen ik hem had gehaald kreeg ik complimentjes van alle docenten die erbij betrokken waren, erg leuk was dat. Ze waren allemaal oprecht blij voor me.
Wel is het zo dat je veel zelf moet regelen. Wil je een les verplaatsen naar een beter tijdstip? Prima, maar jij regelt het. Je kunt niet naar de roostermaker stappen van; we willen het anders hoe kan dat even? Je moet zelf bedenken waar je die les wil hebben, zelf een lokaal boeken (via internet kan dat), zelf de docent mailen enzv. Maar dat is op elke hogeschool zo.